תיאורי אתרים בודדים המייצגים את העיר ירושלים

עמוד:454

ההפשטה , ההשטחה , חוסר העניין בפרופורציות נכונות והעדר יצירת אשליית עומק , הם המאפיינים את סגנון התקופה , והם מנעו מבעלי המלאכה את היכולת לתת העתק מדויק של מבנה הקבר הקדוש . עם זאת , החזרה על מספר יסודות קבועים מעידה שתיאורי הקבר הקדוש המלווים את סצינת התחייה על גבי האמפולות מקורם במבנה קברו של ישו כפי שנתגלה לעיני הצליינים באותה התקופה . מבנה קבר דומה לזה המופיע באמפולות של בוביו מס' 15 ו 16 ובאמפולה מאוסף Dumbarton Oaks בוושינגטון ° י ( הדומה מאוד לשתי האמפולות מבוכיו ; איור ( 7 מתואר גם בציור על גבי החלק הפנימי של מכסה קופסת שרידים קדושים ( reiiquiarium ) מן הוותיקן ( איור " . ( 8 גם קופסה זו שייכת לאסכולה המקומית , הסורית ארצישראלית , במאה הר או הז . ' שילוב מבנים המציינים את המקום הקדוש בסצינות מחיי ישו הקשורות באותו מקום" מציב בפני המחקר את אחת השאלות המעניינות ביותר באיקונוגראפיה הנוצרית , שמשמעותה עדיין אינה מחוורת " . האמפולות והציור על קופסת השרידים הקדושים מן הווטיקן מעידים על מסורת משותפת של תיאור הקבר הקדוש , למרות ההבדלים ( הלא משמעותיים ) שביניהם . ביצירות אחרות פרי אותה מאה ואותה סביבה נראה הקבר הקדוש בתמונת התחייה בצורה אחרת לגמרי : בכתב היד הסורי , שנכתב כשנת 586 במנזר יוחנן הקדוש בזגכה ( Zagba ) על ידי נזיר בשם ךבולה _, ( Rabbuia ) הנמצא בספריית הלאורנציאנה בפירנצה , ( cod . Piut . 1 , 56 ) מופיע מבנה הקבר מתחת לצלב ( איור , ( 9 והוא נראה שונה מן המבנים שעל גבי האמפולות . לעומת זאת , הוא מתאר תופעה 'מקומית' אחרת — האבן שהתגלגלה מחוץ לקבר , המתוארת גם על ידי עולה הרגל מפיאצ'נצה ' ) אנטונינוס' מפלקנטיה , סביב . ( 570 בצדק הוסק במחקר שמקום קדוש אחד עשוי ליצור יותר מאב טיפוס איקונוגראפי אחד , ושכל אב טיפוס מטעים היבט אחר של המקום . גם על גבי קופסת שנהב עגולה מן המוזיאון המטרופוליטאני בניו יורק ( איור 46 ( 10 מתקרבות שתי המריות אל מבנה , אך הוא שונה מאלה המופיעים על גבי האמפולות ; הוא מוגבה על מדרגות ובגגו שלוש כיפות , הנתמכות על ארבעה עמודים ; בתוך הקשת האמצעית , שהיא הרחבה ביותר , עומד מזבח , ומעליו מנורה ; בשתי הקשתות החיצוניות והצרות נראים וילונות . המבנה דומה לקיבוריום ומייצג כנסייה בצורה מופשטת . במקרה 40 ראה הערה 37 והספרות המצוינת שם . undihr Schatz , Frtiburg 1908 , pp . 113 ff ., fig . 59 ; Grisar , Die romische Kapelle Sancta Sanctorum Monuments Piot , 15 ( 1906 ) , p . 97 , pi . XIV , 2 ; H . P . Lauer _, 'Le tre _" sor du Sancta Sanctorum , 41 ; Bonn & Dusseidorf 1926 , pp . 151 ff . Gebunstag von Paul Clemen , 31 . Oktober 1926 , Seligman ( eds . ) , Festschrift zum sechzigsten Sanctorum ' , W . Worringer , H . Reiners and L . C . R . Morey _, 'The Painted Panel from Sancta וייצמן , מקומות קדושים , עמ' 35 ואילך . 42 כמובן , התופעה לא רק קשורה בקבר הקדוש , אלא מאפיינת גם סצינות אחרות המתארות מאורעות מחיי ישו , ובמיוחד הלידה . ראה : גראבאר , אמפולות , עמ' ; 19 וייצמן , מקומות קדושים . " גראבאר , אמפולות , עמ' . 66 j ? _aM /// a \ 964 , pp . \ 39 ff . ; K . _'Weilzmann , Late Antiqueand Leroy , Lesmanuscritssyriaquesapeintures , Paris Gospels ( facsimile ) , Olten & Lausanne 1959 ; J . C . Cecchelli , G . Furlani & M . Salmi , 77 k 45 pp . 97-106 , pis . 34-39 Early ChristianBookIllumination , London 19 V , וייצמן , מקומות קדושים , עמ' . 48 , 42 ' מס' קטלוגי . 17 . 190 . 57 ראה : וייצמן , עידן הרוחניות , מס' Mittelalters , Mainz 1976 , no . 177 Elfenbeinarbeiten der Spdtantike und desfruhen schrift F . Gerke , Baden-Baden 1962 , p . 85 ; idem , fruhchristiicher Pyxiden' , J . A . Schmoii ( ed . ) , F _«/ - W . F . Volbach , 'Zur Lokalisierung ; 520

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר