כנסיית הנימולים בירושלים והנהגתה עד החורבן

עמוד:69

בברית החדשה ( על פי האיגרת שעל שמו ) היא דמות של קפדן בענייני הלכה ומתקן חברתי , שעניינו בשימור זיקת כנסייתו לחברה היהודית . במסורת , שאותה נסקור להלן , והעומדת במוקד תיאורו של אוסביוס נוספו על דימויים אלו רבדים סמליים של סגפנות , כהונה ומלוכה , שנוצרו על רקע החורבן . היא הופצה על ידי הגסיפוס , שפעל במחצית השנייה של המאה הב' והותיר בחמשת ספרי ' זכרונותיו' רישום מפורט מתולדותיה של המינות בכנסייה , לצד סיפור תולדותיהם של מספר מרכזים נוצריים חשובים , ובהם ירושלים " . על אף שאוסביוס העריך את מקורו זה כמקור 'המדויק ביותר' מן הדור שלאחר האפוסטולים , הערכה שספק אם יש לה על מה לסמוך " , עדיין רבה חשיבותו של הגסיפוס כמפיצם של מקורות קדומים לו , ושלל התיאורים שטווה סביב דמותו של יעקב אחי ישו פותח צוהר חשוב לעולמה של הכנסייה הירושלמית ולמצע היהודי והיהודי נוצרי שביסוד דימויה העצמי . אין בקביעה זו כדי לבטל את מסקנות החוקרים שדחו את זיהויו של הגסיפוס כיהודי ; אולם , לעומת זאת , יש מקום לדחות קביעה אחרת הטוענת כי מסורותיו של הגסיפוס נעדרות זיקה יהודית כלשהי " . כך תיאר הגסיפוס את דמותו של יעקב " 5 הנהגת הכנסייה עברה לידי יעקב ... בצוותא" עם השליחים . הוא כונה 'הצדיק' ( 6 _Sikcuoc ;) בידי את הכרונולוגיה והדימויים שביקשו להפיץ בני הקהילה המקומית . אוסביוס אינו מציין היכן מצא את חיבורו החשוב של הגסיפוס ; הדעת נותנת שמצאו רווקא בארכיון ובספרייה של כנסיית ירושלים , ולא בזו שבקיסריה . קביעה זו מסתמכת על העניין הרב שגילה זה בתולדות כנסייה זו , וכך סבור גם גראנט , אוסביוס , עמ' . 68-67 , 41 עוד על הגסיפוס להלן , הערה 32 . 33 מעט מאוד ידוע עליו . ראה לאחרונה בקצרה בערך Hegesipp _' , TR , XIV , Berlin 1985 , pp . 560-562 T . Halton , ( ושם ספרות נרחבת 33 . ( 'הגסיפוס שייך לדור הראשון שאחר האפוסטולים' ( אוסביוס 3 23 , 11 , he , [ עמ' . ([ 166 אין סתירה בין דבריו אלו של אוסביוס למה שציין בשמו של הגסיפוס כי ישב ברומא בימי הבישוף אניקטוס _, ( Anicetus ) היינו , בימי מארקוס אורליוס ( 180-161 ) ( אוסביוס , שם , 7 , 11 , 1 v [ עמ' . ([ 324 אוסביוס ייחם להגסיפוס חשיבות נעלה כמקור לתולדותיה של הכנסייה בכלל והירושלמית בפרט , שכן כמעט כל ידיעותיו של אוסביוס על המאה הב' מקורן _ב'זכרונותיר של הגסיפוס . ומשום כך טישטש את האמת הכרונולוגית על זמן פעולתו האמיתי של הגסיפוס ויצר לו דימוי מעין זה שלפנינו . ברם , לא רק אוסביוס עשה שימוש בחיבורו האבוד של הגסיפוס , ייתכן שגם אפיפאניוס ב'פנאריון' שלו ( הגם שנמנע מאזכורו המפורש , ( בעיקר ככל הקשור למסורות על יעקב וייחוסו ועל כיתות היהודים הנוצרים . ראה : גראנט _, אוסביוס , עמ' . 70-67 הערכתו של גראנט להבנתו ולאופי טיפולו של אוסכיוס בחיבור של הגסיפוס היא נמוכה מאוד , רומה שאוסביוס נהג בהגסיפוס באופן מניפולאטיבי , לצורכי חיבורו שלו . כך סבור : T . Halton , 'Heges- , Palristica , 17 , Oxford 1982 , pp . 688-693 sipus in Eusebius ' , E . Livingstone ( ed . ) , Studia הקובע בצדק כי מקומו של הגסיפוס בחיבורו של אוסביוס רב מששיערו , ובעצם הלה התמקד באותם נושאים מרכזיים שהעסיקו את הגסיפוס . על עולמו של הגסיפוס חלוקות הדעות . דעה אחת , גם אם אינה מסכימה עם קביעתו של אוסביוס _שהגסיפוס היה יהודי משומד , ראתה בו אדם מקורב מאוד לעולמה של הנצרות הארץ ישראלית ( היהודית נוצרית . ( כך סיכם בראשית המאה : H . J . Lawlor , Oxford 1912 , p . 96 Essays on the Ecclesiastical History of Eusebius , 'The Hypomnemata of Hegesippus _' , Eusebiana — ; ואילו דעה אחרת קובעת באופן חד משמעי כי לא רק הגסיפוס אלא גם מקורו הנעלם היו מרוחקים מאוד מן הסביבה היהודית ; ראה בהרחבה : הילדאל _, הגסיפוס ; טלפר , הגסיפוס . 34 ראה -. טלפר -, הילדאל , שם . 35 אוסביוס 18-4 , 23 , 11 , // £ . ( עמ' , ( 170-166 בתרגום חופשי מעט . 36 יוונית : , _\ 16 xa כאן בהוראה של 'צוותא . ' לפי זה , קרוב להניח שיעקב זכה בכהונתו מידי ישו עצמו , או

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר