|
עמוד:469
לחלוקה בין פטרוס ופאולוס , בין כנסיית הנימולים וכנסיית הפגאנים , ( אבל רק בחלק התחתון של הפסיפס , שלא שרד . כבר בשנת , 1588 בתקופת הקרדינאל גאטאני , ( Gaetani ) נחתכו שולי הפסיפס ; ואחרי 1595 נהרס חלקו התחתון בעת בניית 'קיבוריום' מעל המזבח . באמצעות רישומים של צ'קוניו ( Ciacconio ) ודה רוסי ( de Rossi ) אפשר להשלים את הפסיפס . מכאן ניתן להבין שבצדו התחתון היתה תהלוכת שיים היוצאת מתוך שתי הערים , ירושלים ובית לחם . בדומה לסרקופאג של מילאנו , כך גם כאן , התיאור הכללי של ירושלים השמימית שברקע משמש למיקום הכללי של הסצינה , ואילו תיאור שתי הערים בחל ק התחתון של הקומפוזיציה נושא משמעות סמלית אחרת , המתקשרת בדמויותיהם של פטרוס ופאולוס . כפי שראינו , המסר של התיאור הוא הדגשת הזהות והשוויון שבין שני הזרמים העיקריים בנצרות הקדומה . ברוח זו יש לפרש את הנוסח ' ) Dominus pacem dat האדון נותן את השלום , ' במקום : j _7 _» , 77 , Dominus legem dat 'האדון נותן את החוק , ( ' המופיע בסנטה קונסטנצה ובתחתית הזהב שבוותיקן — השלום בין שתי הקהילות , שלום הנמצא בידי ישו , בלימוד הבשורה החדשה והחוק החדש שמקורו באמונה ( איגרת פאולוס לרומאים [ טז " . ([ 17 השימוש במלה pax ( שלום ) במקום lex ( חוק ) באחדות מן הק ומפוזיציות המוכרות בשם 'מסירת החוק' מתבסס על טקסטים מן המאה הד , ' המפרשים את איגרות פאולוס ומדגישים את עניין השלום והשוויון בין שני מקורות הנצרות " . הנושא עולה פעמים רבות בכתביהם של אבות הכנסייה המערבית , ובמיוחד אצל אלה מרומא , בהקשר להתגלות ( האפיפאניה , , ( Epiphania תוך הדגשת ההכרה שניתנה לישו גם על ידי אלה שבאו מקרוב , הלא הם הרועים , המסמלים את היהדות , וגם על ידי אלה שבאו מרחוק , המאגים , המסמלים את הפגאנים " . בדיקת ההקשרים האיקונוגראפיים שבהם מופיעים התיאורים האפוקליפטיים של ירושלים באמנות הנוצרית הקדומה העלתה , אפוא , את העובדות הבאות : ( א ) תיאורי ירושלים מופיעים בדרך כלל בצמוד לתיאורי בית לחם _, בליווי תהלוכת שיים היוצאים משערי שתי הערים ונפגשים כמרכז עם דמותו של ישו ( או בדמותו של השה המייצג אותו . ( ( ב ) התיאורים האלה הם רק נספח לתיאור עיקרי , שהוא בדרך כלל מסירת החוק מידי ישו לפטרוס בנוכחות פאולוס . בעניין זה מצאנו שלושה יוצאים מן הכלל : קשת הניצחון של סנטה מריה מאג'ורה , האפסיס של סנטה פוךנציאנה והאפסיס של סן ג'ובאני אין לאטראנו ( לפי השחזור של בודנזיג ורידל . ( גם בשלושת המקרים האלה שייכים הנושאים המתוארים , מכל מקום , לאותה קבוצת נושאים כמו 'מסירת החוק , ' שכן גם הם שומרים על הראשוניות של פטרוס ופאולוס לעומת השליחים האחרים , ועל הצבתם הסימטרית מול ישו או מול החפץ המייצג אותו במרכז ( הכיסא האפוקליפטי או הצלב . ( 14 אים , התוכניות , עמ' 15 . 131 ניקולש , תמונת 'מסירת החוק , ' עמ' Ambrosius , Ad Ephesios , 2 , 14 , ( PL , 17 , col . 379 ) 14 . 64 " למבחר טוב של טקסטים מייצגים ראה : ניקולש , תמונת 'מסירת החוק , ' עמ' . 67
|
|