|
עמוד:26
האיסור על ישיבת יהודים בעיר וקהילא קדישא דבירושלים לאחר שדיכאו החילות הרומיים את המורדים וכבשו את מעוזם האחרון בביתר , הוציא הדריאנוס לפועל את תוכניתו לשקם את ירושלים כעיר אלילית רומית ; הוא סילק ממנה את שארית תושביה היהודים ויישב בה נוכרים , ואף חוקק חוק שאסר על יהודים להתגורר בירושלים " . קאסיוס דיו" מנמק את פרוץ המרד בכך ש'נורא היה הדבר בעיני היהודים שנוכרים ישבו בעירם . ' ייתכן שכוונתו לתוכניתו של הדריאנוס להושיב בעיר גויים ; על כל פנים , זו היתה התוצאה של ייסוד ירושלים באיליה קפיטולינה . כדברי אוסיביוס : 'וכך שממה ירושלים לחלוטין מן העם היהודי ומתושביה הקדמונים ונושבה מבני עם נכרי . ' בר כוכבא , ירושלים תש"ו , עמ' קעז-קצמ ; וכן ראה רשימה חלקית אצל Aufstand , Tubingen 1981 , pp . 95-98 p . Schafer , Der Bar Kokhba , 11 ) , Oxford 1961 , Nos . 29 , 30 de Murabba ' at ( Discoveries in theJudaean Desert , לפי הקריאה המתוקנת של המחברים , שם , עמ' . 205 ראה : שי אפלבאום , 'מרד בר כוכבא , ' א' רפפורט ( עורך , ( יהודה ורומא — מרידות היהודים , ירושלים תשמ " ג , עמ' . 254 " מן הפרסומים של המטבעות והדיו ן עליהם ראה D . Barag , 'A Note on the Geographical Distribu- logy , 84 ( 1980 ) , pp . 311-335 , esp . 320-325 ; merits ' , Harvard Studies in Classical Philo- L . Mildenberg , 'Bar Kokhba Coins and Docu--. ' מידע בעל פה מפי אוצר המטבעות במוזיאו ן ישראל , פרופ' י' משורר . 72 ראה להלן , הערה " . 75 ראה לעיל , הערה * . 59 ראה לעיל , הערה . 60 דברים אחרונים אלה אמורים בשם אריסטון איש פחל , בן המחצית השנייה למאה השנייה . ; Journal , 4 ( 1980 ) , pp . 30-33 tion of Bar Kokhba Coins ' , Israel Numismatic י'משורר _, אוצר מטבעות היהודים , ירושלים תשנ"ח _, עמ' P . Benoit , J . T . Milik & R . de Vaux , Les grottes 70 . 144-121 תפיסה זו מבוססת גם על המימצא הרב של מטבעות שטבע בר כוכבא , ובהן הכתובת 'ירושלם' ו'לחרות ירושלם' "; בכך רואים הוכחה כי ירושלים אכן היתה בידי לוחמי בר כוכבא , והם טבעו בה מטבעות הנושאים את מקום הטביעה , כמקובל בטביעת מטבעות , והדגישו את חירותה של ירושלים . לבסוף מסתייעים חוקרים בדור האחרון בקריאת שתי תעודות שנמצאו בוואדי מרבעת , שנחתמו בירושלים , אחת מהן בשנת 'ארבע לגאלת ישראל בירושלים . ' ברם , לעומת כל הראיות שמנינו , עוברה היא כי בחפירות שנערכו בירושלים בחלקים רבים של העיר נמצאו כ 40 , 000 מטבעות " מכל התקופות , הן מלפני חורבן הבית והן מלאחריו , ולא נמצא אלא מטבע אחד ממטבעות בר כוכבא . מימצא מכריע זה כופה עלינו את ההכרעה כי ירושלים לא היתה בידי בר כוכבא . העדויות הספרותיות המוסרות על כיבושו של הדריאנוס הן כנראה הכללה מן הכיבושים הקודמים ; והרי הדריאנוס כבש את יהודה ואת היישובים שסביב ירושלים והפך את ירושלים לעיר רומית אלילית , והמסורת הספרותית , לרבות סופרים בני הדור , עשויה היתה לכלול אותו בין הכובשים את ירושלים מידי היהודים . הטביעה של 'ירושלם' ו'לחרות ירושלם' על גבי המטבעות מתפרשת על ידי חוקרים בני ימינו כסיסמה , כעין הבעת תקווה שירושלים , שהיתה בידי הלגיונות הרומיים , תשתחרר אף היא בקרוב ותשלים את חירות ישראל וגאולתו . ועוד : קריאת המלה ' ירושלם' בשתי התעודות מוואדי מרבעת אינה בטוחה כלל . כללו של דבר : אין בידנו הוכחות שבימי מלחמת בר כוכבא חזרו היהודים והחזיקו בירושלים עד סוף ימי המלחמה .
|
|