|
עמוד:208
בין כך ובין כך , התהודה שהיתה למכתב זה בקרב סופרים נוצריים מאוחרים יותר חושפת את מערכת ציפיותיהם של צליינים להתגלויות שמימיות בתוך תחומי ירושלים . מצד שני , שגשוגה של העיר היה מלווה תופעות אופייניות למרכזי תיירות גדולים בימינו . גךגוריוס _, בישוף העיר ניסה ( Nyssa ) שבאסיה הקטנה , ביקר בה בשנת , 379 כנציגה של ועידה כנסייתית באנטיוכיה . הוטל עליו לבדוק את מידת דבקותה של בישופות ירושלים ב'אני מאמין' של ועידת ניקיאה ( על כך להלן , בין הערות . ( 72-65 מראה עיניו עורר בו פלצות וחיזק אותו בדעתו כי מקומות קדושים אינם בנמצא : אתרי פולחן כה רבים כבאותם מקומות שבהם מהולל שם האדון לא יוכל איש למנות ברחבי העולם כולו . לפיכך , לו רב יותר היה החסד השורר באתרי ירושלים , לא היה החטא פוקד את המתגוררים שם . אולם לפי שעה אין צלם תועבה שאינם מעזים להתנסות בו : זנונים , נאפופים , גנבות , עבודת אלילים , הרעלות , קנאה ורצח . יחסם הדו ערכי של מאמינים לירושלים עודד במידה מרובה את התפתחותה של תנועת הנזירות בארץ ישראל . צליינים רבים הצליחו להתעלם מנגע החטא ששגשג בשולי פולחן המקומות הקדושים . דוגמה טובה לכך היא הצליינית הידועה היום ( לאחר שיושבו חילוקי הדעות על זהותה ) בשם אגךיה _, ( Egeria ) ששהתה בארץ הקודש בין השנים , 384-381 וספר המסע ( itinerarium ) שלה הוא אחד המקורות המשובחים לתולדותיו של פולחן המקומות הקודשים בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט . מקרב צליינים אלו , יש שפרשו מחיי העולם הזה במנזרים שקמו בירושלים ובקרבתה . כך אירע למלאניה , ( Meiania ) אצילה רומית עתירת נכסים , שעלתה לארץ הקודש והקימה בכספה מנזר על הר הזיתים . כך אירע להיסטוריון הכנסייתי רופינוס , ( Rufinus ) כוהן דת מאקוויליאה ( Aquiieia ) שבאיטליה , שפרש לאותו מנזר ושהה שם שנים רבות בטרם שב לאיטליה כדי לכלות בה את חייו . שני אלה היו ידידיו הטובים של היירונימוס , ( Hieronymus ) הידוע בצלייני ארץ ישראל במחצית השנייה של המאה הד , ' מחבר התרגום המקובל של כתבי הקודש ללטינית , ה'וולגטה' . ( Vulgata ) אך לימים נעשו בני פלוגתא שלו ויריביו בענייני תיאולוגיה . סלע המחלוקת היתה הדרך הנכונה לפרשנות כתבי הקודש : רופינוס ומלאניה דגלו בשיטת אוריגנס , שהוציאה מפשוטם תיאורים מוחשיים וגשמיים מדי של האלוהות ; ואילו היירונימוס הצטרף אל הדוחים את גישתו . היירונימוס _ede / ' / m » 7 Mf _ . 9 ( 1949 ) , pp . 593-606 de PhUologie et _d'Mstoire Orientates et slaves , dem 4 . Jahrhundert n . Chr . \ / 4 _rt / 7 Ma דעה זו היא המקובלת היום ; ראה : הנט , צליינות , עמ' . 156-155 , 39 והשווה : ; 1977 , pp . 50-51 R . _K \ ein , Constantiusflunddie Kirche , Darmsladl שני המחברים האחרונים מקבלים את האותנטיות של המכתב כדבר המובן מאליו . Gregorius Nyssenus , Epistola , 1 , 10 ( ed . G . " Pasquali ) , cols . 2-8 , Leiden 1959 , p . 16 " על מקור זה ראה : וילקינסון , אגריה , עמ' . 88-3 תיארוך ביקורה של אגריה בארץ הקודש נקבע בצורה משכנעת על ידי p . Devos , 'La date du voyage " a Bethieem ' , ibid ., 86 ( 1968 ) , pp . 87-108 d'Egerie \/ 1 fl , 85 ( 1 967 ) , pp . 165- 194 ; idem , 'Egerie על מלאניה ורופינוס ראה : הנט , צליינות , עמ' . 171-167
|
|