היהודים

עמוד:275

היהודים על קיומם של היהודים בירושלים אנו שומעים מעט דרך המקורות ומעט מן המימצא הארכיאולוגי . מאחר שהנושא נדון בהרחבה בפרקים אחרים בספר זה " , נביא כאן רק את עיקרי העדויות השונות . נקודת המוצא היא , כידוע , האיסור שהוטל על כניסת יהודים לתחומי איליה קפיטולינה מימי הדריאנוס . עם זאת , נראה כי למעשה הגיעו יהודים לעיר והקימו בה קהילה קטנה " . דעה מקובלת , כאילו חידש קונסטנטינוס את איסור הישיבה על היהודים , היא כפי הנראה בלתי מבוססת " , אבל נראה כי איש לא החזיר במפורש ליהודים את זכותם להיכנס לעיר . זו התמונה העולה מדברי הנוסע מבורדו ( אם כי אין היא מפורשת ) על היהודים העולים להתפלל על ה'אבן הנקובה' בהר הבית ביום אחד בשנה . הדברים מחוורים עוד יותר בתיאורו של היירונימוס , המלא שמחה לאידם של היהודים , שאסורה עליהם הכניסה לירושלים והם קונים בכסף מלא את הרשות להתאבל ולקונן על ירושלים , שאבדה להם ונבנתה מחדש בידי הנוצרים " . הקהילה היהודית בירושלים קנתה לה זכות ישיבה למעשה אך לא להלכה . על מקומה אפשר ללמוד מן הקטעים אצל הנוסע מבורדו ואצל אפיפאניוס , המספרים על קיומו של בית כנסת בציון , עד אמצע המאה הד " , ' והכונה היא קרוב לוודאי לשטחו של הר ציון של ימינו . ייתכן , כפי שהציע מ' אבי יונה — אם כי הדברים אינם נעלים מספק — כי מדובר בבניין קבר דוד של ימינו , שי' פינקרפלד זיהה אותו כבית כנסת קדום " . אין בדינו כל עדות על תוצאות הניסיון לבנות מחדש את בית המקדש בימי יוליאנוס . כתובת עברית על אבני הכותל , המצטטת נבואת נחמה של ישעיהו , יוחסה על ידי מזר למבקר יהודי המצפה וראה להלן , איזק _, עמי , 387 כתובת ( ח . ( אמנם אפשר לפרש את הכתובת כאילו היא עוסקת כקניית הקבר כחוק , ולא ברכישת המנזר ; אבל דומה שסדר המלים ככתובת ( הקנייה נזכרת בין ציון המנזר לבין ציון מקומו במגדל דוד ) תומך בפירוש שהוצע למעלה , 87 היירונימוס , פירוש לצפניה , וו 16-15 ( עמ' . ( 674-673 " אפיפאניוס , על המידות והמשקלות , 170 ( עמודה Optatus Milevitanus , ScMsmate Donati- ;( 264 _VsrtP פיו באה הכתובת להדגיש את הבעלות החוקית של האיברים על בניין המנזר . 82 פרוקופיוס , על הבניינים , 83 . 9 , V ראה לעיל , ספראי , עמ' , 34-15 ועמ' 84 . 259-239 שם עמ' . 33-26 starum , in , 2 (« ., 11 , col . 925 ) ; וכן הנוסע מבורדו , לעיל , הערה . 86 History of the Building ' , L . M . Rabinowitz Fund J . Pinkerfeld , '" David's Tomb " : Notes on the ' . 41-43 for the Exploration of Ancient Synagogues , _קק . Bulletin , 3 ( 1960 ) , וראה הערתו של מ' _אבי יונה שם , על זיהוי בית הכנסת . וראה לעיל , צפריר , עמ' ° . 160-159 ספראי , לעיל , עמ' ; 249-241 רובין . לעיל , עמ' . 214-209 85 , שם , עמ' ; 240-239 וכן ראה : עיר שי , 'האיסור שהטיל קונסטנטינוס הגדול על כניסת יהודים לירושלים : בין היסטוריה להגיוגרפיה , ' ציון , ס , ( 1995 ) עמ' 86 . 178-129 הנוסע מבורדו , 591 ( עמ' . ( 16 פטרוס — סכסוך קשה שנפל בינו לנץ שכנו , איש כנסייה ירושלמי , שהאשים את פטרוס בתפיסת מבנה למנזרו שלא כחוק . על שיפוץ מנור האיברים בירושלים בימי יוסטיניאנוס מעיר גם פרוקופיוס " .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר