|
עמוד:443
ופירושים שונים והתייצבות , והמגמות השונות האלה משתקפות בתיאוריה של ירושלים באמנות התקופה . מרכיב שני בתיאורי ירושלים באמנות הנוצרית הוא מימד ה'שטח : ' לעתים מוצגת העיר בכללותה , לעתים מוצגים רק מבנים בודדים , המסמלים את ירושלים — בראש ובראשונה כנסיית הקבר . שתי השיטות בתיאורים הנוצריים של ירושלים בפרט ובתיאורי ערים בימי הביניים בכלל התפתחו והתקיימו זו בצד זו כבר באמנות העתיקה ובמיוחד בתקופה הרומית . מן הראוי לפרט ולהסביר שתי שיטות אלו . ( א ) השיטה הראשונה היא תיאור סטריאוטיפי של העיר , שמקורו בקרטוגראפיה ובנומיסמאטיקה . תיאור סכימאטי זה כולל חומה בצורת משושה , ובה מגדלי פינה ושער . בתוך החומה מבנים , שגודלם מוגזם יחסית לחומה . ויש לה מעט קשר למראה האמיתי והמציאותי של העיר ( שהיה עתיד להיות מקור השראה לאמנים רק במאה הי"ז . ( בימי הביניים עשו האמנים שימוש בסכימה הזאת ואף הביאו אותה לידי הפשטה גדולה עוד יותר . היא אשר שימשה בסיס לתיאורי 'ירושלים השמימית' בתקופה הנוצרית הקדומה ובימי הביניים , אם כי בתוספת עיטורים , כגון אבנים יקרות , על פי חזון יוחנן כא -2כב 5 ( איור . ( 1 בשל מעמדה המרכזי של העיר נעשו תיאורי ירושלים מימי הביניים מקור לתיאורי ערים אחרות באותה תקופה , שהעמידו את עצמן כחיקוי לירושלים השמימית . ( ב ) שיטה קדומה אחרת לציין את נוכחות העיר באיור נשענה על בחירת 'נציג . ' נציג זה יכול להיות האנשה ( אמצעי פחות מקובל בימי הביניים , ( או אחד מן המונומנטים המפורסמים והמוכרים בעיר ( דרך שנמצא לה המשך מכובד בימי הביניים . ( מחקרנו העלה שיש הבדל משמעותי בין שתי השיטות ושהבחירה בין השיטה הראשונה או השנייה בתיאורי ירושלים לא היתה מקרית ; היתה התאמה מלאה בין השיטה ובין מגמות האומן והמסרים שרצה להעביר ביצירתו . השיטה תואמת גם את החלוקה לטיפוסים איקונוגראפיים והיא פועל יוצא של ההקשרים האיקונוגראפיים שבהם מופיעים תיאורי ירושלים . קיימת שיטה שלישית . היא תיאור עיר באמצעות האנשה ; אך לא נעסוק בה כאן . על שיטת תיאור זו ראה : Representation and Identification of Cities on l ' art du Moyen Age , Paris 1954 ; R . Jacoby , 'The 228 ; P . Lavedan , Representations des villes dans auf antike Munzen ' , Antike , 12 ( 1936 ) , pp . 207- J . Liegle , 'Architekturbilder Assyrian Reliefs' , IEJ , 41 ( 1991 ) , pp . 1 12-131 622 ); 1 . Ehrensperger-Katz , 'Les _representations des / _Wmem . 5 , I , Princeton 1947 ( esp . pp . 615 , 618- Haven 1938 , pp . 341-35 l ; D . Levi , Antioch Mosaic Mosaics : Gerasa , City of the Decapolis , New F . M . Biebel , The Walled Citiesof the Gerasa der Toskana , Berlin 1953 W . Braunfels , _Mittelalterliche Stadtbaukunst in * ( 1969 ) , pp . 1-27 derive _' es byzantines ' , Cahiers arche ' ologiques , 19 villes fortifie ' es dans l'art _paleochrdtien et leurs י K . Weitzmann , The Joshua Roll : A Workof the index , 'Personifications' Illumination , 3 ) , Princeton 1948 , pis . 19-21 and Macedonian Renaissance ( Studies in Manuscript 8 ברומא העתיקה השתמשו במונומנטים עירוניים שזכו לתיאורים נפרדים רבים כנציגים של העיר ( _הקיליסיאום , הפנתיאון או עמודי הניצחון השונים . (
|
|