מהכתוב בחיי יוסף (למעלה עמ' (3 הסיקו חוקרים כי שטח גדול מאוד מסביב לעיר הפך ל'אחוזת הלגיון,' אדמות שהופקעו מיהודים, 12 ברם,יש לדחות תיאוריה זו. באופן כללי ידוע מעט מאוד על אדמות לגיונריות, ואין שום מידע על תופעה זו בירושלים.יוסף בן מתתיהו כותב רק שאדמותיו הפרטיות בירושלים איבדו את ערכן ולכן העגיק לו טיטוס אדמות אחרות.יוסף רצה להדגיש כאן את נדיבותו של טיטוס כלפיו < מעמד הקרקע באיזור לא עניין אותו כלל במקום זה.אמנם,במקום אחר הוא מתייחס לעניין (מלחמת,ז, ,216 לעיל,( ומדגיש שם שלא נוסדה עיר חדשה במקו

מהכתוב בחיי יוסף (למעלה עמ' (3 הסיקו חוקרים כי שטח גדול מאוד מסביב לעיר הפך ל'אחוזת הלגיון,' אדמות שהופקעו מיהודים, 12 ברם,יש לדחות תיאוריה זו. באופן כללי ידוע מעט מאוד על אדמות לגיונריות, ואין שום מידע על תופעה זו בירושלים.יוסף בן מתתיהו כותב רק שאדמותיו הפרטיות בירושלים איבדו את ערכן ולכן העגיק לו טיטוס אדמות אחרות.יוסף רצה להדגיש כאן את נדיבותו של טיטוס כלפיו < מעמד הקרקע באיזור לא עניין אותו כלל במקום זה.אמנם,במקום אחר הוא מתייחס לעניין (מלחמת,ז, ,216 לעיל,( ומדגיש שם שלא נוסדה עיר חדשה במקו


עמוד:5

מהכתוב בחיי יוסף ( למעלה עמ' ( 3 הסיקו חוקרים כי שטח גדול מאוד מסביב לעיר הפך ל'אחוזת הלגיון , ' אדמות שהופקעו מיהודים , 12 ברם , יש לדחות תיאוריה זו . באופן כללי ידוע מעט מאוד על אדמות לגיונריות , ואין שום מידע על תופעה זו בירושלים . יוסף בן מתתיהו כותב רק שאדמותיו הפרטיות בירושלים איבדו את ערכן ולכן _העגיק לו טיטוס אדמות אחרות . יוסף רצה להדגיש כאן את נדיבותו של טיטוס כלפיו < מעמד הקרקע באיזור לא עניין אותו כלל במקום זה . אמנם , במקום אחר הוא מתייחס לעניין ( מלחמת , ז , , 216 לעיל , ( ומדגיש שם שלא נוסדה עיר חדשה במקום ירושלים , צעד שהיה גורר מטבעו הפקעות בקנה מידה גדול ; אלא שאדמות מסוימות הועברו לידי שמונה מאות חיילים משוחררים שהתיישבו באמאוס . אפשר לזהות את המקום בוודאות במוצא , מערבית לירושלים , ששמה הערבי 'קולוניה' משמר את הצליל הרומי . קיימת עדות מספקת לקיומו של יישוב וטראנים שם , והדבר מאשר חלק זה של דברי יוסף . כמובן , אמיתית גם קביעתו שלא נוסרה עיר אחרת במקום ירושלים . עקרונית , אפשר לפקפק במהימנותו כשהוא כותב על שחרור האדמות היהודיות , אבל כאן אין סיבה מיוחדת לכך . שכן , בדרך כלל , יוסף בן מתתיהו איננו ממעיט מחומרת צעדיו של אספסיאנוס ואיננו מכחיש שאכן הופקעו קרקעות של מורדים . עד כאן מצב העיר כפי שהוא עולה מדברי יוסף בן מתתיהו והמקורות האפיגרפיים 1 העיר נהרסה ולא שוקמה , _ ישב בה חיל מצב קבוע — מפקדת הלגיון העשירי ומספר לא ידוע של חיילים . הם היו מרוכזים במחנה אחד או יותר , שמקומו לא אותר בוודאות עד כה . אין מידע על שינוי מעמדה של ירושלים , ועקרונית לא הוטל איסור על יהודים להיכנס אליה ולהתגורר בה . הדברים האלה מסתברים גם ממקור נוסף , אחד המקורות הנדירים המתייחסים לירושלים בתקופה זו . _איסביוס , בספרו 'ההיסטוריה של הכנסייה' , ( 5 jv , HE ) כותב : עד מצור ירושלים בידי הדריאנוס היו חמישה עשר בישופים בירושלים . אומרים שכולם היו עברים במוצאם , אשר קיבלו בצורה מכובדת את הכרת המשיח , עד שנחשבו ראויים אפילו לתפקיד של בישוף על ידי מי שהיתה להם סמכות לדון בדברים אלה . שכן הכנסייה כולה היתה מורכבת מעברים מאמינים מזמן השליחים ועד למצור בזמן שהיהודים שבו ומרדו נגד הרומאים [ כלומר , מרד בר כוכבא ] ונכנעו במלחמה גדולה . משום שזה היה סוף הבישופים הנימולים יש לרשום אותם כאן החל בראשון .... בהמשך מופיעה רשימת שמות , שרובם יהודיים מובהקים . שלושה מאישים אלה מוזכרים גם במקומות אחרים בספרו זה . רק לאחר מרד בר כוכבא ואיסור על כניסת יהודים לירושלים ניתנה ההגמוניה לבישופים שמן ה'נוכרים . ' אוסביוס שנא את היהודים שנאה עזה , אבל את ספרו כתב בארץ , ואין סיבה לפקפק כאן באמיתות דבריו . להיפך 1 בדרך כלל הוא מעדיף שלא להדגיש את הרקע היהודי של הנצרות . ואם היו יהודים 11 ראה : ב' איזק _, 'אדמת יהודים בפרובינקיה יוריאה לאחר שנת 70 לספירה , ' א' אופנהיימר , א' כשר וא'רפפורט ( עורכים , ( אדם ואדמה כאח ישראל הקדומה , ירושלים תשמ"ו , עמ ' . 94-87 נ ' לזיהוי ראה : שירר _, ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' '" . 513-512 אוסכיוס . 12 , 32 , 11 , 111 , he ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר