|
עמוד:371
מיתאר עגול , ואילו לפנים החיצוניות מיתאר פוליגונאלי . במאה הי"א הוגבה קיר המעטפת , ומיתארה של התוספת המאוחרת עגול הן כלפי פנים הן כלפי חוץ , בינה לבין הקיר הקונסטנטיני המקורי מבדילים , כאילו במתכוון , כמה נדבכי לבנים . בקיר המעטפת משולבים שלושה אפסיסים . האפסיס המערבי בולט כלפי חוץ . נדבכיו התחתונים , עד לגובה של 4 מ , ' בנויים כנגד קיר הסלע של הגבעה , שפולסה והוסרה בחציבה בעת הקמת הרוטונדה . האפסיס הצפוני והאפסיס הדרומי אינם ניכרים כלפי חוץ , אלא משוקעים בתוך גוש מרובע בנוי , הבולט החוצה מקיר המעטפת העגול . בכל אפסיס קבועים שלושה חלונות קשוחים , שרוחבם 1 . 40 מ . ' בקטעי הקירות שבין האפסיסים שולבו שלושה חלונות קשוחים שרוחבם 2 . 10 מ . ' שורות שקעים בצד הפנימי , המגיעים עד מפלס ספי החלונות , נועדו לאחוזם של לוחות שיש שציפו את הקירות ואת האפסיסים . מפסיפסי הכפות של האפסיסים נותרו רק שרידי תשתית הטיח . קיר המעטפת תחם רחבה מעוגלת , שקוטרה כ 35 מ' ובתוכה ניצב הקבר עצמו : מונוליט חצוב ומנותק שהסלע סביבו הוסר . הקבר לא מוקם במרכזו הגיאומטרי של קיר המעטפת העגול , אלא בנקודת החיתוך של הצירים העוברים דרך מרכזיהם של שלושת האפסיסים , נקודה שנמצאה מערבה ממרכז המעגל . המונוליט היה בצורה של היכלית או חופה , נישאת על עמודים , כפי שעולה מתיאוריו על מזכרות צליינים שונות מארץ הקודש מן התקופה הביזאנטית , ומיצירות אמנות מאוחרות יותר " . הצליינים נהגו להיכנס מבעד לפתח , להשתטח על הלוח שכיסה על מקום הקבורה ולנשקו . בחדר המבוא הראו את אבן הגולל שסגרה על חדר הקבר , שעליה ניצב מלאך בעת התחייה ( מתי כב . ( 8-1 על מוטות ברזל סביב הקבר היו תלויות מנחות רבות שניתנו לכנסייה : צמידים , עגילים , מחרוזות , חגורות , כתרי מלכים , עדיים של מלכות ונסיכות — ממיטב היצירה הביזאנטית , כגון צלב משובץ אבנים יקרות שנתרם על ידי תיאודורה וכתר של אתיופיה . סביב הקבר , במעגל שקוטרו _כ 20 מ , ' חד מרכזי עם קיר המעטפת , ניצבו שנים עשר עמודים מקובצים בשלשות , בין שלושה זוגות של אומנות שעמדו בצפון , בדרום ובמערב ( איור . ( 3 בין כל זוג אומנות הפריד פתח נמוך בעל משקוף , שמעליו התנשא קיר שחיבר בין שתי האומנות , דבר שהוסיף ליציבות המבנה ( איור " . ( 10 ממזרח לאפסים הצפוני והדרומי , בינם לבין חזית האנסטסיס , מצפון ומדרום למעגל העמודים והאומנות , היו שני חללים רוחביים מרובעים — הטךנספט הצפוני 58 אוסביוס , תיאופניה , 61 , 111 , 3 ( מהדורת גרסמן , עמ' ;( 159-156 , 14 אנטונינוס , איטינרריום , 18 ( עמ' ;( 163 , 138 ארקולף , , 6 , 2 , 1 אצל : _וילקינסק _, צליינים , עמ' . 197-195 , 96-95 59 וילקינסון _, אגריה , עמ' J . Wilkinson , The Monza-Bobbio Flasks and the History ' , / , < 'vam , 4 ( 1972 ) , pp . 83-97 ; D . Barag & Tomb of Christ : An Outline of its Structural J . Wilkinson , 'The ; 252-242 de restitution du Saint Sepulcre Constantinien ' , Narbonne et le temple rond de Baaibeck : Essai Lauffray , 'La memoria sancti sepulcri du musee de H oly Sepulchre ' , z ? _w /// , 6 ( 1 974 ) , pp . 179-187 ; J . . musj , 88 ( 1962 ) , pp . 199-217 וראה גם : Gold RingfromJerusalem ' , 5 / 1 /? , 13 , no . 2 ( 1987 ) , Eisenstadt , 'Jesus'Tomb Depicted on a Byzantine Sepulchre ' , BAR , 12 , on . 3 ( 1986 ) , pp . 46-49 ; S . Meshorer , 'Ancient Gold Ring Depicts the Holy Y . . pp . 46-49 וראה לאחרונה דיון מפורט במונומנט הקבורה ותולדותיו אצל בידל , קבר ישו . ° ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' " . 184-182 קורבו מסתייג משחזור זה של האומנות , כפי שהוצע על ידי קואנון . ראה : קורבו ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' . 284
|
|