יוהנס מוסכוס

עמוד:437

יוהנס מוסכוס לאחר מודסטוס הותירו שני נזירים אחרים , בני מנזר תיאודוסיוס במחצית הראשונה של המאה הד , את חותמם על היצירה הספרותית . האחד היה יוהנס 'אוקראטס' מוסכוס . ספרו של מוסכוס , ששמו leimonarion או 'השדה הרוחני , ' נכתב ברומא בעשור השני או השלישי של המאה . חיבור זה חשוב ביותר להבנת הדתיות הביזאנטית בין תקופת יוסטיניאנוס לימי הכיבושים המוסלמיים . הוא מתעד סיפורים על נזירים ממדבר יהודה וממצרים , שסופרו למחבר בזמן מסעותיו עם ידידו ותלמידו סופרוניוס . עולמם של נזירי מדבר יהודה מתואר בהם בצורה חיונית ביותר . י מקומם המרכזי של הנסים בולט עוד יותר מאשר בחיבוריו של קירילוס . מופיעים בהם גם חיות ( אריות , ( עולי רגל , פושעים , נשים , יהודים , וכמובן שדים ומלאכים . לפי טבעו מביא החיבור סיפורים ממקומות וממנזרים שונים , בין השאר מנזרי עמק הירדן . מבין המנזרים בסביבות ירושלים בולט מספר הסיפורים הקשורים למנזר פרא ( עין פארה , ( שבו חי יוהנס מוסכוס כעשר שנים ( כנראה . ( 578-568 ברור שגם יוהנס מוסכוס וגם גיבורי סיפוריו היו רחוקים מבעיות תיאולוגיות . אפילו פרשנות המקרא אינה מופיעה אלא לעתים רחוקות ; יומרות אינטלקטואליות עלולות היו להוביל לאוריגניזם . אך בולטת בחיבור תמיכה באורתודוקסיה הכלקדונית . הנסטוריאנים נשארים ברקע ( רובם היו בתקופה זו בפרס ובבבל , ( והמחבר מגנה אצלם בעיקר חוסר כבוד מספיק למרים . אויבי האמונה הגדולים הם המונופיסיטים . ספרו של יוהנס חשוב גם לתולדות השפה היוונית , בהיותו אחד העדים הראשונים למעבר של היוונית הביזאנטית לסגנון 'נמוך . ' ( מופיעים בו גם נזירים הדוברים לא רק יוונית אלא גם סורית ( . לטקסט חשוב זה אין עדיין מהדורה ותרגום מדויקים . ידיעותינו על המחבר ועל חייו שאובות בעיקר מביוגראפיה המובאת בראשית 'השדה הרוחני , ' שחוברה כנראה על ידי סופרוניוס הסופיסט _, תלמידו ונושא כליו של יוהנס ( ראה להלן . ( מסופר בה שבתחילת המאה ישב יוהנס במנזר תיאודוסיוס ובלאורה החדשה של סבא . לאחר מכן הגיע לאנטיוכיה ולאלכסנדריה _, ובשנת 614 נ ( 1856 cols . 1428-1849 ); Exomoiogesis ( ibid ., co \ s . 1849- 1421-1428 ); Pandecles scriplurae sacrae ( ibid ., Antiochus Monachus , Epislula ( PG , 89 , cols . 7 74 על מוסכוס וחיבורו ראה : Moschus and his Friend Sophronius the Sophist' , h . Chadwick , 'John 7 s y / 325 ; ( 1974 ) , pp . 41-74 לטקסט ( לקוי ) ראה : . PG , cok . 2851-3116 לתרגום צרפתי ראה : Jean Moschus _, LePre Spihtuel , ed . M . J . RouetdeJournel , ( _SC , 12 ) , Paris 1946 וראה התרגום האנגלי : Meadow ( trans . J . Wortley ) , Kalamazoo 1992 John Moschos , The Spiritual חשיבות השפעתו של חיבור נוצרי קדום בשם 'הרועה של הרמאס' בגיבוש הדוקטרינה , ומסכם את מאמרו בנושא בציפייה לחקר מקורותיו של ה'פנדקטה . ' החיבור נפתח במכתבו של אנטיוכוס לאוסתטיוס _, ובו הוא מספר איך הרגו בדווים 44 נזירים ממנזר סבא בשנת ; 614 בסופו של הספר פרק על מלכות השמים ותפילה " . ( exomoiogesis )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר