|
עמוד:403
הוא מגיע אל גבעת הגולגותא . שם הוא רואה את מקום הצליבה ואת המערה שבה נקבר ישו 'וביום השלישי קם לתחייה . ' במקום זה הוקמה , כך הוא מספר , 'במצוות האימפרטור קונסטנטינוס בסיליקה ... יפה להפליא . ' הוא מזכיר גם בורות מים ואגן טבילה ליד הכנסייה " . עתה שב עולה הרגל ופונה מזרחה , כדי לצאת את העיר בשער המזרחי . הוא עובר בעמק יהושפט ורואה שם את האבן במקום שבו מסר יהודה איש קריות את ישו , היא ככל הנראה האבן שמעליה תוקם , לפני ביקורה של אגריה , הכנסייה הנאה (' ecciesiaeiegans' ) של גת שמנים . לימינו הוא רואה את עץ התמר , שממנו נטלו הילדים ענפים בשעה שקידמו את פניו של ישו , ולא הרחק ממנו את מצבות הקברים היפות של נחל קדרון , 'באחת נקבר ישעיהו הנביא והיא ( עשויה ) ממש אבן אחת , ובאחרת — חזקיהו מלך היהודים " . ' בהר הזיתים רואה עולה הרגל את הבסיליקה הק ונסטנטינית במקום שבו לימד ישו את השליחים , ולא הרחק ממנה 'גבעה , שם עלה האדון להתפלל ונגלו שם משה ואליהו . ' מיל וחצי מזרחה משם מבקר הנוסע את קברו של לזרוס בבית עניה , ומשם הוא ממשיך בדרכו מזרחה ליריחו " . מסעו של הנוסע מבורדו נפתח , אפוא , בהר הבית ומקיף את העיר ממזרח ומדרום קודם שהוא מגיע לגולגותא , המקום האחרון שהוא מבקר קודם צאתו את העיר . בעתיד , כאשר יעוצב מסלול הסיור הנוצרי , האתר הראשון בדרכם של עולי הרגל יהיה תמיד המכלול של גבעת הגולגותא וכנסיית הקבר . נוסף על כך , תיאורם של אתרים אלו בחיבורו של הנוסע מבורדו תמציתי למדי בהשוואה לתיאורים מאוחרים יותר , והדבר בולט גם בהשוואה למקום הנרחב המוקדש להר הבית . סדר הביקור , מיעוט המסורות הנוצריות וריבוי המסורות שמקורן במקרא מצביעים על כך שבתקופה המתוארת בתיאור מסע זה עדיין היה תהליך עיצובה של ירושלים הנוצרית בחיתוליו , והוא הדין במסלול העלייה לרגל בתוכה " . בתיאורים מאוחרים יותר ניתן להבחין הן בגיבוש המסלול הנוצרי , מבחינת סדרו ותוכנו , הן בסילוקן של מסורות יהודיות ישנות . עם זאת , כבר במועד מוקדם זה עומד מסלול העלייה לרגל בירושלים על ארבעה מרכזים קדושים , הנמצאים כולם על גבעות מקודשות : הר הבית , הר ציון , גבעת הגולגותא והר הזיתים " . כל המקומות הללו הם אתרי התגלות , שבהם נגלה ממערב להר הבית ; במאה הה' עמדה שם כנסיית סופיה הקדושה ( ראה : אנטונינוס , איטינרריום = ] מסע אנטונינוס " . ( 23 , [ ראה פטריך , עמ' . 379 , 364-363 62 הזיהוי של עמק יהושפט , שם עתיד ה' לשפוט את הגויים , על פי יואל ד א-ב , עם החלק של נחל קדרון שבין ירושלים והר הזיתים מופיע לראשונה באונומסטיקון של אוסביוס ( עמ' ( 118 ( בתרגום עברי : מהדורת מלמד , מס' . ( 618 מסורת המסירה מבוססת על מתי כו 47 ומקבילות . הכנסייה על האבן שראה הנוסע מבורדו הוקמה ככל הנראה בימי הקיסר תיאודוסיוס השני , ( 390-379 ) והיא נזכרת על ידי אגריה , . 36 עץ התמר מתקשר בכניסת הניצחון של ישו לירושלים ( מתי כא . ( 11-1 למסורות הנוצריות של מצבות הקברים בעמק יהושפט ראה : א' לימור , הר הזיתים , עמ' . 118-116 , 41 " על הבסיליקה שבנה קונסטנטינוס במקום שבו לימד ישו את השליחים ( מתי כד-כה , ( היא כנסיית אלאונה , ראה : לימור , הר הזיתים , עמ' . 81-72 , 22-20 לידה ראה הנוסע את מקום _ה'טרנספיגוראציו' ( מתי יז , ( 13-1 שהמסורת הנוצרית קושרת עם הר תבור . בתקופה הביזאנטית נקשרו מסורות גליליות אחדות אל הר הזיתים , ראה : לימור , שם , עמ' . 98-96 מסורת החייאתו של לזרוס נמצאת רק באוונגליון על פי יוחנן ( פרק יא . ( על תולדות המסורת ראה ? לימור , שם , עמ' . 53-46 , 33-30 על הכנסייה במקום ראה : Jerusalem 1957 Sailer , Excavations in Bethany ( 1949-1953 ) , s . j . " על המסורות היהודיות של הנוסע מבורדו ראה : מהדורת ק ליין , עמ' יב-כט . " על הרים כמקדשים ראה : and the Profane : The Nature of Religion , San M . Eliade , The Sacred
|
|