הגבעה הדרומית־מערבית: הר ציון, הרובע הארמני והרובע היהודי

עמוד:304

הטעם לסיפור מופיע בהמשך . המחבר מספר על 'סכסוך שכנים' שפרץ בין פטרוס לבין אחד מאנשי הכהונה בעיר שאיווה את המקום לעצמו " . לאחר מכן מוסיף המחבר פרטים על חיי הסגפנות של פטרוס במנזר ועל אכסניה לעולי רגל עניים שהקים בשכנות . העובדה שהשטח היה ריק יחסית מתושבים הקלה על התיישבות נזירים במקום . נזירים רבים הסתופפו סביב מגדל דוד . המקורות מספרים הרבה על התיישבות של נזירים במגדל דוד וסביבו , ועל אכסניות שנרכשו באיזור בידי מנזר אותימיוס ומנזר סבא שבמדבר יהודה " . על מגדל דוד עצמו כותב עולה הרגל מפלקנטיה , במחצית השנייה של המאה הו : ' 'עלינו אל מגדל דוד , אשר בו שורר את התהלים ( והוא ) גדול מאוד ובו יש תאי נזירים בחדרי עלייה בודדים . המגדל הוא רבוע ובנוי ( באבנים ) מוחלקות ואין לו גג ; נוצרים עולים אליו כדי להתפלל ולהתגורר בו בלילה " . ' מבנים שונים שהתגלו באיזור המצודה אכן מעידים על אופי דל יחסית של המבנים במקום , ההולמים התיישבות של נזירים " . למבנים אלה אף סביר לשייך חלק מן המגרעות הרבות אשר נחצבו אל קירות מגדל דוד , בהן נקבעו קורות הגג של מבנים אשר נסמכו אל המגדל במשך השנים , במפלסים שונים . כמו כן נמצאו ממזרח למצודה שתי רצפות פסיפס , שלפחות אחת מהן ( וסביר להניח שגם השנייה ) שייכת על פי סגנונה לתקופה הביזאנטית " . החפירות שנערכו בגן הארמני בין השנים 1967-1962 ( בעיקר על ידי א"ד טשינגהם , במסגרת חפירות ירושלים שנוהלו בידי ק' קניון , ( סיפקו מידע חשוב ומפורט על ההתיישבות באיזור זה , אם כי שאלות רבות נותרו עדיין ללא מענה " . אך מעט שרידים נמצאו מן התקופה הביזאנטית הקדומה , בעיקר כלי חרס ומטבעות " . על פי הניתוח הקראמי סבורים החופרים כי עיקר ההתיישבות היא מאמצע המאה הו' ואילך ( אף על פי שקשה להעלות על הדעת כי השטח עמד עד אז ללא מבנים . ( שרידים רבים של מבנים , רצפות אבן ורצפות פסיפס , מתקנים ביתיים , בורות אשפה , בריכות ותעלות ביוב התגלו בכל אחד משטחי החפירה . ככלל , חולקו השרידים מן התקופה הביזאנטית לשלוש קליל בתא ועמורא אית הוא בא . כד בעין הכיל הלין רישי כהנא ואפיסקופא דהוו בתרכין באורשלם , רסוגאא רעמורא נעמרון במרינתא וסוגאא רבנינא _נתבנון . יהבו שולטנא לכל דצבא ומצא דבאידא דהיא מנתא דמדינתא כל דוכתא דשפרא לה , נסב מגן דלא טימא ונבנאבה מעמרא . הידין הכיל אף טובנא פטרוס , לעל לות צהיון קדישתא , בהו דמתקרא מגדלא דרויד נבנא גבא לה דוכתא , ובנה בה דירא . הי דאף השא עדכיל מתקריא דאיבריא . וסימא מן סמלא מא דאתין לצהיון קדישתא , מן תרעא דתרין דילה דמגדלא . ובה עמר הוא כשליא עם יוחנן בר שליותה . ' פטרוס האיברי , עמ' 45-44 ( תרגום גרמני , עמ' . ( 46-45 התרגום לעברית על ידי א' הורביץ . 92 על האפשרות לייחס לעניין זה גם את הכתובת שנמצאה על מצבתו של שמואל ראש מנזר האיברים במגדל דוד , ראה לעיל , צפריר ודי סגני . עמ' " . 275-274 קירילוס מסקיתופוליס _, חיי תיאודוסיוס , עמ ' ; 236 וכן אצל תיאודורוס מפטרה , חיי תיאודוסיוס , עמ' ; 13 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , ) 31 עמ ;( 116 ' הנ"ל , חיי קריאקוס ( עמ' . ( 226 4 אנטונעוס , _איטערריום , 21 ( עמ' ; 140 עמ' in cenaculis singulis . Quae turn-is quadrangulis et decantavit . Magna vaide _, in qua sum monasteria Ascendimus in turrem David , ubi psaiterium : ( 164 " christiani pro devotione ad mansionem ascendunt opus calvum , non habens tectum ; in quo etiam ג'והנס , המצודה , עמ' ; 160-158 עמירן ואיתן , חפירות המצודה , עמ' ; 217 גבע , חפירות במצודה , עמ' ; 73-72 סיון וסולר , תגליות במצודת ירושלים , עמ' 7 RB , 19 ( 1910 ) , pp . 419-420 h . Vincent , 'Vestiges _hdrodiens pres de lacitadeiie' , " . 117-111 טשינגהם , חפירות בירושלים , עמ' " . 104-65 שם , עמ' " . 64-60 טשינגהם , שם ; וראה גם : מגנס , הקראמיקה מירושלים , עמ' . 88-71

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר