כנסיית הגויים בירושלים — בין מארקוס לנרקיסוס (180-135 לערך)

עמוד:94

הגדיל לעשות מחברו האנונימי של ה'דיאלוג בין עקילס וטימותאוס , ' כשהציג את הדריאנוס , ולא את קודמיו , הפלאוויים , כמגשימה של נבואת ישו ( מתי כד ו . ( 'אמן אני אומר לכם לא תשאר פה אבן על אכן אשר לא תתפרק , ' בשעה שתיאר את הריסת שרידי המקדש וסילוק אבניו לשם בניית חומה ותיאטרון " . דברי ר' תנחומא במאה הד' ודבריהם של חכמים אחרים שיקפו אף הם דימוי זה , גם אם לא את התמונה האמיתית של מה שאירע בעיר , כעדות אוסביוס , הגם שלא ייחסה ישירות להדריאנוס עצמו . " לא יהא זה רחוק לשער כי מציאות זו היא שהנחתה היסטוריוגראף זה לקבוע את תאריך ייסודה של איליה קפיטולינה כעיר אלילית לאחר המרד , ולא קודם לו , כאחת מסיבותיו . ב'תאופאניה' שלו , חיבור ההשלמה ל'הוכחת הבשורה , ' הדגיש אוסביוס דווקא את התמורה בנוף האנושי בעיר " , על פי דברי ישו אצל לוקאס ( כא כד ) < 'ונפלו לפי חרב והגלו אל כל הגוים וירושלים תרמס ברגלי גוים . ' ... עם שינוי שמה של העיר לאיליה קפיטולינה הושלם המהפך בכנסיית ירושלים . שינוי השם ויצירת תשתית אלילית לעיר , שכללה בניין מקדש לאפרודיטה במקום שזוהה מאתיים שנה לאחר מכן כגבעת הגולגותא , הצבת פסלים בהר הבית , " וכן בניית 'אסקלפיוין' באתר בריכת הצאן " _, ( _npopaxiKfi ) הסירו את סממניה האחרונים של העיר היהודית ויצרו את המצע לתמורה שהתחוללה בדימוים של נוצרי ירושלים את סביבתם . באמצע המאה הב' לערך עוד ציין במעורפל אחד הצליינים הראשונים המוכרים לנו , מליטו מסארדיס , מסורת מקומית על מקום צליבתו של ישו 'במרכזה של ירושלים " , ' אולם הדרך לשקיעתן הכמעט מלאה של מסורות רבות אחרות מתולדות העיר היהודית והנוצרית הקדומה היתה בלתי נמנעת . מאפיין בולט שעליו עמדו חוקרי תולדות תנועת הצליינות לארץ ישראל הוא ההשראה המקראית המוחלטת כמעט שהניעה את ראשוניה . "' הביקור באתרים ההיסטוריים וההתחקות אחרי המסורות התלויות בהם נעשו לאחד המרכיבים בחקר תולדות המקרא , תהליך הקנוניזאציה שלו ופרשנותו . " קרוב להניח כי גם אלכסנדר מקפדוקיה ( לימים בישוף ירושלים , ( שבא לירושלים לבקר בה בראשית המאה הג' 'לשם חקירת המקומות הקדושים ותפילה בהם " , ' לא בא לירושלים של 'ישו והשליחים' אלא לעירם של 'הנביאים והמלכים . ' אם בשאר חלקי הארץ שבהם ביקרו הצליינים הקדומים ניכר 153 ראה : קוניביר ( לעיל , הערה , ( 140 עמ' . 98 ' _15 * "פסל לך" הדא הוא דכתיב "עת להשליך אבנים , " א"ר תנחומא מהו "עת להשליך אבנים , " עת הוא שיעלה אדריאנוס ויפץ אבנים של ב"ה = ] בית המקדש ' [ ( דברים רבה , עקב ג יג [ מהדורת ש' ליברמן , עמ' . ([ 89 השווה דברי אוסביוס על ימיו : 'ירושלים מיושבת בזרים ואבנים מן המקדש נלקחו לבניית מקדשים לאלים' ( ההוכחה האוונגלית , 3 , vin [ עמ' . ([ 393 151 אוסביוס , תיאופאניה , 20 , iv ( עמ' 156 . ( 252 של _גאיוס או טיטוס לפי אוריגנס , קטעים מפירושו , ( p . 194 [ GCS , 41 ] , Leipzig 1941 , _piDOiVp _minTO ) T \ _ab לכבוד הדריאנוס ואנטונינוס פיוס לפי הנוסע מבורדו ( עמ' . ( 16 י" ראה על כך להלן , צפריר , עמ' 8 . 158 על הפסחא , . ( Fragments ] , ed . s . G . Hail , Oxford 1979 , p . 52 Meliio ofSardis : On Pascha [ and ) 93 על תקפותה של המסורת הצליינית בפי מליטו קמו לאחרונה עוררין ; ראה . , pekrinagesd 'Orient , Paris 1985 , p . 33 , n . 52 p . Maraval , Lieuxsaints et וכנגדו הנט , צליינות , עמ' Christians , London 1986 , p . 476 r . l . Fox , Pagans and . \ _s _\ ; 3 ' על כך שוב : הנט , צליינות , עמ' ; 5-3 וכן ווקר , עמ' . 12-11 וראה עוד להלן , הערה " ° . 162 כמיוחד מליטו מסארדס . אוסביוס , . ( 388-386 _'DV ) 14-13 , 26 , iv , he י" אוסביוס 2 , 11 , vi , he , ( עמ' . ( 540 וראה עליו עוד להלן בפר ק זה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר