כנסיית הנימולים בירושלים והנהגתה עד החורבן

עמוד:79

הראשון של כנסיית ירושלים , בשנת . 62 הרי גם אם חתם לוקאס את תיאורו בספר מעשי השליחים ללא הזכרת המרטיריון של פאולוס ברומא — שאירע לפי חוקרים רבים , בשנת 62 או בסמוך מאוד לאחריה — הספר עצמו בכתב , לפי חוקרים רבים , בשלהי שנות ה 81 . 60 ואם כן , רגליים לדבר שהתעלמותו של לוקאס ממה שאירע ליעקב היתה מכוונת . יציאת פאולוס מירושלים שירתה את המגמה העיקרית של החיבור : תיאור ראשית דרכה של הבשורה אל הגויים . תיאור המרטיריון של יעקב ( עלינו להתעלם מן העובדה שהספר נכתב ברומא או באסיה הקטנה ) היה מסיט את תשומת הלב ממוקד זה ומעוות את הדגש _הפוליטי אקלסיאסטי שאותו ביקש לוקאס להנחיל : העברת מוקד העניין הנוצרי לרומא . בהנחה שקביעתו של קלמנט מאלכסנדריה ( והסכמתו העקיפה של אוריגנס לקביעה זו , ( כי מתרגמה ליוונית , עורכה ומפיצה של 'האיגרת אל העברים' היה לא אחר מאשר לוקאס , היתה אכן מפורסמת ברבים , הרי שלהעדר איזכור המרטיריון של יעקב בידי לוקאס היה טעם נוסף . היה זה נסיון שלא לעמעם את המרטיריון של ישו ככוהן גדול ( ז כב-כג , ( המיוסד על דמותו של מלכיצדק ומותו הוא בבחינת כפרה ( כבמעשה הכוהן ביום הכיפורים ) שהיא נצחית . עם זאת , דומה כי דווקא המסורת המקומית שצמחה בירושלים יצרה זיקה עמוקה בין הריגת יעקב לבין חורבן העיר . וכך מספר הגסיפוס בזכרונותיו . _ .... והם קברו אותו [ את יעקב ] במקום הסמוך למקדש , ומצבתו עדיין מצויה על יד המקדש . הוא היה עד אמת ליהודים כהלנים , על משיחיותו של ישו , ומיד צר עליהם אספסיאנוס " . ספק אם הגסיפוס ביקש למסור כאן ידיעה כרונולוגית ; אוסביוס , מכל מקום , לא ראה כך את דבריו . אדרבה , המעיין ב'ביוגראפיה' של הגסיפוס על יעקב יבחין כי יש לדברים משמעות תיאולוגית ברורה . בעיני הגסיפוס , שכתב דברים אלו בשלהי המאה הב , ' או בעיני מקורותיו , היה למרטיריון 80 על זמן המרטיריון של פאולוס ראה לפי שעה : . 32 ( 1 989 ) , pp . 50-168 , 169-180 cronologia degli ultimi anni' , Bibbia e Oriente , Moda , 'Paolo perigriniero e martire : per una A . על הדעות השונות בדבר תאריך המרטיריון של פאולוס ראה שם - 144 , . 153 התאריך הנקוט כאן מקובל על רוב מכריע של החוקרים . ברם , ראה גם מוךי , הסבור כי פאולוס הוצא להורג בשנת D . Moody , 'A New Chrono- : 68 1989 , pp . 237-239 Christos — Jack Finegan Festschrift , Winona Lake & E . M . Yamauchi ( eds . ) , Chronos Kairos logy for the Life and LettersofPaul' , J . Vardaman 81 על כך ראה כעת : 1990 , pp . 365-370 the Setting of Hellenistic History , Winona Lake C . J . Hemer , The Bookof Acts in ( רשימת הרעות השונות שהושמעו בפרשה זו במהלך מאה השנים האחרונות , שלפי רבות מהן נכתב לאחר שנת 70 לערך . ויש לא מעטים כקימל [ מבוא לברית החדשה , עמ' [ 186 הסבורים שנתחבר בין שנת 80 ל . 100 התאריך המאוחר ננקט בשל האפשרות שמחבר מעשי השליחים הכיר את ' קדמוניות היהודים' ליוספוס ועל כך ראה סנדרס ודיוויס , _אוונגליונימ סנאופטיים _, עמ' . ( 18 המר עצמו קובע בצורה חד משמעית כי ספר מעשי השליחים נחתם בשנת 62 ( שם , עמ' . ( 404 82 נקודות אלו הוצגו כאורח משכנע בידי ; Acts , Cambridge 1973 , pp . 236-238 The Gentiles and ( he Gentile Mission in Luke- s . G . Wilson , וראה עוד : P . W . Walashay , And So We Come to Rome : The . pp . 59-63 Political Perspectiveof St . _LwA : e , Cambridge 1983 , רעיון זה עמד כיסוד תיאור ה'אוריסיאה' של פאולוס בץ איי הים התיכון , מעשי השליחים כז טו-כו . 83 על כך ראה לאחרונה בהרחבה אצל 84 1991 , pp . 72-98 Theologyof the Letter to the Hebrews , Cambridge B . Lindars , The אוסביוס , 18 , 23 , 11 , he ( עמ' . ( 170

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר