|
עמוד:39
למוקד הבריאה ומרכז היקום , כך גם נוסף להם , ואף לארץ ישראל , מימד של גובה י 'וקמת ועלית — מגיד שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות ובית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל . ' כאמור , ירושלים נקשרה בספרות חז"ל לא רק בזיקה לבריאת העולם , אלא כמוקד להיסטוריה האנושית , החל בבריאתו של אדם הראשון . אמר רבי יוק בן פזי : מלא תרווד אחד נטל הקדוש ברוך הוא ממקום המזבח וברא בו אדם הראשון , אמר . הלואי ויברא ממקום המזבח ותהא לו עמידה , הדא הוא דכתיב 'וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה' ( בראשית ב ז ) וכתיב 'מזבח אדמה תעשה לי' ( שמות כ כד ) — מה אדמה שנאמר להלן מזבח , אף כאן מזבח ( ירושלמי , נזיר ז ב , נו ע"ב . ( וריאציות שונות של ידיעה זו מצויות במקומות אחרים בספרות חז"ל " , אך דומה שגם כאן ניתן לזהות את שורשי הרעיון עוד בימי הבית השני . בריאתו של אדם הראשון בירושלים אינה אלא ראשון לסדרה ארוכה של מעשים קדמונים שביקשו חז"ל לקשור עם העיר ועם אתר המקדש . ר' אליעזר בן יעקב יודע לזהות את המקום שבו בנה נח מזבח לה' והקריב עליו עולות ( בראשית ח כ ) כ'מזבח הגדול שבירושלם ששם הקריב אדם הראשון' ( בראשית רבה לד ט [ עמ' ;([ 317 ובתרגום יונתן לאותו פסוק בבראשית אף נמסר כי שם הקריבו גם קין והבל . יי מלכי צרק 'מלך שלם' ( בראשית יד יח ) שנפגש עם אברהם , אינו אלא 'מלכא דירושלם' לפי התרגומים השונים , ודומה שגם כאן נמשכה המסורת עוד מימי הבית השני " . אין צריך לומר שזיהוי הר המוריה עם הר הבית ( דברי הימים ב , ג א , ( ומיקומה המשתמע של עקידת יצחק באתר , עודדו ניסיונות נוספים לאתר מעשים קדמונים באיזור ירושלים , ובעיקר כאשר המדובר בתפילותיהם של אבות האומה . על יצחק ספרי דברים קנב ( מהדורת פינקלשטיין , עמ' , 206 ומקבילות ;( הבלטת הגובה של ירושלים ומקום המקדש בוודאי באה להסביר ולהמחיש את תפקידו של האתר כמקום המתאים ביותר בעולמנו לקיום המגע בין בני האדם והאל , וראה.- שפרבר , מדרש ירושלם , עמ' , 57 וכן \ ספראי _, 'קדושת א"י וירושלים , ' עמ' . 350-347 ראה . בראשית רבה יד ח ( עמ' , ( 132 פרקי דרבי אליעזר פרק יב ; סדר אליהו זוטא , פרק ב ( מהדורת רמא"ש , עמי . ( 173 ראה המקורות שציינתי במאמרי : \ Pseudepigrapha , 1 ( 1987 ) , pp . 11-12 Christian Literature ' , Journal for the Studyof the Histories"of Jerusalem in Hellenistic , Jewish and I . Gafni , '" Pre- במאמר זה אף טענתי כי המסורת הקדומה מימי הבית השני איתרה גם את מקום קבורתו של אדם הראשון בירושלים , ולמעשה במקום יצירתו , אלא שהשימוש הנרחב במסורת זו בתיאולוגיה הנוצרית ( הקשר בין מקום הצליבה וקבר אדם הראשון ) אפשר שגרם להעברת קבורתו במסורת חז"ל למערת המכפלה , כחלק מנטייה כוללת יותר של הצגת אדם הראשון כדגם ל'יהודי הראשון , ' ולא רק למייסד המין האנושי . לעניין קבורתו של אדם הראשון בירושלים ראה גם גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' . 126 השווה גם : פרקי דרבי אליעזר , פרק לא . ' מלכא דירושלם' — כך באונקלוס ; ואילו בתרגום יונתן . 'הוא שם בר נח מלכא דירושלם ; ' והשווה גם תרגום ירושלמי ' ) מלכא דירושלם הוא שם רבא . ( ' ראה : יוסף כן מתתיהו , מלחמת , ו , ; 438 חז"ל זיהו את מלכיצדק עם שם ( ראה בהערה הקודמת , ( ולדברי המדרש 'שם קרא אותו "שלם '" ( כראשית רבה נו י [ עמ' . ([ 608 לשאלת הזיהוי בין 'שלם' ו'ירושלם' ראה : ב' מזר , 'מקדש מלך ובית ממלכה , ' יהודה וירושלים , הכינוס הארצי _השנים עשר לידיעת הארץ , ירושלים תשי"ז , עמ' ; 29-28 שפרבר , מדרש ירושלם _, עמ' . 79 לדברי חז"ל על זיהוי זה וכן על מסורות נוצריות מקבילות ראה : גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' , 253 הערה . 253
|
|