תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:464

קודש מן העיר " . התיאורים על גבי הקופסה מאפשרים לשחזר תמונות מן האפסיסים האבודים של הכנסיות הקונסטנטיניות המרכזיות של רומא , הלא הן סן פטרוס והלאטראן . על מכסה הקופסה מתוארת 'מסירת החוק' ( איור , ( 18 על פי הסכימה האיקונוגראפית המוכרת לנו כבר מן הפסיפס של סנטה קונסטנצה : שלוש דמויות מרכזיות , שני עצי דקל בצדדים , ובחלק התחתון של הקומפוזיציה שני מבנים ; מכל אחד מהמבנים יוצאים שני שיים , הצועדים אל עבר ארבעה מעיינות הנובעים בגבעה מתחת לרגלי ישו . הואיל והאיקונוגראפיה של הקופסה כולה מתארת עולי רגל ומעשיהם בכנסיות שונות ברומא , שאת חלקן אפשר לזהות על פי הריהוט , הועלתה במחקר ההשערה שמכסה הקופסה והחזית מתארים תמונות מן האפסיסים , שלא השתמרו , של כנסיות סן פטרוס והלאטראן ( המאה הד . ( ' על פי השערה זו לקוח האיור על המכסה מהפסיפס באפסיס של כנסיית סן פטרוס הקונסטנטינית . רידל ( P . a . Riedi ) משחזר קומפוזיציה זהה לזו של סנטה קונסטנצה ולזו של המכסה בהבדל אחד — הוא משלים את מספר השיים היוצאים משערי ירושלים ובית לחם לשנים עשר \ _י הפסיפס האמור מתוארך בדרך כלל לרבע השלישי של המאה הד . ' י חזית הקופסה , שרוב חלקה האמצעי הרוס , מתארת כנראה את הערצת הצלב ( העומד על הכיסא האפוקליפטי ) על ידי שישה שליחים , בהנהגת פטרוס ( מימין ) ופאולוס ( משמאל . ( במסגרת הצרה שמעל לקומפוזיציה , כמו בכל הדפנות האחרות של הקופסה , מתוארת ( 1959 ) , pp . 157-200 Pierre et le Latran ' , Cahiers archeologiques , 10 T . Buddensieg , 'Le coffret en ivoire de Pola , Saint- 73 74 שם , עמ' , 167 תמונה 75 . 13 שם , עמ' 166 ואילך . איור . 17 ישו מעביר את החוק לפטרוס בנוכחות פאולוס . תחריט אבן כמכסה של קבר בקטקומבה של _פריסקילה ברומא , העתקה של וילפרט אים , התוכניות , עמ' , 35 תמונה 5

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר