|
עמוד:46
' עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגוים וכל הממלכות' ( אבות דרבי נתן , נו"א לה [ מהדורת שכטר , עמ' . ([ 106 עיקר דברי חז"ל על ירושלים העתידית כוונו לממדיה , שיתרחבו לכל עבר כדי ל קלוט את הבאים בתוכה . ניכר שדבריהם של חז"ל בתחום זה באו כפירוש והרחבה להבטחות הנביאים , כמו דברי ישעיהו בפרק נד . ואולם , כפי שנראה , נכנסו לדבריהם גם סממנים של חזונות אפוקליפטיים , שזמנם מאוחר בהרבה למקרא , ואשר נתגבשו בסמוך לימיהם של חכמי המשנה והתלמוד . הדברים הקדומים ביותר על הרחבתה העתידית של ירושלים באו כבר בדברי תנאים ( אף שצוטטו במדרש אגדה , ( אשר אולי עוד זכו לראות את ירושלים של ימי הבית השני בימיה האחרונים , הסמוכים לחורבנה . בפסיקתא דרב כהנא 'רני עקרה' [ מהדורת מנדלבוים , עמ' ([ 316 הובאה מחלוקת בין רבי אלעזר בן עזריה ורבי אלעזר המודעי על הפסוק בירמיהו ( ג יז : ( 'בעת ההיא יקראו לירושלם כסא ה' ונקוו אליה כל הגוים : ' אמר ליה רבי לעזר בן עזריה לרבי אלעזר המודעי : ומחזקת היא ירושלם ? אמר ליה : עתיד הקב"ה לומר לה האריכי , הרחיבי , קבילי אוכלוסייך , 'הרחיבי מקום אהליך וגו' ( ישעיה נד ב " . ( דור אחד אחריהם , ולאחר מרד בר כוכבא , חלקו שני תנאים אחרים על הפסוק בזכריה ט א ו 'משא דבר ה' בארץ חדרך ודמשק מנחתו . ' רבי יהודה פירש את המלה 'חדרך : ' זה משיח שהוא חד לאומות ורך לישראל . אמר לו רבי יוסי בן דורמסקית : יהודה ברבי , למה אתה מעוית עלינו את הכתובים , מעיד אני עלי שמים וארץ , שאני מדמשק ויש שם מקום ששמו חדרך . אמר לול מה אתה מקיים 'ודמשק מנוחתו — ? ' מניין שעתידה ירושלם להיות מגעת עד דמשק , שנאמר ' ודמשק מנוחתו , ' ואין מנוחתו אלא ירושלים , שנאמר 'זאת מנוחתי עדי עד' ( תהלים קלב יד . ( אמר לו . מה אתה מקיים 'ונבנתה עיר על תלה' ( ירמיה ל יח ) י אמר לו , שאין עתידה לזוז ממקומה ( ספרי דברים א [ מהדורת פינקלשטיין , עמ' . ([ 7 בנוסח שבפסיקתא דרב כהנא ( עמ' ( 317 אף הוכנסו לדברי רבי יוסי הדברים הבאים : 'מה התאינה הזאת צרה מלמטה ורחבה מלמעלה , כך עתידה ירושלם להיות מתרחבת ועולה והגליות באות ונינחות תחתיה , לקיים מה שנאמר "ודמשק מנוחתו . '" , 73 ( 1980 ) , pp . 585-588 הסבור כי שימושו של רבי יוחנן במונח 'מטרופולין' לגבי ירושלים אינו מקרי , אלא מכוון כנגד דברי אבות הכנסייה , כמו אוריגנס _, שנזקקו לאותו כינוי . 37 השווה י פסיקתא דרב כהנא , בחרש השלישי , עמ' : 221 'וכשישוב הקב"ה לירושלם הוא מחזיר הגליות לתוכה , שנ' "אלה מרחוק יבואו הנה אלה מצפון ומים" וגו' ( ישעיה מט יב , ( ויכולה היא להחזיק ? אלא הקב"ה אומר לה הרחיבי מקום אהלך וגו . " השווה גם : ויקרא רבה י ט ( מהדורת מרגליות , עמ' ריח ;( תנדוומא יתרו יד ( מהדורת בובר ;( תנחומא צו יב ; פסיקתא רבתי כא ( מהדורת רמא"ש עמ' קג ע"ב " . ( השווה פסיקתא רבתי מא ( מהדורת רמא"ש , עמ' קעב ע"ב-קעג ע"א ;( מדרשים שונים מדברים כלשון דומה גם על התרחבותה של ארץ ישראל לעתיד לבוא , אך כפי שציינו ז' וח' ספראי , קדושת א"י וירושלים , עמ' , 361-360 במקורם נאמרו הדברים לרוב על ירושלים , ורק לאחר זמן הועתק הרעיון גם לארץ ישראל כולה .
|
|