|
עמוד:72
הסיפור בין דמותו לדימויו של יעקב , עשויים להתברר יותר שורשיה של המסורת כולה . בחינה מדוקדקת של מרכיבי ומקורות המסורת על בני רכב בספרות חכמים * ובחיבור האפוקריפי הנוצרי המאוחר , 'הסיפור של זוסימוס , ' המבוסס בחלקו על מקור יהודי קדום " , חושפת הקבלה ניכרת לתיאור יעקב אצל הגסיפוס ( או אצל מקורו היהודי נוצרי , ( ראשית , עובדת כהונתו של בן רכב עולה יפה ממסורות מדרשי ההלכה התנאיים . בסיומה של דרשה ארוכה על בני רכב ומשפחות סופרים יושבי יעבץ ( דברי הימים א , ב נה , ( בספרי במדבר , נאמר : ומנין שבניו של יונדב בן רכב הן הן בניו של יתרו שנאמ' המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב ( דברי הימים , שם ) מה שכר נטלו על כך ולבית הרכבים אמר ירמיה כה אמר ה' צבאות אלהי ישראל יען אשר שמעתם אל מצות יהונדב אביכם לא יכרת איש ליונדב בן רכב עומד לפני כל הימים ( ירמיהו לה לט . ( ר' יהושע אומר וכי גרים נכנסים להיכל והלא כל ישראל לא נכנסו להיכל אלא יושבים בסנהדרין ומורים בדברי תורה ויש אומרים מבנותיהם נשואות לכהנים והיו מבני בניהם מקריבים על גבי המזבח . אף תיאורי פרישותם של בני רכב , הן אצל חכמים הן ב'סיפור של זוסימוס " , ' מקבילים במידה רבה לתיאור פרישותו של יעקב . אין כל סתירה בין תיאור נזירותו של יעקב לפרישותו בנוסח המיוחס 45 משנה , תענית ד ה : 'זמן עצי הכוהנים והעם ... בשבעה בו [ באב ] בני יונדב בן רכב ; ' מכילתא דרשב"י , יח כז ( מהדורת אפשטיין מלמד , עמ' ;( 13 5 מכילתא דר' ישמעאל , מסכתא דעמק , יתרו , ב ( מהדורת _הורוביץ רבן , עמ' ;( 200 ספרי במדבר , עח ( מהדורת הורוביץ , עמ' ;( 73 ירושלמי , תעניות ר ב , סח ע"א : 'א"ר לוי מגילת יוחסין מצאו בירושלים וכתוב בה ... ר' יוסי בי רבי חלפתא מבני יונדכ בן רכב . ' למקבילות נוספות ראה . גינצכורג _, אגדות היהודים , ג , עמ' ; 77-76 עמ' . 134 44 חיבור זה , , Nanatio Zosimi שיש לו גם נוסחאות בגעז ובסורית , הוהדר לראשונה מנוסחתו היוונית בשנת 1893 בידי ג'ימס , שזיהה אותו כחיבור נוצרי שאין להקדימו למאה . Studies 2 / 3 , Cambridge 1 893 , pp . 96-108 M . R . James , Textsand : _'T \ 7 \ בעשורים האחרונים נדון מחדש ונחשף גרעינו בחיבור יהודי קדום . 9 ( 1978 ) , pp . 68-82 B . McNeil , 'The Narration ofZosimus ' , JSJ , . וראה גם : J . H . Charlesworth , , Supplement ) , Chico 1981 , pp . 223-228 The Pseudepigrapha and Modern Research ( with a הסוקר את תולדות העיון בחיבור וקובע אף הוא כי גרעינו היהודי הוא משנת 100 לסה"נ בקירוב , לבד אולי מכמה פרקים ( סיפור בני רכב ) שאף קדמו לחורבן . וראה כעת גם מהדורתו החדשה : צ'רלסוורת , תולדות בני רכב . ברם , לאחרונה הועלתה הסברה שסיפור רכב המשקף מסורות חכמים על דמויות אלו לא נערך קודם לשלהי המאה השנייה , bites ?' , JSJ , 24 ( 1993 ) , pp . 235-245 Story of Zosimus" or "The History of the Recha- Ch . Knights , "The לעיל , הערה . 43 למסורת זו יש להוסיף את עדותו של ר' לוי על ר' יוסי בן חלפתא ( לעיל , שם . ( יש להעיר כי הילדאל _, הגסיפוס , ופרצ'ר _, יעקב אחי האדון , עמ' , 105 הערה , 11 המתחבטים כשאלת מקורו של התיאור שלפנינו , דוחים את ערכן ההיסטורי של מסורות אלו . גישה זו מוטעית , לדעתי , שכן אין למסורת שבפי הגסיפוס כל עניין לדיוק היסטורי . כל כולה נוצרה כחל ק מבנייתו של דימוי מסוים מטעם כנסיית ירושלים , ואפשר שלמסורת על בני רכב היה תפקיד דומה אצל ד 1 ז"ל . הם היו מונעים עצמם מן היין : ירמיהו לה ו , יד -,מכילתא דר' ישמעאל ( לעיל , הערה : ( 43 'כני שותה מים' ( השווה מכילתא דרשב"י [ לעיל , שם ;[ סיפור זוסימוס , _vn ( מהדורת _ג'יימס , שם , עמ' ;( 101 בני רכב היו מקפידים לאכול רק מן הצומח : סיפור זוסימוס , \ , שם ( עמ' 103 , מהדורת צ'רלסוורת , עמ' ;( 65 ולא היו סכים את גופם בשמן : מכילתא דרשב"י , שם ; ספרי במדבר , שם : 'סוכתים — שלא רצו לסוך , ' או 'על שום שלא סכו את השמן . ' המנהג לא לסוך
|
|