בתי התפילה של היהודים והנוצרים בציון

עמוד:159

בתי התפילה של היהודים והנוצרים בציון בנוסף על מקומות הפולחן הפגאני היו בירושלים מרכזי קודש של קהילת היהודים וקהילת הנוצרים . הנוסע מבורדו , אפיפאניוס וא 1 פטאטוס ממילויס מספרים שהיו קיימים בתי כנסת בציון . מריכוז הידיעות אפשר להסיק כי אלה התקיימו מימי הדריאנוס , ואחד מהם שרד בציון עד ימי הקיסר קונסטנטיוס באמצע המאה הד " . ' התיאור כולו נעשה על רקע פרשני ותיאולוגי , וקשה ללמוד ממנו דבר ; אך דומה כי אפשר להסיק לפחות על קיום בית כנסת אחד בציון במאה הד' לסה"נ . חקירת הבניין המסורתי של 'קבר דוד' בהר ציון בידי פינקרפלד הראתה כי במבנה הקיים , מימי הביניים , משולבים שרידי קירות קדומים , אולי מן המאה הג - ' ד' לסה"נ , שאפשר לזהותם , אם כי לא בוודאות , עם בניין של בית כנסת יהודי ( איור . ( 31 " היה זה מבנה רוחב , כדוגמת בתי הכנסת ביהודה , כגון בסוסיה ובאשתמוע . רוחבו היה 10 . 50 מ ; ' אורכו ( ממזרח למערב ) אינו ידוע . בקיר האורך השתמרה גומחה אחת הפונה באופן כללי לכיוון הר הבית , שבסיסה מוגבה 1 . 92 מ' מעל הרצפה . רוחב הגומחה 2 . 48 מ , ' גובהה 2 . 44 מ' ועומקה 1 . 20 מ . ' ייתכן שהיתה זו גומחה צדדית להנחת ספר תורה . מן הבניין הנוצרי שעמד בהר ציון , הוא מקום כנסיית השליחים — 'אם כל הכנסיות' — לא הנוסע מבורדו , ; 592 אפיפאניוס , על המידות והמשקלות , . 1 14 הנ"ל _, כ"י סורי , עמ' C 54 ( תרגום , עמ' Bagatti , The Church from the Cirumcision , Donastiarum , 3 , 2 _(/>/ ., II , cols . 993-995 ); B . Optatus Milevitanus , Liberde Schismale ;( 30 ; Jerusalem 1971 , pp . 116-122 וראה גם הדיון : צפריר , ציון , עמ' . 108-97 י' פינקרפלד , בשבילי אמנות יהודית , מרחביה , 1957 עמ' Notes on the History of the Building ' , L . M . J . Pinkerfeld , '" David's Tomb" : ; 130-128 Synagogues , Bulletin , 3 ( I 960 ) , pp . 41-43 Rabinowitz Fund for the Explorationof Ancient ( על הזיהוי ראה הערת מ' אבי יונה , אצל פינקרפלד , שם , עמ' ( 43 וראה הדיון אצל בגאטי , שם , וכן צפריר , ציון , עמ' . 105-97 דעת בגאטי כאילו שימש בית הכנסת קהילה של יהודים נוצרים ( מאחר שהיהודים גורשו מן העיר בימי הדריאנוס ) אינה סבירה , שהרי _היהודים הנוצרים ( במקורותינו : המינים ) נחשבו לעניין זה יהודים לכל דבר . יחד עם זאת עדיין קיימת האפשרות שהיה זה מבנה פולחני פגאני . איור . 31 התוכנית של מבנה קבר דוד בהר ציון , הקטעים _המושחרים מציינים קירות מן התקופה הרומית , שאולי שימשו כחלק מבניין של בית הכנסת שעמד בציון J . Pinkerfeld , Bulletin Rabinowiu , 3 ( 1960 ) , p . 42 ( ראה הערה ( 113

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר