|
עמוד:61
הקדמה : קווים לתולדות המחקר בשנת 1978 סיכם חוקר תולדות ירושלים הנוצרית הנודע ג'והן וילקינסון את תולדותיה של כנסיית ירושלים עד למאה הד' במלים : . 'Christianity in Jerusalem makes depressing reading' למסקנה זו צורפה התמיהה ! הכיצד זה שדווקא בירושלים היתה הכנסייה כה קטנה וחלשה ? הלך רוח דומה עולה גם ממחקריהם של אחרים והוא מוסיף להישמע גם היום . דומה שהערכה זו סמוכה על פיסות המידע הספורות שנשתמרו ב'היסטוריה הכנסייתית' לאוסביוס מקיסריה . אכן , הידיעות על אודות כנסייה זו באותה עת מקוטעות ביותר . ירושלים , מרכז פעילותו של ישו ומוקד חשוב בפועלם של תלמידיו האפוסטולים _, נעלמת כמעט לחלוטין לקראת שלהי המאה הא' לסה"נ מן הספרות הנוצרית . כנגדה עולים ומתפתחים מרכזים אחרים , באלכסנדריה ואנטיוכיה , שפרקי ייסודם עמומים למדי , אולם באורח פרדוקסאלי , דווקא סביבן נוצרה תהודה היסטורית ניכרת , ביטוי למעמדן המתחזק ולהשפעתן הגוברת . לגבי המרכז ברומא יש שסברו כי כבר באמצע המאה הב' נהנתה מהגמוניה כמעט מוחלטת בעולם הנוצרי . חוקרים אלה נטו להתעלם לחלוטין מכנסיית ירושלים , ולדעתם סיימה זו את תפקידה בעידן השליחים . עם זאת , היה גם ניסיון להעמיד דימוי אחר לכנסיית עיבוד וקיצור של הפרק הראשון בעבודת הדוקטור : עיר שי , הפולמוס . Emesa , London 1955 , pp . 54-63 ; F . L . Cross , Si . W . Telfer , Cyrilof Jerusalem and Nemesius of Archaeology as Evidence , London 1978 , p . 176 J . Wilkinson , Jerusalem as Jesus Knew // . ? . 1986 , pp . 132-160 The Rootsof Egyptian Gnosticism , Philadelphia Some Observations' , idem & J . Goehring ( eds . ) , כאן מודגש רקעה של הכנסייה במצרים . ולאחרונה עיין Egyptian Christianity from Its Origins to 451 c . w . Criggs , Early . . c . £ ., Leiden 1990 , pp . 13-34 על ראשית הכנסייה _באנטיוכיה ראה : riesofthe Common Era , Missoula 1978 , pp . 13-22 and Christians in Antioch in the First Four Centu- W . A . Meeks & R . L . Wilken , Jews ראה בעיקר : W . Bauer , Rechtglaubigkeit und . Sacraments , London I 966 , pp . X 11 I-XIV Cyril of Jerusalem ' s Lectures on the Christian _tripraV מאוחרים יותר ראד :, הנט , צליינות , עמ' ; 5-1 ווקר , עיר קדושה , עמ ' , 15-1 ובעיקר עמ' , 9 חוזר אל עיקרי טענותיו של וילקינסון . , Kelzereiimdltesten CV 1 rM / en ; u / n , Tubingen 1934 שניתרגם לאנגלית , ראה : . Heresy in Earliest Christianity , Philadelphia 197 I Orthodoxy and עיקר עיונו של באואר ( על עליונותה של רומא ) הוקדש לדחיית התיאוריה של אוסביוס , שקנתה על ייסודה ודמותה של הכנסייה במצרים ראה בעיקר : B . A . Pearson , 'Earliest Christianity in Egypt : Early Christian Egypt , Oxford 1979 , pp . 26 ff . ; C . H . Roberts , Manuscript , Society and Belief in פרק רביעי כנסיית ירושלים — מכנסיית נימולים לכנסיית גויים * עודד עיר שי
|
|