|
עמוד:383
כתובות בנייה וכתובות המתייחסות לבניינים ( א ) כתובת שנתגלתה בשימוש משני בחומת העיר , מעל שער הורדוס : ' _rspoKoniov _yx _> v ( a \) K / & v zaniv & v _avaxaBev 51 a xf \ c , j _ayiac ; _xfjc ; _© _eotokou u 7 to ' 1 ( 0 / _avxiaw avvou K ( ai ) B _6 pi _\^(; _Bu _^ _avxiaw בית זקנים לנשים עניות , הוקם ליד הכנסייה של יולדת האל ( תיאוטוקוס ) על ידי י 1 הנס וורינה מביזאנטיון . 1 ז'רמה דיראן , אפיגרפיה נוצרית , עמ' , 583 מס ' Ch . Clermont-Ganneau , Archaeological Re- ; 45 ; searches , 1 , London 1899 , p . 246 ff . תומסן _, כתובות . 9 'Off , 26 _'DV , ( 1921 ) _D _^ _IT פרק שלושה-עשר המימצא האפיגראפי מהתקופה הביזאנטית בנימין איזק מימצא הכתובות מהתקופה הביזאנטית בירושלים עולה בכמותו , כמעט לאין ערוך , על המימצא מסוג זה מהתקופה הרומית המאוחרת . ריבוי זה תואם את שגשוגה וגידולה של העיר בתקופה זו , אם בהשפעת הצליינות הנוצרית ואם בשל התפתחויות חברתיות וכלכליות כלליות יותר ; והוא אף הולם את תפוצתן הרבה יחסית של כתובות ביזאנטיות בכל רחבי ארץ ישראל . לאור הכמות הגדולה הזאת , נוכל רק לתאר באופן כללי , תוך הבאת מספר דוגמאות אופייניות , את המידע העולה מהכתובות . ועוד מן הראוי לציין שהמקורות הספרותיים על ירושלים בתקופה הביזאנטית עשירים הרבה יותר מאשר בתקופה הקודמת . החומר האפיגראפי מהווה תוספת מעניינת ומאלפת למידע המתקבל מן המקורות הספרותיים — בניגוד למצב בתקופה הקודמת , שבה המקורות הספרותיים דלים ביותר והכתובות , מעטות ככל שיהיו ( ראה לעיל , פרק שישי , ( מספקות מידע בעל משמעות רבה יחסית . הקושי הגדול הוא שרוב רובן של הכתובות הביזאנטיות אינן מתוארכות . אין זה מן הנמנע אפוא , שאחדות מן הכתובות הנחשבות ביזאנטיות שייכות למעשה לתקופה קדומה או מאוחרת יותר . ניתן בהחלט ליישב את המימצא האפיגראפי עם הסברה שליד החיילים והמתיישבים דוברי הלטינית , שאת כתובותיהם אנו מתארכים לתקופה הרומית , היתה גם אוכלוסייה דוברת יוונית . אם אין תאריך ברור בכתובת יוונית זו או אחרת , אי אפשר להבדיל על פי צורת הכתב בין כתובת השייכת למאה הג' לבין כתובת שתאריכה מאוחר בהרבה מכך . ניתן לומר רק שהכתובות הנוצריות המובהקות שייכות בדרך הטבע לתקופה שלאחר קונסטנטינוס הגדול , לרוב למאה הה' ואילך . כמו כן , אי אפשר להבחין בין כתובות יווניות שנכתבו לפני הכיבוש המוסלמי או לאחריו — ואין ספק שהנוצרים בירושלים כתבו כתובות גם אחרי הכיבוש .
|
|