רכס הר הזיתים ועמק הקדרון

עמוד:340

תמונות נוספות , המתארות חיות , ציידים ושתי דמויות של נשים » גיאורגיה ותיאודוסיה . אין בפסיפס סממנים נוצריים ברורים ( להוציא את המבנה עצמו , שיש לו אפסיס עם צלב . ( נראה כי הפסיפס צויר בידי נוצרים שעדיין היו מקורבים למורשת ההלניסטית ולפילוסופיה הניאו אפלטונית , אלה לא התקשו לראות את הסמליות הכללית ואף את הסמליות הנוצרית בדמותו של אורפיאוס , המכניע בנגינתו את הפראות שבטבע , ואפילו זיהו את דמותו עם ישו . השתקפות זו של המורשת ההלניסטית מצויה פה ושם בערים אחרות בארץ ישראל , אך היא נדירה בירושלים , עיר שכל חייה סבבו סביב הנצרות והמימסד הנוצרי . האיזור שממערב לעיר שרידים רבים התגלו ממערב לעיר , חלקם מרוחקים , כגון מנזר המצלבה , או הכנסייה והמנזר בשיח' באדר , היא גבעת רם ( איזור בנייני האומה של היום 206 , ( וחלקם קרובים יותר לעיר ומצויים ברצף אחד עם היישוב שמפנים לחומות . הסקירה דלהלן תתמקד במבנים אחרונים אלה . באיזור הסמוך לשער העיר המערבי ( שיש לאתרו מפנים לשער יפו של זמננו , ראה לעיל , עמ' ( 139 נערכה בשנים האחרונות חפירה נרחבת , אשר חשפה בין היתר שרידים מרשימים מן התקופה הביזאנטית ( שהמשיכו להתקיים גם בתקופה המוסלמית הקדומה 207 . ( המימצא העיקרי מצפון מערב לשער ( במקביל לחומת העיר התורכית ) היתה אמת מים ולצדה , ממזרח , בניין ארוך , שנחשף לאורך של 50 מ' אך חפירתו טרם הושלמה . האמה נבנתה כפי הנראה במאות הד - ' ה' ושימשה עד ימי הביניים . קטעים נוספים של אמות התגלו ממערב , והן הובילו מים לעיר , כפי הנראה , מן המאגר הגדול של בריכת ממילא שבמערב . חלקי הבניין שנחשפו הכילו חדרים הפונים לרחוב היורד לכיוון השער . מן המפולת אפשר ללמוד כי היו לבניין שתי קומות , לפחות בחלקו . המימצא שהתגלה בחדרים כלל מתקנים שונים לטיפול בנוזלים , קנקנים וכר . נראה כי היה זה חלק של איזור מסחר ותעשייה זעירה שנבנה מחוץ לשער . קבוצה של כלי נשק , בעיקר חרבות , מעידה אולי כי במקום היה בית מלאכה לייצור חרבות . חנויות ובניינים נמצאו גם לאורכו של רחוב אחר , שהוליך ממערב לעבר השער . כל חנות הכילה שני חדרים — פנימי וחיצוני , ערוכים בניצב לרחוב . החנויות רוצפו ברצפת פסיפס לבנה . נראה כי היה זה מכלול של מסחר ומלאכה מחוץ לשער העיר . בסמוך התגלה בית מרחץ גדול ומשוכלל פסיפס , עמ' ; 173-172 א' עובדיה וס' מוצ'ניק , ' אורפיאוס מירושלים — דמות אלילית או נוצרית , ' ? ספר שליט , עמ' . 434-415 Revealed , Jerusalem 1993 , pp . 143-146 Jerusalem ' , Y . Tsafrir ( ed . ) , Ancient Churches V . Tzaferis , The Monasteryof the Crossin : _VbnsV 205 106 מ' אבי יונה , 'חפירות שיח' באדר ( תש"ט , ' ( ידיעות , סו ( תש '' י , ( עמ' ; 24-19 ב' ארובס וח' גולדפוס , ' ירושלים , בנייני האומה , ' חדשות ארכיאולוגיות , ק 'The Kilnworksof the Tenth Legion Fretensis ' , J . B . Arubas and H . Goldfus , ; 67-63 _'ny , ( _vwn ) 95-107 ( _JRA , Supplement 14 ) , Ann Arbor 1995 , pp . East : Some Recent Archaeological Research Humphrey ( eA . ) , The Romanand Byzantine Near 207 א' מאיר , 'החפירות בממילא שבירושלים , ' קדמוניות , כו , 102-101 ( תשנ"ג , ( עמ' "" . 61-56 מקום זה והכנסייה הסמוכה נזכרים לראשונה בהקשר למאורעות מתקופת הכיבוש הפרסי ובספרות הליטורגית הנוצרית מן התקופה המוסלמית המוקדמת . ראה , למשל : מיליק , מקומות קודש נוצריים , עמ' . 569-568

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר