תיאורי אתרים בודדים המייצגים את העיר ירושלים

עמוד:457

הם את פולחן המקום הקדוש , אם כי יותר מן הצד הרשמי והאימפריאלי שלו . גביע האוכריסט מייצג למעשה קבוצה גדולה יותר של יצירות זכוכית , שנעשו בסביבות שנת 600 באיזור סוריה-ארץ ישראל ומעוטרות בצלב דומה , המזוהה בדרך כלל עם הצלב שהעמיד הקיסר תיאודוסיוס על הגולגותא . עולי רגל מעידים שהצלב הזה היה מוגן על ידי גג " , ומכאן הסבר לקיבוריום , המגן על הצלב בתיאורים שלנו . אין ספק שלצלב , וכמוהו גם למבנה הקבר עצמו , היתה משמעות חשובה נוספת , מלבד היותם תיאורים אנאכרוניסטיים של המקומות הקדושים השונים בתוך תמונות מן הברית החדשה שמקום התרחשותן בירושלים : הם נשאו בראש ובראשונה את מסר הגאולה המובטחת בעצם קורבנו של המשיח . עם זאת הם נעשו סמל של ירושלים החדשה ומצביעים על הדימוי של ירושלים השמימית המצוי בירושלים הארצית . בפיקסיס ( קופסת שרידים קדושים ) מן המוזיאון לאמנות בקליבלנד שבארה"ב אנחנו מוצאים הוכחה ישירה לכך שמבני הקבר הקדוש שימשו סמל לירושלים ( איור » . ( 13 על קופסת השנהב מתוארת , בין היתר , הכניסה לירושלים . ישו , מלווה בשתי דמויות הנושאות 54 על המשמעות ועל המקור האימפריאלי של הערצת הצלב ראה : צ'קלי ( לעיל , הערה A . Grabar _, ;( 50 . L ' empereur dans I 'art byzantin , Strasbourg 1936 , p Christentum , Erganzungsband 1 ) , Miinster & Religion und Kultur des Allertums ( Antike und and A . Rucker ( eds . ) , Pisciculi : Studien zur 163 ; A . Alfoldi , 'Hoc signo victor eris ' , Th . Klauser 55 Aschendorff 1939 , pp . 6-11 לפירוט המקורות ראה לעיל . הערה W . M . Milliken , 'A Byzantine Ivory of the Early 56 . 49 pp . 63-64 ; F . Miitherich , 'line pyxide d'ivoire 'The Completed Ivory Pyxis ' , ibid ., 39 ( 1952 ) , Museumof Art , 36 ( 1951 ) , pp . 227-229 ; idem , Christian Period' , Bulletin of the Cleveland איור . 12 תיאור הערצת הצלב על צפחת מבוכיו , מס' 1 גראבאר , אמפולות , לוח 32

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר