|
עמוד:274
הגיאורגים ( איברים ) הגיאורגים ( גורג'ים , גרוזינים , ( או כפי שנקראו אז . האיברים , היו קבוצה לא גדולה אך חשובה בין יושבי ירושלים . על חשיבותם אפשר ללמוד מעובדת מציאותם של תרגומים לגיאורגית של כמה מן החיבורים הירושלמיים החשובים , בראשם התיאור הגיאורגי של כיבוש ירושלים בידי הפרסים , ושל הלוחות הליטורגיים של כנסיית ירושלים " . יש להניח כי בירושלים דיברו הגיאורגים בשפת המקום , יוונית , אבל בינם לבין עצמם ייתכן שדיברו בלשונם ואף קיימו נוסח תפילה שלהם " . על פי הידיעות שבידנו , מרכזם העיקרי של הגיאורגים היה במערב העיר , בתחום 'מגדל דוד' הביזאנטי , כלומר , בשטח הנתון היום בין המצודה והר ציון . החשוב בתושבי ירושלים הגיאורגיים היה פטרוס האיברי . שמו מלידה היה נברנחגי , אציל גיאורגי ששהה בעל כורחו בחצר הקיסרית ונהנה ממעמדו האריסטוקראטי , אך העדיף לברוח לירושלים ולהקים בה מנזר במחצית הראשונה של המאה הה " . ' בביוגראפיה שלו , שנכתבה כפי הנראה על ידי תלמידו יוהנס רופוס , מסופר כי גם בירושלים ביקשה הקיסרית אודוקיה את קירבתו ; אך הוא התחמק מפניה , מכיוון שהקדיש עצמו לנזירות . פטרוס ביקש לחקות את הנזיר פסאריון , מי שהקים בית מחסה לעניים ( פט 1 כי 1 ן ) גדול מחוץ לחומה המזרחית של העיר , וכן מנזר גדול סמוך לכנסיית ציון . על הקמת המנזר של פטרוס ועל מקומו אנו שומעים בביוגראפיה שלו , שהשתמרה בתרגום הסורי : והעיר הקדושה של ירושלים , משהחלה להיבנות שוב על ידי קונסטנטינוס המלך הנוצרי , היתה דלה באנשים ומן ההתחלה עדיין ללא חומה , משום שהחומה הראשונה נהרסה על ידי הרומאים ; מעט מאוד בתים ואנשים היו בה . כאשר ביקשו אפוא ראשי הכהונה והאפיסקופים שהיו לאחר מכן בירושלים שאנשים רבים יגורו בעיר והרבה בניינים ייבנו בה , נתנו רשות לכל מי שחפץ ויכול לקחת חינם אין כסף כל מקום הנראה לו , בחלק כלשהו של העיר , כדי לבנות לו מקום מגורים . אז בחר לו גם פטרוס המבורך מקום לבנייה — למעלה , ליד ציון הקדושה , במקום המתקרא מגדל דוד ( מגדלא דדוד , ( ובנה בו מנזר , אשר אף עתה עדיין מתקרא של האיברים ( דאיבריא , ( ואשר שוכן משמאל , כאשר באים לציון הקדושה מאחד משני השערים של המגדל , ושם הוא שכן בשקט עם יוחנן בן שלומו ( חברו לנזירות . ( כתובת שנמצאה מחוץ לעיר ממערב , בבית הקברות מן התקופה הביזאנטית באיזור בניין 'ימק"א , ' מתקשרת לעניין זה . מסופר בה על קברו של שמואל , (?) האפיסקופוס של האיברים , ושל המנזר , שקנו ליד מגדל דוד . ייתכן שההדגשה על קניית המנזר מרמזת על מאורע שנזכר בתיאור חייו של 76 גאריט _, כיבוש ירושלים , נוסח גיאורגי . וראה עוד על הגיאורגים אצל א' לינדר , 'קהילות הנוצרים בעיר , ' פראוור , התקופה המוסלמית הקדומה , עמ' . 125-120 77 גאריט , הלוח הגיאורגי ( CSCO , 188-189 ; Scriptores Iberici , 9- \ 0 ) , Lou- lectionnaire de I ' e ' glise de Jerusalem ( V- VHsiecles ) M . Tarchnishvili , Legrand _; vain 1959 יי השווה תפילת הארמנים בלשונם במנזר של סבא , לעיל , הערה ' . 66 פטרוס האיברי . ° שם , עמ' 4 ( תרגום , עמ' ; YMCA , Jerusalem ' , QDAP , 4 ( _1935 ) , pp . 78-80 J . H . lliffe _, 'Cemeteries and a "Monastery" at the " . ( 46
|
|