|
עמוד:306
בטרם עלתה הצעה אחרונה זו , הציעו ונסן ואבל לזהות את הכנסייה של מנאס עם הקפלה של מנאס הקדוש , המצויה בקריפטה של כנסיית יעקב הקדוש , היא הקתדרלה של הארמנים ברובע הארמני בירושלים . 103 לדעתם קפלה זו קדומה יותר מאשר חלקי הכנסייה האחרים , שנבנו בימי הביניים , אלא שטיעונם בדבר קדמות הקפלה מבוסס על עדויות מעטות ולא מוכחות מבחינה ארכיאולוגית . גם הניסיון לקשור את המבנים הביזאנטיים הקדומים הידועים מן המקורות עם מבנים נוצריים מימי הביניים בסביבת הכנסייה הארמנית — דיר א זיתונה ( בית חנן , ( כנסיית תומס הקדוש , מסגד היעקוביה שברחוב המארונים ובניין דאר דיסי שברחוב הארמנים — אינו ניתן להוכחה . בחפירות הרובע היהודי התגלו בעיקר שרידי רחוב הקארדו , אשר תואר למעלה , וכן שרידי כנסיית ה'ניאה , ' המתוארת להלן . מלבדם נמצאו בחפירות הרובע היהודי אך מעט שרידים מתקופה זו . החשובים שבהם הם שרידי בית מרחץ בשטח , c בצפון מערב הרובע , שממנו השתמרו חלקים של החדר החם ( קלדאריום ) _וההיפוקאוסט שמתחתיו . המרחץ המשיך לשמש גם בתקופה המוסלמית חפירות בירושלים , עמ' ; 88-87 על הכתובת : F . C . P . , Jones , 'The Inscription of the Hare Mosaic ' שם , עמ' . 90-88 103 ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' 104 . 558-518 צפריר , ציון , עמ' . 88-87 איור . 15 השרידים של מכלול כנסיית הניאה אביגד , העיר העליונה , איור 278
|
|