נרקיסוס בישוף ירושלים

עמוד:107

דימויו ההגיוגראפי של נרקיסוס ספק הוא אם קובץ המסורות ההגיוגראפיות של אוסביוס על נרקיסוס היה עומד בביקורת המחמירה של חוקרי ההגיוגראפיה הנוצרית , שעל פיה נקבע אדם זה או אחר כ'קדוש . ' שכן , סביב דמותו של נרקיסוס לא נתהווה פולחן קדושים — לא במקום קברו ( שלא נודע ) ואף לא במקום כהונתו ( נרקיסוס לא זכה כלל להיזכר בלוחות הליטורגיים המקומיים ובאלה שעמדו תחת השפעתם . ( ייתכן שהעובדה שמת מוות טבעי ( ולא כמרטיר ) היתה לו לרועץ , אף על פי שבקצת מסורות נקבע זמן כהונתו לתקופה אחרת , לימי מכסימיאנוס , בשנת , 235 שבמהלך רדיפותיו של זה את הנוצרים מצא נרקיסוס את מותו י ואכן בקובץ חיי קדושים אתיופי הוא נזכר בכל זאת כמרטיר . 209 מכל מקום , שמו של נרקיסוס נעלם כמעט ממסורות הכנסייה . העדויות המועטות עליו חוזרות ברובן המכריע על מה שתיעד בעניינו אוסביוס . 210 עם זאת , הוא זכה לאיזכור מיוחד דווקא בחיבורים לטיניים מאוחרים , מן המאות הח - ' טי ; כנגד זאת נעדר שמו לחלוטין מן המסורת ההגיוגראפית היוונית הקדומה " . נמצא כי הביוגראפיה של נרקיסוס אצל אוסביוס שימשה לשעתה בלבד . הסיפורים , שלשניים מתוכם ניזקק ביתר הרחבה להלן , הובאו ללא עיבוד מפי מפיציהם , אנשי המימסד הנוצרי בירושלים . עם זאת , נראה שאוסביוס , לפי עדותו , בחר דווקא בהם מתוך אחרים ששמע . דווקא אלה נועדו לשרת את מטרותיו ההיסטוריוגראפיות . משהו מן המעמד המיוחד שייחס להם אוסביוס מסתמן מדרך הבאתם , ובכך ענייננו . כשערך אוסביוס את הביוגראפיה של נרקיסוס , על רקע התיאור הרציף של תולדות הכנסייה , הקפיד להפריד בין דמותו הפוליטית של גיבורו לבין דמותו הכריסמאטית . לא שיקולים כרונולוגיים בלבד הביאו את אוסביוס להפריד בין נרקיסוס ופרשת הפסחא בספר החמישי לבין נרקיסוס עושה הנסים שבספר השישי . 212 ראוי לזכור כי רוב הספר השישי של ה'היסטוריה' עוסק בביוגראפיה של דמות הקרובה במיוחד לעולמם של אוסביוס ומורו פמפילוס , הלא הוא אוריגנס . הספר נכתב בביוגראפיה של 'איש קדוש' ונכללו בו צדדים פולמוסיים רבים , עם ביוגראפיות של דמויות כריסמאטיות מן העולם האלילי . 213 לפיכך ראה אוסביוס לנכון לצרף את הביוגראפיה של נרקיסוס לספר זה , אולם מתוך זהירות שלא להטיל צל על הדמות המרכזית , אוריגנס . 663 £ //» opio « c / iurc / 1 , in , Cambridge 1928 , pp . 662- E . A . W . Budge , The Book of the Saints of the 109 ( ושם שמו ברקיסוס . ( 210 וכך , מלבד אצל הנזכרים להל ן בהערה הבאה , הוא נזכר גם באנאלים של אוטיכיוס מאלכסנדריה ( בעיוות כרונולוגי ניכר ; PG , 111 , 001 . 994 , ( ואצל ניקפורוס קליסטוס , . ( 1028 pg , 145 , col . ) 19 _, 1 v , he 211 נרקיסוס כלל לא נזכר ברשימת החיבורים ההגיוג יאפיים הרשומים . Graeca Bibliotheca Hagiographica _'l המקורות המאוחרים האמורים הם : 255 ); Flodoardus de Reims , De triumphis Christi Adhe \ mo , Delaudevirginis , 2 \( PL , _89 , co \ . 254- ( 508 sanctorumque Palestinae , I , 23 ( PL , 135 , cols . 505- 1 n שהרי על פי סדרי הזמנים בחיבורו של אוסביוס שייכת פרשת הפסחא לתקופת כהונתו הראשונה של נרקיסוס בכנסיית ירושלים , למן שנת 185 ( לערך ) ועד . 200 3 הספר השישי הוא קיצור מן 'האפולוגיה למען אוריגנס' שחיברו פמפילוס המרטיר _ואוסביוס ; ראה בהרחבה : 0 rigen \ Forma Futuri : Studi in Onore del R . M . Grant , 'Eusebius and his Lives of . _Carrfwa / eA / . / _W / egrmo , Torino 1975 , pp . 635-649 על ז'נר זה ככללו ראה בהרחבה / _1 > ' : _ק 0 _^ _0 ו _00 _^ _3 . ק Berkeley 1983 in Late Antiquity : A Quest for the Holy Man ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר