ירושלים בעיר נוצרית בימי קונסטנטינוס

עמוד:204

ירושלים , המצוטט על ידי אוסביוס . מכתב זה מדבר על חשיפת 'אות הסבל הקדוש ההוא שהוטמן במעמקי האדמה לפנים' — דברים המכוונים בהכרח לגילויו של הצלב . מסתמנת כאן , אפוא , מגמה מצד אוסביוס לטשטש במידת האפשר את עניין גילויו של הצלב , אף שבכך הוא פוגע באמינות התגלית שאותה מעלה הוא על נס " . תיאורה של הכנסייה עצמה , על מרכיביה השונים , מגלה מגמה זהה . אוסביוס מתאר דווקא את מערת הקבורה כגולת הכותרת של המבנה כולו , אולם אינו מתאר בפירוט את המבנה שנבנה עליה — מן הסתם , כיוון שחלק זה של הכנסייה טרם הושלם בשעה שכתב את דבריו , זמן מה לאחר מות הקיסר . ממערת הקבורה , המכונה גם 'אנסטאסיס' — Anastasis ) כלומר , התקומה מן המתים , ( שהיתה מצויה בקצה המערבי של אתר הבנייה , הוא עובר לתיאור חצר פתוחה המוקפת אכסדראות עמודים , שאת תפקידה אין הוא מתאר . סביר להניח כי חצר זו הכילה את הקבר בטרם נבנתה הכיפה העגולה ( רוטונדה . ( אפשרות אחרת היא שהמדובר בחצר הסמוכה לסלע הגולגותא הוא מקום הצליבה . מכאן עובר אוסביוס לתאר בסיליקה מפוארת באגף המזרחי של המבנה . בסיליקה זו היא החלק האחד שעמד שלם על מכונו שעה שכתב אוסביוס את תיאורו , וידוע לנו שהוא עצמו ניצח על חנוכת המבנה בשנת . 335 לא ייפלא , אפוא , שתיאורו של חל ק זה מפורט עד מאוד . הפליאה היא שוב שתיקתו באשר לתפקידה של הבסיליקה , ושוב מסייעים בידנו מקורות מאוחרים יותר , מהם למדנו שהונצח בה מקום גילויו של הצלב הקדוש , ביחד עם שני הצלבים שעליהם נצלבו הגנבים שהוצאו להורג לצדו של ישו . גם כינויה של הבסיליקה , 'מרטיריוך , ( Martyrion ) מרמז על תפקיד זה ' . מרטיריוך פירושו 'עדות , ' ומקום גילתם של הצלבים שימש עדות והוכחה לאמיתות הזיהוי של האתר כולו כמקום צליבתו וקבורתו של ישו " . כיצד נסביר , אפוא , את מאמציו של אוסביוס להתעלם מכל איזכור של הצלב , או של כל דבר העשוי להפנות תשומת לב אל הצלב ? נראה שהתשובה לשאלה זו קשורה קשר הדוק למתיחות ההולכת וגוברת בינו ובין מקאריוס , בישוף ירושלים , על רקע חשיפת האתר הקדוש . מסורות מאוחרות יותר ייחסו למקאריוס תפקיד נכבד בגילויו של הצלב . על פי מסורות אלו נמצא הצלב ביחד עם שני צלבי הגנבים , וכיוון שהלוחית המזהה שנשאה , על פי האוונגליונים , את הכתובת 'ישו הנוצרי מלך היהודים' היתה מונחת לצד שלושת הצלבים , לא ניתן היה לזהות את הצלב האמיתי . אלא שמקאריוס חולל נס בעזרת 'הצלב האמיתי , ' ריפא בו אצילה ירושלמית גוססת , וכך הביא לידי זיהויו . 20 מסורות מאוחרות אלו משקפות ככל הנראה את תפקידו הפעיל של מקאריוס בגילוי האתר , ונראה שדווקא לעניין זה אין אוסביוס שש להפנות את תשומת לב קוראיו . חיבורו המגמתי נועד לפאר את זכר הקיסר קונסטנטינוס , ומשום כך לא יכול היה להתעלם כליל מגילוי חסדו של הקיסר כלפי הנוצרים בתחומי הפרובינקיה שבה ישב ופעל , אולם את מעורבותו של בישוף ירושלים בגילויי חסד אלה ביקש לטשטש במידת האפשר . כך חושף תיאורו את זרעי המאבק בין _בישופות 17 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס 1 , 30 , 111 , ( עמ' . ( 97 בכל המקומות האחרים , שם מדבר אוסביוס בקולו הוא , הוא משתמש בביטויים כגון 'העדות הנערצת של תחיית הישועה , ' המשתלבים היטב במגמתו הכללית — להסיח את תשומת לב קוראו מהצלב ומהצליבה ולהעתיקה אל מערת הקבורה , הקשורה ישירות במושג 'התחייה 8 . ' על מגמה זו עומד בבהירות וילקינסון _, עולי רגל , עמ' ; 91 אולם הסברו אינו משכנע . השווה גם : הנט _, צליינות , עמ' " . 38 לסיכום העדויות וניתוחן ראה : רובין , כנסיית הקבר . 20 לסיכום העדויות וניתוחן , שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר