|
עמוד:446
ירושלים בתקופה הביזאנטית מראה כי מפת מידבא מצטיינת במיקום היחסי של המונומנטים ( ראה מפת התקופה הביזאנטית , בסוף הספר . ( אף על פי שמבחינת שיטת התיאור אין ירושלים נבדלת מיתר הערים הגדולות המתוארות במפת מידבא " , הצגתה היא המפורטת ביותר ותיאורה במפה נראה קרוב ביותר למציאות של אותה תקופה . אחד ההבדלים הבולטים ביותר בין המפה המודרנית המשחזרת את ירושלים בתקופה הביזאנטית לבין מפת מידבא הוא מיקומה של כנסיית הקבר . במפת מידבא 'הועתקה' כנסיית הקבר מעט דרומה ממקומה האמיתי , בכוונה ברורה 'לקרב' אותה להצטלבות בין הרחובות הראשיים , הקארדו ודקומנוס , במקום שאולי היה בנוי בו טטראפילון , ובכך למקמה באופן מלאכותי במרכזה האידיאלי של העיר . ייתכן שמפת מידבא משקפת נאמנה את כוונתם של מייסדי כנסיית הקבר , אולם אלה לא יכלו לממשה בשל המצב הטופוגראפי של העיר . ברם , הקירבה למרכז העיר ומיקומה של כנסיית הקבר לצד הפורום של איליה קפיטולינה והקארדו מעידים בעליל על הכוונות הזהות שהיו למייסדי כנסיית הקבר ולאמנים של מפת מידבא : אלה גם אלה ראו באנסטסיס ( המבנה העגול המתרומם מעל קברו של ישו ) את קברו של מייסד ( conditor ) ירושלים החדשה , העיר שעליה נסבה הנבואה ( חזון יוחנן כא , ( 2 שקמה על הריסותיה של ירושלים העתיקה שחרבה " . אוסביוס מעיד על כוונתו המקורית של קונסטנטינוס הגדול , לבנות את כנסיית הקבר במרכז הבירה היהודית , 15 ואילו מדברי סוקראטס אנו למדים על הזהות בין הקדשתה של כנסיית הקבר לבין ייסודה של ירושלים החדשה " . התפיסה האמורה " מושתתת על מסורת עתיקת ימים שעל פיה קברו את הגיבורים המקומיים במרכזן של ערי יוון העתיקה " . רומא העתיקה המשיכה ושיכללה את המסורת היוונית : על פי המסורת הרומית , קביעת שני הצירים הראשיים של העיר בעת טקס ייסודה היא קביעה אלוהית " : בקירבת מקום ההצטלבות נקברים מייסדי העיר . כך רומולוס ברומא , כך דיוקלטיאנוס בספלטו ( כיום ספליט בקרואטיה . ( קונסטנטינוס עצמו בנה את קברו ' ) כנסיית השליחים הקדושים ( ' בעיר שהוא ייסד , ביזאנטיון , היא קונסטנטינופוליס . הקבר נבנה במרכזה האידיאלי של העיר , על הגבעה הגבוהה ביותר באיזור , 13 שם , עמ' 21 ואילך . 14 י' פראוור ' , ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמ' , 50-48 _ישמ ספרות נוספת Hagiographic Commemoration ' , S _/ _udi A / _erfi ' _eva / 1 , ofConstantine the Great in the West : Sources and A . Under , 'The Myth , et d'histoire , 54 ( 1976 ) , pp . 1019-1060 Constantine the Great ' , Revue beige dephilologie 'Ecclesia and Synagoga in the Medieval Myth of 16 ( 1975 ) , pp . 43-95 , esp . pp . 53-57 ; idem , " tricennalibushabita , 9 ( PG , 20 , col . 1362 ) Eusebius , De laudibus Constantini oratio in ejus 15 סוקראטס 17 , 1 , _#£ , ו 33 ( עמודות 163 , 118 ואילך . ( reliquesetl ' art chre ' tienantique , I , Paris 1946 , pp . A . Grabar _, Martyrium : recherches sur le culte des 17 himmlisches Jerusalem und die Mythe vom W . Muller , Die heilige Stadt : Roma quadrata , " chte , I , Leipzig 1902 , p . 62 E . Kornemann , Klio : Beilrage zur alien Geschi- s . Eitren , 'Heros \ _/? £ , 8 , 1 , 1912 , cols . 1140-1141 ; " 234-244 J 0 Weltnabel , Stuttgart 1961 , pp . 9-51 על קבר רומולוס ראה : ; und Fortschritte , 15 ( 1939 ) , pp . 425 ff . tus Mausoleum : Ein Romulusgrab' , Forschungen E . Kornemann , 'Das Augus- על קבר Paiast , Zagreb 1868 J . & I . Marascovic , Diokletians : _DIM _^ _pin
|
|