מפעלי הבנייה של הקיסרית אודוקיה בירושלים

עמוד:225

מפעלי הבנייה של הקיסרית אודוקיה בי רושלים ימי כהונתו של יובנאליס ככישוף היו תקופת גאות במפעלי בנייה בירושלים , שנועדו להדגיש את אופיה של העיר כמקום הריכוז הגדול ביותר של פולחני קודש . למטרה זו השכיל יובנאליס לגייס את עזרתה של הקיסרית אודוקיה , אשת הקיסר תיאודוסיוס הב , ' שביקרה בעיר בשנת , 438 ושנים ספורות לאחר מכן , בשנת , 444 שבה והשתקעה בה , כאמור , כבעין גלות מרצון בעקבות הסכסוך בינה ובין בעלה . לנוכחותה של אודוקיה בעיר יש לייחס את בנין הכנסייה המפוארת במקום סקילתו וקבורת שרידיו של סטפאנוס , המרטיר הראשון , שעל נסיבות גילוי עצמותיו כבר עמדנו לעיל . מבנה קבורה ראשון לשרידי סטפאנוס הושלם בשנת , 439 ונחנך ב 15 במאי באותה שנה , במעמד קירילוס , בישוף אלכסנדריה , שהוזמן על ידי הקיסרית עצמה לכבד בנוכחותו את הטקס . שרידי הקדוש הועברו עתה למשכנם הקבוע , אף כי בניין הכנסייה כולו לא הושלם עד שנת 460 ונחנך ב 15 ביוני 104 ראה הערה , 100 לעיל . מכתבו של ליאו הא' בישוף רומא אל _פלביאנוס ( Fiavianus ) בישוף , מה 13 ביוני , 449 הפך לאבן הפינה להחלטת ועידת כלקדון בעניין זה . ראה , ( 755-782 Leo Magnus , Epistula 28 ( PL , 54 , cols . . וכן : מאנסי , ה , עמודות 1365 ואילך ! ראה גם , 1 , 1 , 11 , A CO : מס' , 11 עמ' ; 20-10 והשווה : מאנסי , ז , עמודות , 2 , 1 , 11 , ACO , 116- 113 שם , 2 , עמ , [ 325 ] 129 ' לנוסח החלטת הוועידה בדבר האמונה הישרה . 05 ראה : הוניגמן , יובנאליס , עמ' . 247-240 106 עמ' . 257-247 יי" שם , עמ' "" . 266-257 לדיונים מפורטים בפרשה זו ראה : צפריר , ירושלים , עמ' ; 575-552 רובין , ירושלים בתקופה הביזאנטית . תמכו שניהם בדיו פיסיטים המתונים , שהוחרמו בוועידת אפסוס השנייה . בשנת 451 כונסה ועידה כנסייתית בכלקןדון , ובה נוסחה האמונה הישרה ( אורתודוכסיה ) על פי הנחיותיו של ליאו הא , ' בישוף רומא , אחד מעמודי התווך של השקפה זו . 104 יובנאליס , שחש בכיוון נשיבת הרוח , קפץ בזריזות מעל עגלתו של דיוסקורוס ועלה על עגלתם של תומכי ליאו . כך עלה בידו להציל את ההכרה הרשמית שניתנה לכנסייתו כבישופות אפוסטולית ואת מעמדו כפטריארך ו אולם , בניגוד ליומרותיו הרמות , שוב לא הוכר מעמדו כעדיף על זה של בישוף אנטיוכיה . נהפוך הוא , אנטיוכיה שמרה על מעמדה המכובד מימים ימימה , ותחומי הסמכויות של שני הפטריארכים הוגדרו כדבעי , כדי למנוע כל מחלוקת בעתיד . "" עמדתו הדו פרצופית של יובנאליס לא נתקבלה ברוח אוהדת בקרב קהילתו הוא . מסתבר כי רבו בה התומכים דווקא בעמדותיו המונופיסיטיות של דיוסקורוס , בישוף אלכסנדריה . בין אלה היתה גם _אודוקיה , ( _Eudotia ) אשת הקיסר תיאודוסיוס , שגלתה מקונסטנטינופוליס ושכנה בירושלים ( סביב , ( 444 בעקבות סכסוך שנפל בינה ובין בעלה . יובנאליס נאלץ לגלות מהעיר עקב המהומות שפרצו בה , ועל ירושלים נתמנה למשך זמן מה ככישוף נזיר מונופיסיטי בשם תיאודוסיוס . רק לאחר כעשרים חודש שב יובנאליס לעירו , מוקף חומת מגן של חיילי הקיסר , לנוכח משטמתם העזה של בני עירו . רק קהילת נזירי מדבר יהודה , בהנהגתו של אותימיוס , המשיכה לתמוך בו תמיכה פעילה , ורק בזכות תמיכה זו הצליח לשקם את מעמדו ואף להתפייס לבסוף עם אודוקיה , זמן קצר לפני מותו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר