מסורות חז"ל על תולדות העיר ירושלים

עמוד:48

מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה . ' ומי איכא ירושלים למעלה ? אין י = ) וכלום קיימת ירושלים למעלה ? כן (! דכתיב 'ירושלים הבנויה כעיר שחברה לה יחדו' ( תהלים קכב ג . ( כפי שציינו רבים , החידוש בדברים אלה איננו רק בעצם קיומה של ירושלים שמימית בנוסף על ירושלים הארצית , אלא בהבלטה היתירה — ולכאורה גם מפתיעה — שבנייתה מחדש של ירושלים של מטה ניצבת בראש דאגותיו של הקב"ה , ורק משתיבנה יתיר לעצמו , כביכול , להיכנס לירושלים של מעלה . הדברים מתפרשים במקצת במדרש אחר , תנחומא ( פקודי א : ( וכן אתה מוצא שירושלים מכוונת למעלה כמו ירושלים של מטה . מרוב אהבתה של מטה עשה אחרת למעלה , שנאמר 'הן על כפים דוקתיך חומתיך נגדי תמיד' ( ישעיה מט טז ... ( וכן אמר דוד : ' ירושלם הבנויה כעיר שחברה לה יחדו' — כלומר כעיר שבנה יה , ותרגם = ) יונתן : ( ירושלם דמתבניא ברקיעא כקרתא דאתחברת כחדא בארעא . ונשבע ששכינתו לא יכנס בשל מעלה עד שיבנה של מטה . כמה חביבין ישראל לפני הקב"ה . חז"ל דיברו לא רק על ירושלים של מעלה , אלא גם על 'מקדש שלמעלן ( שהוא ) גבוה משלמטן ... י"ח מיל' ( בראשית רבה סט ז [ עמי ;([ 797 'בית קדשי הקדשים שלמטן מכוון כנגד בית קדש הקדשים שלמעלן' ( ירושלמי , ברכות פ"ד , ח ע"ג ;( וכן 'כסא של מטה הוא מכוון כנגד כסא של מעלה' ( מכילתא דר' ישמעאל , בשלח , מס' דשירה [ עמ' . ([ 150 שאלת מקורו של רעיון זה , הן לגבי ירושלים והן לגבי המקדש , נידונה רבות במחקר . אשר למקדש ולהיכל , ביקשו כמה חוקרים לראות את דברי חז"ל כמעוגנים ומבוססים בחזונות הנביאים , ושעל פי הבנתם אין נבואתו של ישעיה ו א-ו מתייחסת אלא למה שראה הנביא 'בהיכל העליון בבית המקדש של מעלה « . ' ירושלים של מעלה , לדעת אפטוביצר _, איננה אלא המשך טבעי לרעיון המקדש שלמעלה : 'מכיון שבית המקדש של מטה הוא בירושלים צריך גם בית המקדש של מעלה להיות בירושלים , לכן בנתה האגדה לבית המקדש של מעלה ירושלים בשמים שהיא מכוונת כנגד ירושלים של מטה 43 . ' אחרים אף ביקשו לומר כי כל הכפילות הזאת — היינו , של ירושלים , מקדש וכסא למעלה ולמטה — איננה אלא פרי התפיסה הדתית הבבלית העתיקה שמול כל היקום הארצי מצויה מקבילה מדויקת בעליונים . גישה אחרת רואה בדברי חז"ל על 'ירושלים של מעלה' תגובה על התפיסה הנוצרית , שאימצה את הרעיון כחלק ממסכת הטיעונים של הכנסייה על כך שירשה את תפקיד ישראל הארצית : ' ירושלים ה"ארצית" זוהתה בתודעה הנוצרית עם ירושלים היהודית , עירם של רוצחי ישו , ירושלים 40 בבלי , תענית ה ע"א . 41 קיימת ביבליוגראפיה נרחבת לנושא 'ירושלים של מעלה' ונספחיו ! ראה בין השאר : אפטוביצר , בית המקדש ; ל' _גינצבורג , פירושים וחדושים בירושלמי , ג , ניו יורק , 1941 עמ' ; 403-402 מדרשי גאולה , עמ' ; 22-11 זליגמן , ירושלים , עמ' ; 208-206 אורכך _, ירושלים של מטה , עמ' ; 171-156 ורבלובסקי ( לעיל , הערה , ( 36 עמ' ; 178-172 י' פראוור ' , הנצרות בין ירושלים של מעלה וירושלים של מטה _, ' ירושלים לדורותיה , עמ' " . 192-179 אפטוביצר , בית המקדש , עמ' . 145-140 נ 4 שם , עמ' ; 266 אמנם בהמשך , שם , עמ' , 269 ביקש אפטוביצר בכל זאת למצוא רמז בישעיה מט טז לירושלים בשמים . " ראה : אפטוביצר , בית המקדש , עמ' , 277 הערה _, 1 זליגמן , ירושלים , עמ' . 206

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר