כנסיית הנימולים עד מרד בר בוכבא — קהילה והנהגה

עמוד:86

רקימתה של המסורת על היציאה לפחל ? או שמא יש לקשור בפרשה זו את דבריו הסתומים שאינם מעוררים אמון רב של אפיפאניוס _, מאות שנים מאוחר יותר , על מוצאו של 'אביון , ' מייסד כת ה'אביונים' מקרב הנצרנים ? קשה להכריע בדבר . " אולם דומה שרציפותה של ההנהגה הנוצרית הירושלמית בדור שלאחר החורבן , המושתתת בכל זאת במידה לא מבוטלת על 'ירושה משפחתית , ' אינה ניתנת לערעור . קיומה של בישופות מעין זו בכנסיית ירושלים תאמה יפה את הדגמים הפוליטיים היהודיים שבצלן חסתה . 'שושלות משפחתיות' וסמליות שלטונית של כהונה ומלוכה בכתר אחד , בעלת דגשים אסכאטולוגיים מובהקים , היו נכסי צאן ברזל של החברה היהודית בתקופת בית שני . " 'הנהגה שושלתית , ' הסמוכה על קירבת המשפחה עם המייסד אמורה היתה לסמל את רציפות ההנהגה הרוחנית , שנבחרה בידי המייסד ישו עצמו . בראייה לאחור , ה'הנהגה מן הדגם הזה' שימשה חוליית מעבר לתקופת ההנהגה הכנסייתית הכריסמאטית שהתפתחה במאה הב , ' אולם יסודותיה ניכרו כבר בשלהי המאה הא , ' ואפשר שהיה בניסיון לקיימה משום מאבק על שרידיו ההולכים ונעלמים של סדר ישן . על מאבק ההנהגה בין תבותיס לשמעון בן קלופס ידוע אך מעט ( ואולי לא נתקיים כלל אלא משל היה , ( אולם אפשר שיש בו הד לקיומו של מאבק נרחב יותר מחוץ לגבולותיהן של ירושלים וארץ ישראל על דמותה של המנהיגות בקהילות הנוצריות הצעירות ולחדירתן של השקפות מבית המדרש הפאוליני בזכות , הנהגה כריסמאטית בלתי מיוחסת ובלתי הירארכית . " יתר על כן קשה להתעלם מרמזים ( אמנם , במסורות מאוחרות ) על קיומה של הנהגה דינאסטית מבני משפחתו של ישו באותה עת במרכז מסופוטמיה ( _קטסיפון סלווקיה " , ( כמו גם מן הוויכוח על דמותה ומאפייניה ( כולל יוחסין ) של ההנהגה היהודית ודרכי ההורשה הרוחנית בדור יבנה . מתחים אלו שאולי יש זיקה ביניהם הטעונה לכשעצמה בירור , מרמזים להקשר הרחב שבו יש לבחון את האקלים הציבורי שנתהווה בימים שלאחר החורבן הן בקרב היהודים הן בקרב הנוצרים הראשונים . כך או כך סימל שמעון את קצה של 114 גם הטוענים כי קיומן של הקבוצות היהודיות נוצריות מוטל בספק מודים כי לעדויות על קיומה של הכת הנצרנית , ככל הנראה , בסיס היסטורי מוצק . על כת זו ראה בהרחבה : R . Pritz , Nazarene Jewish Chris- tianityfrom the Endof the New Testament Period Scholarly Invention ?' , _KC , 44 ( 1990 ) , pp . 319-334 menon of Early Jewish-Christianity : Reality or Jerusalem & Leiden I 988 ; J . E . Taylor , 'The Pheno- until its Disappearance in the Fourth Century , 115 על חשיבות הסמל של מלכות בית דוד , בייחוד בדורות האחרונים שקדמו לחורבן , ראה בהרחבה . York 1992 , pp . 224-228 The Rise and Fall of Jew / sh Naiional / sm , New D . Mendeis , באותה עת חשיבותה של הכהונה דעכה והביקורת אודותיה גברה בייחוד בקרב הנוצרים . בקרב החוגים בהם נתחברה האיגרת אל העברים הועברו דימויי השלטון וההנהגה הכוהנית מבני אהרון למלכיצדק . ראה מנדלס , שם , עמ' -316 . 318 ראוי לשוב ולהדגיש כי הצירוף בעל ההדגשים האסכטולוגיים המובהקים של תורת שני המשיחים מצויים היו בעולמה של כת מדבר יהודה . ראה כעת סקירתו של iah S . Talmon , 'The Concept of Mas 104-107 Judaism , Minneapolis 1992 , pp . 79-114 , esp . worth ( ed . ) , The Messiah : Developments in Early and Messianism in Early Judaism ' , J . H . Charles- . בירור חדש לשורשי צירוף היוחסין הכוהני מלוכני אצל ישו הוצע לאחרונה על ידי w . Adier , of _Judah' _, JTS , n . s . 48 ( 1997 ) , pp . 24-47 'Exodus 6 : 23 and the High Priest from the Tribe 116 על כך ראה בסיכומיו של and Diversity in the New Testament : An Inquiry j . g . d . Dunn , Unity 117 , pp 1990 2 . 109-123 into the Characterof Earliest Christianity , London בקצרה באוקהם ( לעיל , הערה , ( 102 עמ' . 70-68

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר