תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה

עמוד:463

השנה « , 380 י שייך לטיפוס המכונה 'סקרופאגי שערי העיר ; ' השערים והמגדלים שברקע נחשבים כדימוי לירושלים השמימית . האדריכלות אנונימית לחלוטין , ולמעשה מעתיקה תיאורים רגילים של ערים רומיות " . בסרקופאג מצויות שתי נוסחאות איקונוגראפיות . כל נוסחה מקורה שונה ובעלת משמעות שונה : ירושלים של מעלה כרקע למפגש ישו והשליחים , שמקורה בתאור דרך ההוראה של הבישוף בכנסייתו ; ותיאור שתי הערים , ירושלים ובית לחם , שמהן יוצאת תהלוכת שנים עשר השיים לעבר ישו — המסר של תיאור זה שונה לחלוטין ועליו עוד ידובר . כל הדוגמאות שמנינו עד עתה שייכות לאמנות הקבורה , סביר להניח שמשמעותן נוגעת לתחום התקווה לגאולה פרטית . הן מתוארכות בין השנים 400-360 וכולן נעשו , כנראה , ברומא ; היחיד שמקורו הרומי לא הוכח עד עתה הוא הסרקופאג ממילאנו " . ( ה ) הדוגמה הבאה שייכת כנראה לתחום האובייקטים הקשורים בעלייה לרגל , אם כי הפעם מדובר בעלייה לרגל לרומא . בחפירות שנערכו בשנת 1906 בכנסיית הךמגורס הקדוש כפולה , Poia ) כיום פולה בקרואטיה , ( נמצאה בין היתר קופסה עשויה שנהב . הקופסה נועדה כנראה לשמש מזכרת לעלייה לרגל לרומא ולמונומנטים שלה , שכן היא מכוסה בתיאורים של מבני 68 אים , התוכניות , עמ' , 7 לוחות 70 F . Bachmann , Die alten Stadtbilder , Leipzig 1939 " _rxn / 2 , 11 / 1 ראה : אים , התוכניות , עמ' , 9 ושם המקורות . 71 הוגו בראנדנבורג ( H . Brandenburg ) גילה בפני באדיבות את דעתו על ההשתייכות הסגנונית של הסרקופאג הזה _לסרקופאגים של רומא . אני מודה לו על כך ועל אישורו לפרסם כאן את דעתו בעניין זה . 72 ראה : , Bologna 1970 A . Angiolini _, La capsella eburnea di Pola , ושם ספרות קודמת . איור . 16 ישו מעביר את החוק לפטרוס כנוכחות פאולוס . ציור על תחתית זהב מן הוותיקן , העתקה של גארוצ'י . אים , התוכניות , עמי , 35 תמונה 6

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר