ירושלים בימי הקיסר יוסטיניאנוס

עמוד:231

מרד השומרונים כדי לעשות שפטים באחד מאנשי השררה השנואים של הקיסר , שהיה ממוצא שומרוני , שליחותו של סבא עלתה יפה . לא זו בלבד ששיכך את זעם הקיסר . אלא אף השיג את חסותו להשלמת מפעל בנייה מפואר שיסודותיו הונחו עוד בימי הפטריארך אליאס — הכנסייה החדשה של מרים 'יולדת האל , ' שכינויה ה'ניאה' — Nea ) 'חדשה' ביוונית . ( פרטים רבים נודעו על אודות כנסייה מפוארת זו בעיקר משני מקורות עתיקים : הביוגראפיה של סבא הקדוש , שנתחברה בידי תלמידו קירילוס מבית שאן , וחיבורו של פרוקופיוס מקיסריה על בנייני הציבור שהוקמו בימי יוסטניאנוס . 133 מתיאורו המפורט של זה האחרון ידוע היה הפרט הארכיטקטוני המעניין ביותר על המבנה : הוא הוקם על צלע הר , וכיוון שהמישטח ההררי היה צר מהכיל את הכנסיה בממדיה המתוכננים הורחב על ידי טראסה ענקית שנישאה על גבי קמרונות עצומים . מקומה המדויק של ה'ניאה' היה מוטל בספק עד שנתגלו שרידיה בחפירות ארכיאולוגיות על גבול הרובע היהודי והרובע הארמני של ירושלים העתיקה . התגלית המרשימה ביותר שנחשפה היתה מערכת אולמות הקמרונות הענקיים שעל גביהם נבנתה הטראסה , כמתואר על ידי פרוקופיוס . על הקיר הדרומי של הקמרון הרביעי נתגלתה כתובת , המאשרת את זיהוי המבנה כולו כבניין ה'ניאה , ' אך תיארוכו מעורר קושי מסוים " . קושי זה ייפתר בקלות אם נניח שהכתובת מתייחסת להשלמת בניין הקמרונות התת קרקעיים בשנת , 535 בעד שהמבנה כולו נחנך , על פי עדותו של קירילוס מבית שאן , רק בשנת . 543 כנסיית ה'ניאה' היא נקודת ציון בהתפתחות פולחנה של מרים אם ישו בירושלים . הגדרתה כ'יולדת האל' היתה מקובלת , כאמור , הן על הכלקדוניאנים והן על המונופיסיטים . כבר ראינו כיצד התפתחו פולחנות באתרים שבהם קבעו האוונגליונים החיצוניים את מקום לידתה ואת מקום קבורתה — בריכת בית חיסדא וגת שמנא . כבר בימי יוסטיניאנוס רווחה האגדה שמרים מתה על הר ציון ורק משם הובלה על ידי תלמידי ישו למקום קבורתה בגת שמנא . הר ציון עצמו כבר זכה , כמתואר לעיל , בכנסייה משלו , אך זו הוקדשה לזכר אירועים אחרים _, י שם , על פי המסורת , נחה רוח הקודש על תלמידי ישו לאחר עלייתו השמיימה , ושם הונחו יסודותיה של הכנסייה הנוצרית . מסורות נוספות המשיכו להיקשר למקום . כך , למשל , בימי יוסטיניאנוס רווחה האמונה כי על הר ציון נערכה סעודתו האחרונה של ישו , בבית שנרכש שם על ידי אחד מתלמידיו , מארקוס או יוחנן . 137 נראה שבוני כנסית ה'ניאה' היו סבורים כי מן הראוי שפולחנה של מרים ייערך במקום המיועד לה , וכיוון שעל הר ציון שוב לא היה מקום לבניית כנסייה נוספת , בחרו באתר מתאים לכך לא הרחק ממנו . בניין כנסית ה'ניאה' מציין נקודת שיא בהתפתחותה של ירושלים כעיר קודש . בימי יוסטיניאנוס היתה ירושלים לאחת הערים הגדולות והעשירות ביותר בקיסרות הביזאנטית . עולי רגל נהרו אליה מכל רחבי העולם , וספרי המסע שהותירו בידינו כמה מהם משמשים מקור נאמן לשחזור מראה פניה 131 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא 72 , ( עמ' 151 . ( 175-174 , 3 י ( עמי 133 . ( 178-177 פרוקופיוס , על הבניינים , 134 . 6 , v ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ ' 135 . 236-229 ראה : נ' אביגד ' , כתובת בנייה של הקיסר יוסטיניאנוס וכנסיית ה"נאה" בירושלים , ' קדמוניות , י ( תשל"ז , ( עמי '" . 83-80 רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית , עמ' 37 . 84 לדיון מפורט ורשימה מלאה של מראי מקום , ראה : וילקינסון , צליינים , עמ' . 172-171

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר