|
עמוד:470
( ג ) הרעיון העיקרי הנמסר לנו על ידי סצינות אלו ועל ידי צירוף פטרוס לפאולוס וצירוף ירושלים לבית לחם הוא רעיון הסימטרית ושוויון הזכויות בין שני מרכיבי הכנסייה הנוצרית הקדומה : ' כנסיית הנימולים' מזה , ו'כנסיית העמים' מזה . אין בכך כדי לטעון שנוצרה זהות כלשהי בין פטרוס לבין ירושלים , מחד גיסא , ובין פאולוס לבין בית לחם , מאידך גיסא ; לטענה כזאת אין הוכחות או אף הצדקה , שכן לא תמיד מופיעים פטרוס בצד ירושלים ופאולוס בצד בית לחם . תיאור תהלוכת השיים איננו קבוע במיקומו היחסי באיור כולו ; הוא עשוי להופיע בתחתית הקומפוזיציה או בחלקה העליון , בנפרד מן הקומפוזיציה או בתוכה . נראה כי במשך הזמן הוטל על מרכיב זה של הקומפוזיציה להמחיש את רעיון איחודם של שני הזרמים בנצרות , ולפיכך לא היה צורך שיתפוס מקום קבוע ביחס לפטרוס ופאולוס . הרעיון האמור יכול היה להימסר בצורות שונות , מבלי שיהיה הכרח לקבוע זהות בין סמלים מקבילים במרכיבים שונים של הקומפוזיציה . בתיאורים שנעשו ברומא במרוצת המאה הו' ממשיכות שתי הערים להופיע בצירוף תהלוכת השיים , ודומה שמשמעות האיחוד בכנסייה משתמרת , אם כי לא באותה חדות כמו בדוגמאות המוקדמות . באפסיס של כנסיית הקדושים קויסמאס ודמיאנוס " ( 530-526 ) ובקשת הניצחו ן של כנסיית סן לוךנצו שמחוץ לחומות "( 590-579 ) מתוארת תהלוכת השיים היוצאת משערי שתי הערים , בצירוף סצינה שעניינה הצגת ( praesentatio ) קדושים בפני ישו על ידי פטרוס ופאולוס . גם כאן בוודאי מצורפים עדיין תיאורי שתי הערים לדמויותיהם של פטרוס ופאולוס , ועם זאת נרמז גם איחוד שתי הכנסיות , אבל העדר המסגרת של 'מסירת החוק' גורע מעט מתכליתיות הקומפוזיציה ומחדות המסר . תלושים לגמרי מההקשר המקורי הם תיאורי ירושלים ובית לחם ותהלוכת השיים בקשת הניצחון של כנסיית סנט אפולינארה אין קלאסה ( San Apoiiinare in ciasse ) בראוונה . ( Ravenna ) תיאורים אלו נעשו במאה הז' כהשלמה לנושא האפסיס , שהוא ההשתנות 90 . ( transfiguratio ) את הוצאת התיאורים מן ההקשר , ובעקבות כך את אובדן המשמעות המקורית , נית ן לייחס קרוב לוודאי לפער בזמן בין תקופת הזוהר של נושא זה ( המאות הד - ' ה ( ' לבין המאה הז , ' וגם למרחק הגיאוגראפי בין המקום הכמעט בלעדי שבו מופיע הנושא ( רומא ) לבין ראוונה . דבר דומה קרה במאה הח' לפרסקו של סנטה מריה אנטיקווה , שהיא תולדת השפעות ישירות מן המזרח , למרות הימצאותה הפיסית ברומא " : שם מופיע נושא ירושלים ובית לחם בצירוף עם הצליבה , ללא הדמויות של פטרוס ופאולוס . נסיים סקירה זו בתיאור יפה ויוצא דופן , שנעשה במאה הה' על גבי שני לוחות שנהב המצויים ; 65 MosaiciMedioevalidi Roma , Roma 1948 , pp . 10- G . _Matthiae , S . CosmaeDamianoeS . Teodoro : 88 אים , התוכניות , עמ' 137 ואילך . ;( 1957 ) , pp . 1-18 S . Lorenzo f . l . m . ' , Gazette des Beaux-Arts , 49 P . Baldass , 'The Mosaicof the Triumphal Arch of 89 אים , התוכניות , עמ' 139 ואילך . pp . 50 ff . 705-707 ) inS . Maria AntiquainRoma , R 0 mal 96 & , J . _Nordhagen , The FrescoesofJohn VII ( A . D . " 1976 , p . 279 , Taf . 410 , 411 antiken Abendlandes : Kommentar , Wiesbaden F . VJ . Deichm _& nn , Ravenna— Hauptstadtdesspiit- ' °
|
|