|
עמוד:164
הטיפוגראפיה הנוצרית והיהודית של ירושלים בראשית המאה הד' הנוסע מבורדו , שביקר בירושלים ( כאמור ) בשנת , 333 מתאר את ירושלים בראשית שלטון הנצרות . בעיר כבר הלכו ונבנו הכנסיות הראשונות ביוזמתו של קונסטנטינוס : כנסיית הר הזיתים ( האליאונה ) וכנסיית הקבר . עם זאת , ודאי הוא שתיאור העיר בידי עולה רגל נוצרי זה מתבסס על מה ששמע מפי בני המקום . המסורות שהוא מביא הילכו בקהילה הנוצרית בירושלים בשנים האחרונות לקיומה של איליה , כאשר נשלטה בידי הפגאנים . לתיאורו נודע ערך רב ללימוד הטופוגראפית הירושלמית בכלל , אבל יש בו חשיבות מיוחדת ללימוד 'הטופוגראפית הקדושה' של ירושלים בעיני הנוצרים . אף על פי שהתיאור ניתן מנקודת מבטו של נוצרי המסייר בעיר הקודש , משוקעות בו גם מסורות יהודיות רבות ; אולי היה בין מלוויו גם יהודי מן הקהילה הירושלמית . אבל יש מקום גם להנחה שאנשי ירושלים הנוצרית היו קרובים בתקופה זו ליהודים ' שתי הקהילות היו קבוצות מיעוט , בעלות מקור היסטורי משותף , שקיימו יחד הרבה מסורות משותפות . הנוסע מבורדו מתחיל את תיאור ירושלים בצפון מזרח . לצד המקדש הראו לו שתי בריכות מים שבניינן מיוחס לשלמה , בונה המקדש . מכאן הוא עובר לבריכות בית חיסדא ( בלשונו בית ציידא _, , ( Bethsaida שבהן נמשכה המסורת של ריפוי חולים על ידי טבילה בבריכות . אין הוא מזכיר במפורש את ריפוי המשותק על ידי ישו במקום זה , אך יש להניח כי הזיהוי לא היה זר לנוצרים שישבו בירושלים . מכאן הוא עובר לתאר את תחום המקדש או את שוליו . מן המבנים הרומיים הוא מציין רק את שני פסליו של הדריאנוס , אבל ידועים לו במקום מערה שבה עינה שלמה את השדים , YMCA , Jerusalem ' , QDAP , 4 (\ 915 ) , pp . 70-80 J . H . Iliffe , 'Cemeteries and a "Monastery" at the 129 130 הנוסע מבורדו , 596-589 ( עמ' . ( 18-14 כי היה אף שימוש נרחב בארונות עץ שלא נשמרו . סרקופאגים מפוארים מאבן או שיש לא נמצאו לפי שעה בירושלים , אך בבית הקברות שממערב לעיר , באיזור בניין ימק"א , נמצאו שלושה ארונות קבורה מעוטרים מעופרת . איור . 35 קטעי פרסקו מתקרת מערת הקבורה במורדות הר הזיתים ' ) מערת הציפורים A . Kloner , AJR , p . 309 ( '
|
|