|
עמוד:85
מבחין מיד בדמיון שבין המסגרת הסיפורית של הגסיפוס לבין התיאורים הסינופטיים על רדיפתם ומשפטם של ישו וכמה מן השליחים . עם מותו של שמעון ורדיפת בני משפחה אחרים של ישו , שעמדו אולי בראש ההנהגה הגלילית של הכנסייה , חל כנראה פיחות של ממש במעמדם של 'אלה של הארון' , ( 5 eo 7 t 6 _auvoi ) ככינוןם בפי יוליוס אפריקאנוס . ' הלה סיפר עליהם לאריסטידס ידידו 'כי יצאו מהכפרים היהודיים כוכבא ונצרת לכל הארץ ופירשו את הגניאלוגיות הנזכרות החל מן המסופר בספר דברי הימים עד מקום שידם הגיעה " . ' אפריקאנוס סיפר , כמשיח לפי תומו , את סיפור ניסיונם של בני משפחת ישו להוסיף ולהפיץ את עניינם ולהגן בכך על מעמדם , שנחלש והלך מראשית המאה הב . ' העיסוק האינטנסיבי בסוגיה הגניאלוגית היה אפוא גם לנחלתם של אלה שדימויה של הנהגת יעקב בכנסיית ירושלים חרג אצלם אל מעבר לזמנו הריאלי ונתעטף בסימבוליקה של הנהגה מתמשכת , בעלת שורשים של מלוכה משיחית וכהונה . " כת אחת מהכיתות היהודיות נוצריות שפעלו בארץ ישראל ובסביבתה הקרובה ייחסה משמעות רבה לסמלים אלו של הנהגה שושלתית מתמשכת . היו אלו הנצרנים . ( Nazaraioi ) דימויו של יעקב הושתת אצלם על היותו , מחד גיסא , בן הכהונה הגדולה ואנטי כוהן גדול , ומאידך גיסא , נצר למשפחת המלוכה הנצחית מבית דוד . כך הוצגה סמליות ההנהגה המקומית על פי משנתם של הנצרנים בעדותו המפורטת של אפיפאניוס . " דומני שלאור זאת ניתן להניח שאלו היו תומכיהם הטבעיים של בני משפחת ישו . אם יש אמת בתיאור זה של השתלשלות העניינים בכנסיית ירושלים ( ואולי בארץ ישראל כולה , ( נפתח באמצעותו צוהר נוסף להבנת התיאור הסתום של הגסיפוס על שורשיו ותוצאותיו של המאבק על הנהגת כנסיית ירושלים לאחר החורבן . העובדה שהכריעה בעימות בין שמעון בן קלופס לבין ה'מיך תבותיס על כס הבישופות היתה ככל הנראה גם סיבת העימות . נראה , שתבותיס התנגד ליצירת 'שושלת' כלשהי , המבוססת על קשרי המשפחה ממעגל הקרובים ביותר לישו ( לא בכדי שומעים אנו מהגסיפוס על מעגל זה בלבד , שעה שנכדי יהודה אחי ישו היו לנציגי הדור השלישי בהנהגה " . ( בתיאור זה , שאין לקבלו כפשוטו , כמו גם את הכרונולוגיה המקופלת בו , חבויה ראייה רטרוספקטיבית ממקורו הקדום והעלום של הגסיפוס לטעמו של פילוג כלשהו שאירע בכנסיית ירושלים בימים שבין מותו של יעקב לבין ראשית הנהגתו של שמעון . האם יש לתלות בעימות את 109 יוליוס אפריקאנוס הוא דמות עלומה למדי . הן המקורות והן החוקרים חלוקים בדבר זהותו ומוצאו המדויקים . לפי אוסביוס ומקורות פפירולוגיים , היה תושב העיר אמאוס שבשפלת יהודה , ומוצאו היה אולי מירושלים . ראה בקצרה Tubingen 1984 , pp . 13-32 ; 64-67 Afrkanus andtheEarly Christian Viewof Magic , f . c . r . Thee , Julius . 110 קטעים מן האיגרת לאריסטידס הביא אוסביוס , he , 7 , 1 ( עמ ' , ( 62-54 וראה בייחוד שם , שם 14 , ( עמ' 111 . ( 60 רעיון המלוכה המשיחית ( בית דוד ) היה משוקע ברשימות הגניאלוגיות שבמתי ובלוקאס _, אך הובע בגלוי ביחס לישו על ידי פאולוס , באיגרת אל הרומים א ג : ... ' שלפי הבשר מוצאו מזרע דוד . ' השווה מעשי השליחים יג כג ועוד ; וראה גם r לוקאס ג כג-כד . 2 _אפיפאניוס _, _פנאריון 9-8 , 3 _, _xx _1 _x _, ( עמ' , ( 324 שם נזכר יעקב כיורש הכהונה הגדולה מיסודו של ישו ומודגשת העובדה שיעקב היה בנו של יוסף . ועיין שם להלן , 1 , 4 ( שם . ( זהו הצירוף למסורת , שהיא לדעתנו ירושלמית , שבפי הגסיפוס . על מסורת זו ומשמעותה בעיני האביונים והנצרכים ראה בקצרה הערות אצל עיר ישי : הפולמוס , חלק ההערות , עמ' , 31 הערה 3 . 172 אוסביוס ; 2 , 20-19 , 111 , he , וכן שם 6-4 , 32 , ( עמ ' . ( 270-268 , 234-232
|
|