|
עמוד:265
_הלטינים ואנשי המערב עולה רגל אלמוני , שהשאיר אחריו אבן ועליה ציור ספינתו והכתובת , domine ivimus כלומר : ' ה' הלכנו , ' ששולבה לימים ביסודות הבניין של כנסיית הקבר מימי קונסטנטינוס , הוא אולי עולה הרגל דובר הלטינית הקדום ביותר הידוע לנו " . בעקבותיו באו לירושלים עולי רגל מכל קצווי המערב , חלקם אנשי מעלה ומקורבים לחצר הקיסר , חלקם פשוטי ארץ . ספרות עולי הרגל ומפות הדרכים מעידות על תפוצתה הרבה של התופעה ועל המספר הגדול של הצליינים . אין תמה כי נהירה זו לארץ הקודש הביאה עמה גם צליינים שהתיישבו בירושלים דרך קבע . קבוצה זו התאפיינה במיוחד ברמה הגבוהה של חבריה ; רבים באו ממעמד אריסטוקראטי , או היו בעלי משרות שפרשו . שפת אמם של בני קבוצה זו היתה לטינית , אך יש להניח כי משהשתקעו בירושלים למדו את הלשון היוונית , וחלק מהם ידעו לשון זו עוד טרם בואם . היירונימוס , יליד דלמאטיה , מדגים היטב עניין זה " . כאשר הגיע לירושלים , סביב 386 לסה"נ , כבר היה באמצע שנות הארבעים לחייו , סופר בשל ורב הישגים ונזיר בעל אישיות תקיפה . בשנים ששהה באנטיוכיה , בקונסטנטינופוליס _, בכאלקיס ובמצרים , ובהמשך שהותו בארץ ישראל , העשיר את ידיעותיו ביוונית . משלמד עברית יכול היה ללמוד ולתרגם את המקרא מלשון המקור . עם זאת , היה מעוגן בתרבות המערבית , וקהל קוראיו ומעריציו בא מקרב חוגים אלה . מפליא עד כמה מועט רישומו של סופר ואיש רוח ענק זה בספרות של ירושלים וארץ ישראל המזרחית . זרות הלשון והמוצא תרמו כפי הנראה ליצירת ריחוק חברתי בין העולים הלטיניים לבין אוכלוסיית העיר דוברת היוונית . אפשר לשער כי למדנותם ושכלתנותם של אנשי המערב היתה לצנינים בעיני כמה מבני המזרח האדוקים . אולי ריחוק זה הוא שהביא את הנזירים בני המערב לבחור להם מקום מגורים לא בתוך העיר ירושלים פנימה , אלא בפרבריה . היירונימוס , ואחריו מעריצותיו פאולה _ואוסטוכיום _, בחרו להם למושב את בית לחם , כפר המרוחק שישה מילים מירושלים , שנחשב בעיני בני הזמן כחלק מירושלים . הביקור במקום המולד בבית לחם היה חל ק מן הפולחן הירושלמי , שאופיין במסעי תהלוכה ועלייה לרגל דרך המקומות הקדושים . כאן ישב זמן מה , בין השנים , 417-415 פאולוס אורוסיוס , כהן וסופר , יליד גליסיה שבספרד , אשר הגיע לארץ , דרך אפריקה , עקב פלישת הוויסיגותים לארצו " . באותן שנים אנו שומעים על ביקורו בארץ של פלאגיוס , ( Peiagius ) נזיר יליד בריטניה , אשר משנתו התאולוגית נדחתה ככפירה בסינודים של ירושלים ולוד . היירונימוס תקף בחריפות את פלאגיוס בכתב ותלמידיו של זה האחרון פגעו במנזר היירונימוס שבבית לחם . האם יש _Kpini ' _& 77 J 16 _H _bw _nVDKpn , ' 17 _'DV , _BMIpn _] _KD ( לוח ו . ( 2 על הכתובות וקריאות ארורות ראה גם : גיבסון וטיילור , מתחת לכנסיית הקבר , עמ' ; VI , Rome 1965 , cols . 1 109-1137 A . Penna , 'Girolamo ' , Bibliotheca Sanctorum , 17 . 48-25 על מנזר פאולה ואוסטוכיום בביתלחם ראה : פלאדיוס _, 41 , 36 ( עמ' _milTO ) Hieronymus , £ pisft _// ae , 46 , 13 ;( 128 , 1 O 8 _היילברג , , CSEL , 54 עמ' 20 , 15-14 , 108 ;( 344 ( מהדורת הילדברג , , csel , 55 עמ' , 326-325 R £ , 1 , 37 , cols . 226-242 20 RE , 1 , 35 , cols . 1185-1195 Pelagium ( PL , 3 \ , col 1176 ); F . Wotke , 'Orosius ' , Paulus Orosius , Liber Apologeticus adversus " Roma 1987 , pp . 45-104 Worship ( Orientalia Christiana Analecta , 228 ) , J . F . Baldovin , The Urban Characterof Christian " x , cols . 123-136 torum V , cols . 302-304 ; G . Dal Ton , ibid ., F . Caraffa , Biblioiheca Sane- , ( 346-344 , e . Dinkier , 'Peiagius
|
|