|
עמוד:399
שפרשו מחיי העולם הזה . אחדות מהן באו לפרקי זמן קצרים ואחרות בחרו להתיישב בירושלים , אך כולן השפיעו מנדיבותן על העיר ועל מוסדותיה הדתיים ותרמו לעושרה . ראשית יש להזכיר את מלאניה הקשישה 410-341 ) לערך ; 'הקשישה' — כדי להבדילה מנכדתה , מלאניה הצעירה , ( גבירה מן האצולה השלטת באימפריה המערבית , שיצאה — לאחר שהתאלמנה ושכלה את שני בניה — למסע עלייה לרגל והקימה מנזר כפול , לגברים ולנשים , על הר הזיתים . מלאניה באה לירושלים בחברתו של רופינוס , שישב עמה שנים ארוכות במנזר שהקימה . המנזר האמור אירח עולי רגל , וסביר להניח כי גם אגריה התארחה שם . אגריה זו , הידועה , כאמור , בזכות תיאור המקומות הקדושים שכתבה , החלה את ביקורה בשנת , 381 וסיימה אותו בשנת . 384 בירושלים שהתה למן חג ההתגלות של 383 ועד הפסחא של . 384 מתיאורה עולה כי היתה אשה בעלת מעמד , והכבוד הרב שבו נתקבלו היא ובני הלוויה שהלכו עמה לכל מקום מרמזים שאף היא הביאה עמה תרומות לא מבוטלות " . זמן לא רב לאחר פרידתה של אגריה באה לירושלים פאולה , תלמידתו ובת לווייתו של היירונימוס . היא עלתה לרגל לירושלים בשנת 385 והתיישבה בבית לחם . בכספים שהביאה עמה נבנו שם המנזרים , שבראשם עמדו היא עצמה ומורה היירונימוס " . בראשית שנות התשעים של המאה הד' באה לירושלים גבירה מיוחסת ועשירה בשם פ 1 _ימנןה , ( Poemenia ) שהקימה כנסייה במרומי הר הזיתים , על מקום עלייתו של ישו השמיימה . היא היתה מיודעת למלאניה , ובוודאי שהתה במנזר שעל הר הזיתים " . מעט מאוחר יותר 395-394 ) לערך ) באה לירושלים בטקס רב גם הגבירה הרומית פבי 1 לה , ( Fabioia ) שישבה זמן מה במנזר אשר בבית לחם , שם למדה מקרא מפי היירונימוס . 38 גבירה אצילה נוספת , סילביה ( Silvia ) שמה , ביקרה בירושלים בשילהי המאה הד' 400-399 ) לערך , ( ובשנת 417 באה מלאניה הצעירה 439-383 ) לערך , ( ועמה אמה אלבינה ( Aibina ) ובעלה פיניאנוס . ( Pinianus ) מלאניה שהתה תחילה זמן מה בתא ליד האנסטסיס , ואחר כך ריכזה את פעילותה בהר הזיתים , שם הקימה מנזר לנשים ושני מנזרים לגברים , וכן שתי קפלות ליד מנזרים אלו . הונה של מלאניה , שהגיע לכדי 120 , 000 סולידי , חולק כולו למפעלים נוצריים שונים . 15 ( 1980 ) , pp . 3-79 Moine , 'Melaniana ' , Recherches Augusiiennes , phical Note ' , Traditio , 5 ( 1947 ) , pp . 59-77 ; N . F . x . Murphy , 'Meiania the Eider : a Biogra- : / 7 x 7 34 ; הנט _, צליינות , עמ' . 171- 168 35 לגבי רום מעמדה ראה , למשל : אגריה , , 2 , 3 על כך שנאלצה לעלות בהר משה ברגל ולא בכיסא , כהרגלה . פרוטין , שויהה את הכותבת כאגריה , הניח שהיה לה קשר עם הקיסר תיאודוסיוס , אף הוא מספרד : . desquestionshistoriques , ! 4 (\ 9 _Q 3 ) , pp . 392-393 Silviae " , la vierge espagnole Ethe ' ria ' , Revue Ferotin , 'Le _veritable auteur de la "Peregrinatio M . פרוטין זיהה את הכותבת כאגריה על סמך מכתבו של ואלריוס , אב מנזר בגליסיה שבספרד , שנכתב באמצע המאה הו . PL , 87 , cols . 421-425 : ' תרגום עברי : לימור , מסעות ארץ הקודש , עמ' 6 . 130-55 נ ראה הערה , 10 לעיל . גם מכתבים רבים אחרים של היירונימוס מלמדים על פעילותה של פאולה . ראה : קלי , היירונימוס , במיוחד עמ' . 140-116 7 נ / 4 B , , P . Devos _, 'La "Servante de Dieu" Poemenia 212 8 87 ( 1969 ) , pp . 189-212 ג ab , 91 39 Hieronymus , Epistola 77 { CSEL , 55 ) , p . Devos , 'Silvie 1 a sainte pelerine ; nger , Lewiston , N . Y ., 1984 E . C \ _ark ( ed . ) , The LifeofMelaniatheYou- : Tim ° ( 1973 ) , pp . 105-117 חיי מלאניה ( מהדורת גורסה ;( וכן הנט , צליינות , עמ' . 202-199 לגבי ההו ן ראה : הנט , שם , עמ' . 138
|
|