נרקיסוס בישוף ירושלים

עמוד:108

סדרת האנקדוטות שנושאן נרקיסוס הובאה על ידי אוסביוס כיחידה ספרותית אחת " . הסדר , לפחות בסיפורים השני והשלישי , הוא כרונולוגי — דבר המשווה אופי של התפתחות היסטורית פנימית . הצבת הסיפור הראשון בראש המחרוזת , הגם שנעדר בו הקשר הכרונולוגי , תואמת יפה את ההתפתחות , המציגה את נרקיסוס למן ראשית מיפגשו עם קהלו ועד לימיו האחרונים בחברתם , כשביניהם סיפור פרישתו ל'חיים פילוסופיים' במדבר . לפנינו שלושה סיפורים , שבשניים מהם — החשובים יותר לדעתנו להכרת הדימוי החדש של כנסיית ירושלים — נעסוק בפירוט . נס השמן והמים מסופר כי פעם , בעת 'ליל השימורים הגדול' של הפסחא , חסר שמן בנרות הכנסייה ואווירת דכדוך אחזה בכל . מיד ציווה נרקיסוס על העושים בהכנת הנרות לשאוב מים ולהביאם אליו . פקודתו נתמלאה כהרף עין ] . וכשהובאו המים לפניו ] עמד והתפלל עליהם . אחר כך ציווה לערות את המים אל המנורות מתוך אמונה כנה באל . והנה כשעשו כן , בניגוד לכל הגיון , בכוח נסי ואלוהי , נשתנה טבעם של המים והם היו לשמן . וכך נשמר מעט [ מן השמן ] כעדות לנס אצל רבים מאוד מקרב הנוצרים שם מאז ועד ימינו " . טעם הבאתו של הסיפור על ידי אוסביוס נעוץ בראש ובראשונה בהימצאותו של 'השריד הקדוש' ( reiiquia ) בידי בני העיר . 217 על עצמו של הנס יש לומר כי הוא שייך לקבוצת נסי איכות , היינו לא גירוש שדים או מעשי ריפוי פלאיים , אלא שינוי טבעים . האנלוגיה הטיפולוגית היסטורית המתבקשת מתולדות הכנסייה הקדומה היא הנס המפורסם של ישו בצעירותו , כאשר הפך מים ליין במהלך משתה החתונה בכפר כנה בגליל . כאז כן עתה היה זה מאורע של התגלות ראשית מפעלו של הקדוש , ועל כן הוצב בראש המחרוזת . 218 אך סיפור הנס של נרקיסוס שונה . בעוד באוונגליון היה ישו עצמו מחולל הנס , הרי נרקיסוס היה רק ממצע ומתווך , העומד ותולה את הנס בשני גורמים 1 תפילה ואמונה ללא סייג . בכך , כמדומה , באה לידי ביטוי השקפה חדשה על מהות הנס , שכמותה ניתן למצוא גם במקורות יהודיים בני הזמן " . אין צריך לומר שנרקיסוס לא ראה עצמו כעומד במקומו של ישו , אולם נסים בעלי אופי כזה טומנים בחובם עדות על העומדים במרכזם . בעיני מפיצי מסורת 214 אוסביוס , . ( 542-538 _'nv ) 3 , 11-9 , vi , he 215 , שם ; 8-4 , 9 , סיפור ב' 1 הסכסוך עם בני הקהילה ופרישה לחיים _אסקןטיים ; ולאחר מכן , 3 , 11-1 , 10 , סיפור ג : ' שובו ומינויו מחדש והצטרפותו 'הנסית' של אלכסנדר מקפדוקיה להנהגה המקומית . ואילו , 3-1 , 9 סיפור א : ' נס השמן והמים . 2 " שם , שם _> עמ' . ( 538 מעשה נס זה נבחר מתוך כמה וכמה מעשי נסים הקשורים בשמו של נרקיסוס ( אוסביוס , שם , בפתיחה . ( אין אוסביוס , או המספרים , מציינים היכן אירע הנס . 217 על 'שרידים' , ( reliquiae ) במיוחד של עצמות הקדוש , אך גם של בגדיו , בתקופה מאוחרת יותר של פולחן הקדושים , כחלק סמלי , בבחינת חלק המסמל את השלם , ראה : . Chicago 1981 , p . 78 P . Brown , The Cultof the Saints , כאן שימש השמן בבחינת שריד לנס מקומי , העומד יותר בזיקה לכנסייה המקומית מאשר למי שבשמו נקשר המאורע . 218 יוחנן ב א-יב . על נס זה ויסודותיו הדיוניסיים ראה בקצרה : Leiden 1965 , pp . 613-615 H . van der Loos , The Miraclesof Jesus , 219 מקבילה אפשרית לסיפור שלפנינו הוא הנס המפורסם על שינוי חומץ לשמן שנקשר בשמו של החסיד הכריסמאטי , התנא ר' חנינא בן דוסא , כמסופר בבבלי , תענית כה ע"א . אף שם מדובר בשינוי טבעים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר