|
עמוד:343
החמישים " . מחקרו של אבי יונה על ירושלים יי 2 מסתמך על מחקרי קודמיו , שמהם נציין במיוחד את המאמרים של גותה , גיזלר ( אשר צירף גם מודל משוחזר של העיר על פי המפה , ( ונסן ואבל , ומחקרו המקיף של _תוימסן . לאחר דיונו של אבי יונה נוספו מחקרים רבים נוספים , אשר חלקם התמקדו בבעיות הגיאוגראפיות היסטוריות וחלקם בהיבטים האמנותיים והרעיוניים של תיאור ירושלים במפה . מן המחקרים החדשים נציין את אלה של או'קלגן , מיליק , צפריר , דונר קיפרס , דונר , קוחנל , _דינסל ווט ופיצ'ירילו " . ירושלים מתוארת באליפסה שמידותיה 93 x 54 ס"מ . מיקומה במרכז המפה מראה על תפיסתו של האמן את ירושלים כמרכז ארץ הקודש , שהיא מרכז העולם . פתחה של כנסיית הקבר מצויר , שלא בדין מבחינה גיאוגראפית , במרכז ירושלים . ברור כי הכנסייה מסמנת , לפיכך , את טבור העולם . תפיסה רעיונית נוצרית זו משפיעה לא מעט על עיצובה של ירושלים במפה . הכנסיות מקבלות מקום מרכזי בתיאור , ואילו הר הבית , היחידה האדריכלית הבולטת ביותר בטופוגראפיה הירושלמית , אינו מצויר כלל , כיוון שהיה עזוב ונועד להשפלה ושיכחה . גם ממדיו הקטנים של התיאור אינם מאפשרים ציור מדויק של כל מונומנט ומונומנט . יחד עם זאת , תיאורי הערים הגדולות במפת מידבא _, ובראשן ירושלים , הינם יחידאיים לפי שעה , במידה המרובה של דיוק וריאליזם , לעומת המגמה הכללית של תיאורי הערים באמנות התקופה הרומית הביזאנטית . על פי רב מצוינות הערים כציבור מבנים , מוקף חומות פוליגונאליות , שבהן מגדלים ושערים , או לעתים כמבנה יחיד אופייני ; רק שם העיר הכתוב מעל הציור מאפשר את זיהויה . למרות ייחודו , גם תיאור ירושלים במפת מידבא מאופיין במידה רבה של מוסכמות : הכנסיות מתוארות בצורה אחידה , והחומות מקיפות את העיר מצוירות באליפסה ולא בצורתן הריאלית . ק ונוונציונאליות זו מאפשרת לאמן להגדיר את המבנים השונים באופן שייקל על המסתכל לזהותם : הכנסיות מתוארות כמבנים מוארכים , בעלי גג רעפים אדום ! רחובות ורחבות מתוארים בלבן ופסי צל מתוארים באבנים חומות . 216 אבי יונה , מפת מידבא — תרגום ופירוש , וכן , ביתר : _U _1 _TD אבי יונה , מפת מידבא . 217 _אבי-יונה , מפת מידבא , עמ' . 60-50 karte von Madaba' , Das heilige Land , 56 ( 1912 ) , 120-130 ; M . Gisler , 'Jerusalem auf der Mosaik- Mosaikkartevon Madaba ' , _ZBPK , 28 ( 1905 ) , pp . H . Guthe , 'Das Stadtbild Jerusalems auf der 218 ; pp . 214-227 ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 925-922 אבל , ירושלים , עמ' 149-174 , 192-220 Mosaikkartevon Madaba ' , _ZD / _'K , 52 ( 1929 ) , pp . Thomsen , 'Das Stadtbild Jerusalems auf der P . ; 6432-4432 ; 667 de la Bible , Supplement V , Paris 1957 , pp . 656- R . T . O'Callagan , 'Madaba , carte de ' , _Zto / _omjair _* " מיליק , הטופוגרפיה ; צפריר , ירושלים , עמ' ; 587-575 צפריר , ציון , עמ' ; 343-331 דונר קיפרס , מפת מידבא ; קוחנל , תיאורי ירושלים הארצית וחש מימית ; . 519-542 Cosmographie , anachronisme et propaganda ' , p . _Donceei-Voflte , 'La carte de Madaba : _קק , rb , 95 ( 1988 ) , חוקרת זו היא היחידה , _nropnn שלא בצדק , את ערכם של תיאורי הערים במפת מידבא כמסמך טופוגראפי בעל משמעות ריאלית . פיצ'ירילו , כנסיות מידכא _, עמ' ; 95-76 דינר , מדריך למפת מידבא . ° על תיאורי ערים באמנות ראה : Deckers , 'Tradition und Adoption-Bemerkungen Cahiers archeologiques 19 , ( 1969 ) , pp . 1-27 ; J . l ' art _pateochretien et leur derivees byzantines ' _, Katz , 'Les representations des villes fortifiees dans 1 . Ehrensperger- ? , romische Abteilung , 95 ( 1988 ) , pp . 303- 382 ungendes deutschen archaologischen Instituts — zur Darstellung der christlichen Stadt ' , Milteil- רחמילביץ , לעיל , הערה . 27 וראה גם קוחנל , להלן , עמ' . 446-441
|
|