כנסיית הנימולים בירושלים והנהגתה עד החורבן

עמוד:76

בירושלים כנציגו האחראי לייסודה ובניינה של איליה קפיטולינה , פגש בבני הדור השני לתלמידי האפוסטולים , 'אלו ששבו מפחל לירושלים . ' כך , באמצעות המסורת של אוסביוס ומה שנראה לכאורה כהרמוניזאציה היסטוריוגראפיה של אפיפאניוס , נתמלא החלל ההיסטוריוגראפי שנוצר בתיאור תולדותיה של כנסיית ירושלים בעשור שלפני החורבן ובימים שלאחריו . אולם , איחורה של המסורת האחרונה " , ובעיקר היעדרן של מסורות מקבילות מוקדמות יותר למסורת זו , חברו יחד להטיל ספק באמינותה . מאז נזקק לה ברנדון ודחה אותה" הפך הדיון במסורת זו לאחד המוקדים המרכזיים בחקר התקופה הבתר אפוסטולית . זמן רב נסב העיון סביב השאלה : היש למסורת זו על הבריחה לפחל גרעין היסטורי של ממש , או שמא משל היתה י הן ברנדון והן מתנגדיו" ריכזו את עיונם בשאלת אפשרות או סבירות קיומה של ההתרחשות המתוארת במסורת של אוסביוס . הגדיל לעשות ברנדון , שנשען על ביטולה של המסורת כדי להוכיח טענה מרחיקת לכת בהרבה , עליה כבר רמזנו לעיל , ועל פיה חברו נוצרי ירושלים עם הקנאים במלחמתם ברומי וגורלם היה דומה " . לעומת זאת , יש לדחות ניסיונות אחרים להתאים מסורת זו למציאות הירושלמית שאותה תיאר יוספוס , ולאתר רמזים מוקדמים לה במסורות אפוקליפטיות בברית החדשה " . כללו של דבר : גרעינה ההיסטורי של המסורת על היציאה לפחל קלוש למדי , ומקורותיה בחיבוריהם של אבות הכנסייה , אוסביוס ואפיפניוס , ובספרות היהודית הנוצרית מעוררים שאלות היסטוריות ספרותיות נרחבות , שקצרה היריעה כאן מלדון בהן . העיון בפרשה זו ראוי להעבירו למישור אחר" שבמוקדו עצם קיומה של המסורת והשימוש בה לצרכים תעמולתיים . מקורה של מסורת זו בתקופה שמעבר לקו פרשת המים ההיסטוריוגראפי שיצרו תיאוריהם של יוספוס והאוונגליסטים , אשר תיעדו את סביבתם הישירה . היא טעונה כבר מטענים מקומיים מובהקים ואולי אף פולמוסיים . " זמנו של חיבור זה נקבע לשנות התשעים של המאה הד , ' וליתר דיוק לשנת ; 392 ראה : 64 logy , III , Utrecht & Antwerp 1961 , p . 389 j . Quasten _, Patro- ראה , למשל : . pp . 168-178 salem and the Christian Church , London 1957 , S . G . F . Brandon , The Fallof Jem- ובמקומות נוספים . 65 נציין רק כמה מן המחקרים הבולטים : the Jerusalem Church during the First Jewish ( 1 972 ) , pp . 37-54 ; B . C . Gray , 'The Movements of migration a Pella : legende ou realite" , /? eS / , ? 60 Flight ' , TZ , 26 ( 1970 ) , pp . 305-320 ; M . Simon , 'La 'The Circumstances and Recollection of the Pella s . Sowers , ; War' , j eh , 24 ( 1973 ) , pp . 1-7 ובמיוחד דבריו הבוטים של : ; 1989 , p . 301 M . Hengel , The Zealots , Edinburgh וראה גם : . C \ 5 _1 a g , - \( 51 > ( % 'K > 1989 _v ) , , pp W , \ 90-106 _nra 66 and Significance of the Flight to Pella Tradition ' , C . Koester , 'The Origin 67 במחקרו של קוסטר ( לעיל , הערה , ( 65 ובעיקר gical Seminary , New York 1982 , pp . 162-165 Recent Scholarship' , Ph . D . diss . Union Theolo- the Jewish Revolt against Rome , 66-70 C . E . in W . H . Harter , 'The Causes and the Course of פרשה זו זכתה לאחרונה למונוגראפיה מקפת ראה : Onderzoek van het getuigenis van Eusebius en Verheyden , De vluct van de Christenen naar Pella : J . . Epiphanius , Brussei 1988 ועוד מפרי עטו ( בעיקר על המסורת אצל אוסביוס _; tians to Pella ' , EThL , 66 ( 1990 ) , pp . 368-384 'The Flightof the Chris- , ( המונוגראפיה נתקבלה בביקורת חריפה מאוד , ראה הביקורת של : . 231-255 J . Wehnert , _zkg _, 102 ( 1991 / 2 ) , pp . וראה גם עיונינו במסורות אלו : הפולמוס , עמ' , 15-14 והערותינו שם . בכך הבחין כבר לפני למעלה מעשור : G . Ludemann , / _Je /" _u 71 o / j , I , London 1980 , pp . 163 , 165 , 171-173 E . P . Sanders ( ed . ) , Jewish and Christian Self- A Critical Evaluation of the "Pella-Tradition _, 'The Successors of Pre-70 Jerusalem Christianity :

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר