הגבעה הדרומית־מערבית: הר ציון, הרובע הארמני והרובע היהודי

עמוד:317

היה אפסיס מרכזי , שמפתחו כ 5 מ' ומשני צדיו חדרי פסטויפויריה ברוחב של כ 4 מ . ' לפני הכנסייה היה אטריום ( שצורתו טראפזית מעט , ( מידותיו כ 16 מ' ( מצפון לדרום ) ו 9 מ' ממזרח למערב . המערה העיקרית , שאותה מראים כמקום המאסר של ישו , נמצאה בתוך הכנסייה , כעין קריפטה , אשר חוברה אל מפלס הכנסייה במדרגות ( איור . ( 22 איזור הר ציון נודע בריבוי המנזרים שנבנו בו . המנזר של פטרוס האיברי , בין מגדל דוד וציון , כבר נזכר למעלה ( עמ' . ( 304-303 כאשר הגיע פטרוס לירושלים , במחצית הראשונה של המאה הה , ' הוא מצא מקום באכסניה של המנזר שבנה פסאריון , אשר 'בתוך החומות של ציון הקדושה הקים גם מנזר גדול ויפה לעבודה ולזמרה בשביל אלה שבהתמדה וללא הפסקה משבחים את האלהים . ' על פי דוגמה זו החליט להקים אף הוא בית ומנזרים בציון . גם על הנזיר בר צומא מנציבין מסופר ששהה במנזר אחד בציון , אשר נודע בשם מנזר פ 1 טינא . 2 נו הנזיר קיריאקוס , בבואו לירושלים בשנת , 466 התגורר במנזר של אוסטורגיוס , סמוך לציון הקדושה " . 130 צפריר , ציון , עמ ' . 257-245 .. / 131 ולגו מן שורא דצהיון קדישתא עומרא רבא . ופאיא אקים לתשמשתא ולזומרא דהנון דאמיאית דלא _שליא משבחין למריא , ' . .. פטרוס האיברי , עמ' 35 ( תרגום גרמני , עמ' . ( 39-38 במנזר פסאריון התגורר גם סבא הקדוש בבואו לירושלים בשנת ; 456 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 6 ( עמ ' . ( 90 ire 132 בר צומא , עמ' . 122 , 115 על קדושה בשם פוטינא ומנזרה ראה מיליק , הטופוגרפיה , עמ ' . 166-162 מיליק ניסה , לדעתי מבלי לשכנע , לקשור מנזר זה עם ' רובע השומרונים' הנזכר במקורות אחדים . ראה גם : צפריר , ציון , עמ' . 140-193 גם אין הכרח שיהיה מדובר בשם אשה המסתיים בה . ' ייתכן כי המדובר בנזיר בשם פוטינא . 133 קירילוס מסקיתופוליס . חיי _קריאקוס , 3 ( עמ' . ( 224 את המנזר מזכיר גם יוהנס מוסכוס , בראשית המאה איור . 22 מערה , במקורה מתחת לבמה של כנסיית החרטה של פטרוס , המקודשת במקום מאסרו של פטרוס ב'בית כיפא' ז'רמה דיראן , בית כיסא , לוח 5 , V 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר