|
עמוד:347
בקו מזרח-מערב אלא שינתה את כיוונה כלפי צפון-מזרח _, צעד שנקטו גם בנאי החומות המאוחרות שעקבו אחרי מהלכה — החומה האיונית והחומה התורכית . קטע נוסף של חומה זו אפשר אולי לראות בקו המתואר בשורת אבנים חומות ( K ) ממזרח לשער j אבי יונה זיהה שורת אבנים זו כמגדל חומה , ואילו מיליק זיהה בה דרך היורדת לשילוח [ אך דומה כי הזיהוי עם קטע של חומה איננו פחות סביר . קטע נוסף של חומה זו אפשר לזהות , אולי , בקו האבנים החומות ( L ) שממערב לשער , j אשר בו קבועים שני שערים קטנים מוזהבים . כאן זהה החומה עם החומה הצפונית של מיתחם כנסיית ציון הקדושה . שני השערים הם פישפשים שחיברו את העיר עם כנסיית ציון : או אולי מוטב , כדעת מיליק , לראות בהם שני פתחים של שער אחד . במקורו היה זה אולי השער הדרומי של מחנה הלגיון — ה _» _ח _3 _גחג _^ _ג _13 < _ ° _« _ק , שהפך להיות שער עיר , ובשלבו האחרון — שער פנימי , הוא שער ציון . " זיהויים של המבנים הבודדים בתוך העיר קשה בהרבה . ודאות יש בזיהוי חמישה מבנים בלבד . מכלול כנסיית הקבר , כנסיית ציון , כנסיית הניאה , כנסיית הפרובאטיקה וכנסיית סנטה סופיה . לגבי כל יתר המבנים , החוקרים חלוקים ביניהם . במרכז המפה מתואר בהבלטה מכלול כנסיית הקבר . מרכזיותה של הכנסייה מודגשת , כאמור , על ידי הסטתה אל מרכז הציור . רעיון זה מוצא ביטוי גם בכמה מתיאורי עולי הרגל , המתארים את העיר כאילו היא בנויה סביב כנסיית הקבר . הכנסייה עצמה אינה מוגדלת מעבר לפרופורציה , והבסיליקה אפילו קטנה מזו של כנסיית ציון או ה'ניאה , ' אבל המכלול כולו בולט ביותר . " כדי שאפשר יהיה לראות את הכניסה והחזית המערבית , הצייר הפך , כאמור , את הבניין על ראשו . בחזית הכנסייה נמצאת מבנה הכניסה , , ( 3 ) rn ncron r הכולל את מדרגות הכניסה ומקום חצר הסטווים או האטריום הקדמי . מכאן עולים אל שלושת השערים המוזהבים של הבסיליקה , שכונתה בפי בני הזמן בשם ה'מארטיריוך . ( 4 ) ממערב לבסיליקה מתוארת בצמצום , על ידי חמש אבני פסיפס כהות , החצר שבין הבסיליקה לרוטונדה ( האטריום הפנימי , . ( 5 בפינתה היה סלע הגולגותא , שאיננו מתואר במפה . מאחורי האטריום מתנשאת הרוטונדה המוזהבת והחמירה — היא מקום הקבר והתחייה , האנסטסיס . ( 6 ) סמוך לכנסיית הקבר מדרום מתואר באבנים חומות צהובות משטח טרפזי , ( 7 ) המוסתר בחלקו על ידי הסטיו המערבי של הקארדו . רבים מזהים כאן את רחבת הפורום העירוני . ראשיתו בתקופת איליה קפיטולינה ומיקומו סמוך להצטלבות הקארדו והדקומאנוס . הרחבה המשיכה להתקיים , תוך שינויים שחלו בתפקידי המבנים סביבה ואולי גם צמצום שטחה , גם בתקופה הביזאנטית . 230 אמנם אפשר לראות במשטח זה ( 7 ) לא את הפורום אלא את גג הבניין הסמוך ממערב ( בדומה לבניין 14 שמצפון לכנסיית הקבר . ( אבל דומה כי סביר יותר לשייך לבניין זה את גג הרעפים האדום , ( 8 ) המשרת שני בתים בעת ובעונה אחת . אפשר אולי להניח כי הבניין המתואר במהופך הוא הבפטיסטריום ( מבנה הטבילה ) של כנסיית הקבר . " צורתו הרבועה של הבניין תומכת בזיהוי 228 מיליק , הטופוגרפיה , עמ' 229 . 145-142 על כנסיית הקבר ומכלולה ראה להלן , פטריך , עמ' . 381-353 ° על ההצעה לזהות בכנסיית הקבר את מקום המקדש והבסיליקה של העיר ראה לעיל , עמ' . 152 י" על הבפטיסטריום ראה גם : וורטון ( לעיל , הערה . ( 86
|
|