ירושלים בעיר נוצרית בימי קונסטנטינוס

עמוד:205

קיסריה _ובישופות ירושלים , מאבק שעתיד היה להימשך כמאה עשרים וחמש שנים , עד שהוכרע בניצחונה המלא של ירושלים . האגדה הרואה דווקא בהלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס , את האחראית לגילויו של אתר הקבר ולבניין הכנסייה בו החלה להיות רווחת במהלך המאה הד ; ' במקורות המצויים בידנו השאירה את רישומה לראשונה בשלהי אותה מאה . 21 שניים הם גלגוליה העיקריים של אגדה זו . על פי אחד מהם יזמה הקיסרית עצמה את המחקר המדוקדק שגילה את מיקומו של האתר — מחקר שניהלה לא רק בקרב נוצרים , אלא גם בקרב יהודים , כדי לאלצם להודות במו פיהם בכפירתם . בגלגולה האחר התגלה להלנה זיהויו של האתר בדרך נס , בחלום הלילה . מכל מקום , המקור האחד בן התקופה , אוסביוס בישוף קיסריה , אינו מזכיר כלל את אם הקיסר בהקשר עם חשיפת אתר הקבר . לעומת זאת , הוא מדבר מפורשות על מעורבותה במפעלי בניין רבי הוד בשני אתרים אחרים — בבית לחם , מקום לידתו של ישו , ועל הר הזיתים , אחד ממרכזי הקהילה הנוצרית של איליה עד ימי קונסטנטינוס " . הר הזיתים זכה בכבוד מיוחד על שום שבו נמצאה המערה שבה הרביץ ישו תורה בתלמידיו , הן סמוך למותו והן לאחר תקומתו מן המתים , בטרם עלה השמיימה , כמתואר במפעלות השליחים . סמוך למערה הצביעו הנוצרים על המקום שממנו עלה השמיימה . תיאורו של אוסביוס מזכיר את שני האתרים בנשימה אחת , וגורם על ידי כך בלבול מסוים , שכן מתקבל הרושם שהלנה עצמה בנתה כנסייה באתר העלייה לשמים . לאמיתו של דבר ידוע לנו ממקור מאוחר יותר כי כנסייה במקום זה הוקמה רק לקראת סוף המאה , על ידי אצילה בשם פוימניה 24 . ( Poemenia ) ברם , אין ספק כי את הכנסייה על המערה שבה הורה ישו הקימה הלנה עצמה . כנסייה זו נודעה לימים בשם כנסיית _אלאו נה , ( Eieona ) שם שנבע משיבוש לטיני של המלה היוונית _SEka \ . & v ( opo _$ כלומר , הר הזיתים . יומרותיה של בישופות ירושלים וחתירתה להקנות לעיר מעמד של מרכז נוצרי חשוב אינן משתקפות במפעלי הבנייה של קונסטנטינוס בלבד . תמיכתו הגלויה של הקיסר בנצרות גררה אותו לתוך המחלוקות שהסעירו את הכנסייה בימיו . בשנת 325 התכנסה ועידה כנסייתית גדולה בעיר ניקיאה שבאסיה הקטנה , כדי להכריע במחלוקת שעורר כוהן מאלכסנדריה בשם אריוס , והידועה על כן בשם המחלוקת האריאנית . טענתו של אריוס כי בן האל בשילוש הקדוש ( האב , הבן ורוח הקודש , ( שנתגשם בבשר בעת הולדת ישו , אינו זהה בישותו לאל האב , עוררה מחאות עזות בכל רחבי העולם הנוצרי . ועידת ניקיאה , שכונסה בהשראת הקיסר בשנת , 325 הכריעה ברוב גדול נגד אריוס והחרימה אותו ואת משנתו . האם היתה זו רק יד המקרה שמקאריוס , בישוף ירושלים , הופיע במהלך הוועידה כולה כמתנגדו המושבע של אריוס ו ואילו אוסביוס בישוף קיסריה תמך בו בתחילה וחתם על ה'אני מאמין' של ועידת ניקיאה רק בלחץ דעת הרוב , משנודעה גם עמדת הקיסר באותה 21 הנט , צליינות , עמ' ; 49-28 דריוורס , הלנה , עמ' . 124-95 _f ראה . לעדר , ירושלים כמוקד של עימות . והשווה A . Linder , 'Ecciesia and Synagoga in the Medieval-. . philologie el d'histoire , 54 ( 1976 ) , pp . 1019-1060 Myth of Constantine the Great ' , Revuebeige de ראה גם : רריוורס , הלנה , עמ' 96 ואילך . 23 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , . 43-41 , 111 " על פי עדות הביוגראפיה של פטרוס האיברי ראה פטרוס האיברי ( עמ' , 30 הנוסח הסורי . ( על תיארוך ביקורה בירושלים בשנת ( Vincent ) 378 או בשנת _D _^ _1 _n ( Milik ) 375 ; pp . 189-212 tradition copte et Jean Rufus ' , AB , 87 ( 1969 ) , "servante de Dieu" Poemenia d ' apres Pallade , la P . Devos , 'La : _y _» tt _> _Dl _^^^^^ _] V הוא מציע את התאריך 385 בקירוב .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר