|
עמוד:445
על פי מיקומה מחוץ לקודש הקודשים של הכנסייה והעובדה שהיא נועדה לקריאה מצד מערב , מסתבר שהמטרה היתה ללמד לעולי רגל את ההיסטוריה הקרושה ואת מקומם של המקומות הקדושים . במרכז המפה תיאור של ירושלים בין החומות . עם זאת , ברור שמלבד המקורות והמניעים הדתיים הדידאקטיים הנחו גם גורמים אחרים את מעצבי מפת מידבא : מבחר המקומות המצוינים במפה ואופן פיזורם על המפה מעידים על מגמות מעשיות , קרטוגראפיות . המרכז המדויק של המפה ( ושל הכנסייה בכללה ) איננו כנסיית הקבר , אלא בסיס העמוד שברחבת השער הצפוני של ירושלים ; הסיבה לכך , על פי אבי יונה , היא שביחס לעמוד זה נמדד המרחק מירושלים " . אבי יונה מניח שאחד המקורות למפת מידבא היה מפת דרכים רומית . מפת מידבא איננה מכוונת לציין מקומות קדושים בלבד , אלא גם לשמש מורה דרך ; היא מציינת כפרים , הרים ונהרות , אנשים , בעלי חיים וצמחייה . היא מפה דתית , דידאקטית והיסטורית גם יחד . כך גם התיאור של ירושלים שבתוכה ( איור . ( 2 כדרכן של מפות , מפת ירושלים היא סלקטיבית : היא מתעלמת מן המבנים למגורים ומתרכזת במבני הציבור ובכנסיות . השוואה עם מפה מודרנית של אבי יונה , מפת מידבא , עמ' . 30 12 שם , עמ' 28 ואילך . איור . 2 תיאור ירושלים במפת מידבא
|
|