נרקיסוס בישוף ירושלים

עמוד:103

שנהגה בכנסיות אסיה הקטנה , קבע כי מנהג הכנסיות האחרות היה שונה , וכולן — ובתוכן כנסיית ארץ ישראל — הסכימו שיש לחוג את הפסחא אך ורק ביום הראשון . " _אולס , לאחר שסקר בהרחבה את מעשיו ותביעותיו של ויקטור וכנגדם את הסתייגותו החריפה של אירניאוס מליון , שב אוסביוס לאותה ועידה ארץ ישראלית שבה דנו המשתתפים ( ובתוכם בישוף צור , קאסיוס , ובישוף עכו ) בכובד ראש בעניין מנהג הפסחא שנהג בקהילותיהם על פי 'המורשת האפוסטולית , ' ובסוף דבריו הביא כלשונה מחתימת האיגרת הנזכרת לעיל ששיגרו כנראה המתכנסים לוויקטור : אנא תיזום שיגור העתק מכתבנו לכל קהילה ... אנו מבהירים לך כי גם באלכסנדריה חוגגים ביום זהה לשלנו , שכן הוחלפו בינינו איגרות בעניין כך שמקיימים אנו מועד זה ביום אחד מתוך הסכמה . " סיומת זו , אינה נהירה . לא זו בלבד שלראשונה נודע לנו מפי אוסביוס על קיומו של מועד לפסחא שחפף את המועד שנהג בכנסיית אלכסנדריה , אלא שאנו למדים על קיום זיקה כלשהי בין מנהג זה למנהג _הרויוח בכנסיית ארץ ישראל . ערפולם של דברי אוסביוס כאן מעורר את השאלה : האם השווה מידותיו בשני המקומות שבהם הזכיר את מנהגה של כנסיית ארץ ישראל ? ספק . הסיבה לכך נעוצה בעצם העניין , שכן בפרשה זו לא עסק אוסביוס רק מתוך עיון בעברה של הכנסייה , אלא בעיקר מתוך מעורבות במאורעות ההווה , בימיו שלו . בעיית תאריך הפסחא וזיקתו ללוח העברי , שהגיעה לשיאה בימי ויקטור , הוסיפה להטריד את ראשי הכנסייה גם בדורות הבאים , לרבות בדורו של אוסביוס עצמו , ואף לאחר מכן . בוועידת ניקיאה , למשל , ביקש קונסטנטינוס להפוך סוגיה זו למבחן ' האחדות הכנסייתית " . ' 192 אוסביוס , שם , 4-1 , 23 , v ( עמ' . ( 490-488 לאמיתו של דבר , עיון מדוקדק בדברי אוסביוס מעלה כי לא בהכרח בלשון זו ניסחו ראשי כנסיית ארץ ישראל את איגרתם ; כל אשר נאמר הוא שבאי הוועידות ניסחו ללא התנגדות איגרות בזכות קבלת המנהג המוצע , ובנוסף : 'ועד היום ישנה איגרת מאלה שהשתתפו בכינוס בארץ ישראל , בראשותם של תיאופילוס מקיסריה _ונרקיסוס מירושלים , ומאלה ברומא ( איגרת ) דומה . ' . .. המצוי אצל שיטותיו של אוסביוס בהצעת מקורותיו יבחין כאן בחריגה , שכן בפעמים אחרות הדגיש כי קיים מכתב ברוח זו של הדברים שנאמרו לעיל . יתר על כן , אילו היו העובדות כפי שניסה לתארן , מדוע הביא מן האיגרת ניסוח כה מעורפל ( ראה להלן , ( ומדוע הביאו בשולי הדברים ? או שמא נבעה האיגרת שמלשונה ציטט מהתכנסות אחרת , שונה מזו שתיאר בתחילת דבריו על הפרשה ? " י שם , שם , 25 ( עמ' . ( 498-496 194 הדבר מוכח מהציטוט הנרחב מחיבורו של אנטוליוס על דרכי חישוב הפסחא , 19-14 , 32 _, vn , // £ ( עמ' , ( 726-722 המלמד על התעניינותו הרבה של אוסביוס בסוגיה . ראוי לציין כי בעצם ימי כתיבת המהדורה השנייה ( המתוקנת והמורחבת ) של ה'היסטוריה , ' בשנים , 314-313 נתכנסה ועידת אךל , ( Aries ) בהשתתפותו של-הקיסר קונסטנטינוס , וקבעה כי יש צורך בקביעת תאריך אחיד לפסחא בכל העולם : C . A . WlumeT ( _ed . ) , Concilia Galliae ( c . 314 )( CCSLt 148 ) , Tumh 01 t 1963 , pp . 4 , 9 ( הנוכחים היו מכנסיות באיטליה , צפון אפריקה , ספרד , גאליה ובריטניה . ( מכאן ואילך העניין חזר ונידון בוועידות שונות , החל בוועידת ניקיאה בשנת ; 325 הפרטים חורגים מנושא פרק זה ואין כאן מקום להאריך . על מנהגים שונים מן המנהג הארץ ישראלי בקביעת מועד הפסח בקרב יהודי התפוצות במאות הראשונות לסה"נ , על הסיבות למציאות זו ועל הזדקקות קהילות נוצריות שונות ( בעיקר זו של אלכסנדריה ) למנהגים אלה ראה : Studia Patristica , 20 , Leuven 1989 , pp . 402-408 First Three Centuries A . D . ' , E . Livingstone ( ed . ) , _tians in Determining Passover Dates during the Difficulties for Diaspora Jews and Early Chris- T . C . G . Thornton , 'Problematical Passovers :

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר