מהדריאנוס עד קונסטנטינוס

עמוד:11

יש מקורות מקבילים , שלא נדון בהם כאן " . השאלה אם טקסטים אלו מביאים מלה במלה את הצו הקיסרי איננה צריכה להעסיק אותנו : אין ספק שהאיסור היה קיים , שכן המצב במאה הד' לסה"נ מתואר במקורות שונים ועצמאיים , שעל פיהם הרשו ליהודים להיכנס לעיר פעם אחת בשנה . לדעת חוקרים רבים , הותר ליהודים להיכנס לירושלים בתשעה באב בלבד . סמך לכך יש במקורות הנוצריים , אם כי אלה אינם מציינים שהיום האחד שבו יכלו היהודים לבקר בירושלים היה תשעה באב דווקא . גם במקורות הרווחים למדי על עליית חכמים לירושלים , מלאחר החורבן ואילך , אין כל עדות לעלייה לרגל בתשעה באב " . בעניין העלייה לרגל בתקופה זו ראוי להעיר מספר הערות : ( א ) בניגוד לימי הבית , העלייה לרגל שוב לא היתה עניין של קיום מצווה מיוחדת ; יהודים הגיעו לירושלים על מנת להתפלל ולבטא את זיקתם למקדש שחרב . הדברים משתקפים גם במקורות הנוצריים מן המאה הד . ' ( ב ) העלייה לרגל אחרי החורבן היתה תופעה נפוצה למדי . היא היתה מתקיימת הן בשלוש הרגלים הן בכל ימות השנה . כאמור , אין מקור יהודי המקשר את העלייה לרגל לתשעה באב או למועד מסוים אחר בשנה , אך מסקנה זו נוגדת את המקורות הנוצריים מן המאה הד . ' לדברי אבות הכנסייה היו מן הסתם מניעים מגמתיים , אם כי ניתן כמובן להניח כי בתשעה באב היה מספרם של עולי הרגל רב יחסית . ( ג ) העלייה לרגל היתה מלווה בביטויי אבל , חלקם מחויבים על פי ההלכה . ( ד ) רוב העדויות מוסבות , מדרך הטבע , על ביקוריהם של חכמים . ( ה ) העולים נכנסו לשטחו של הר הבית ולא חששו לטהרתם . באשר לצליינות נוצרית לירושלים , העדויות הראשונות מתייחסות לאמצע המאה הב' לסה"נ " . בעוד שהעדויות על עלייה לרגל לירושלים אינן מוטלות בספק , הרי התשובה לשאלה , אם ישבו יהודים בירושלים לאחר מרד בר כוכבא , הרבה פחות ברורה . במספר עדויות מוזכרים חכמים שאולי היו בני ירושלים ; 46 ופעם אחת נזכר 'שבנא איש ירושלים . ' שש פעמים בתלמוד הבבלי נמסרים דברים בשם 'קהלא קדישא דבירושלים . ' רוב הדברים מובאים על ידי ר' יהודה הנשיא ור' יהושע בן לוי ( בן הדור הראשון לאמוראי ארץ ישראל . ( בתלמוד הירושלמי נזכרת 'עדה קדושה , ' שעם חבריה נמנים ר' יוסי בן [ המשולם ] ור' שמעון בן מנסיא , ludaeos , 13 Justinus , I Apologia 47 , 6 ; Tertullianus , Adversus 41 42 הנוסע מבורדו , עמ' ; 22 היירונימוס _, הפירוש לצפניה , 16-5 , 1 ( עמ ' . Oratio vi , depace , p . 191 Gregorius Nazianzus , ;( 674-673 השווה : שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' ; 556 הריס ( לעיל , הערה 43 . ( 39 ראה : ש' ספראי , 'העלייה לרגל לירושלים לאחר חורבן בית שני , ' ספר שליט , עמ' . 393-376 וראה ספראי , להלן , עמ' . 29 " ראה גם להלן , ספראי , עמ ' " . 33-20 ראה : הנט , צליינות , עמ ' ' . 4-2 ראה : ספראי , קהלא קדישא , עמ' . 188 אני מודה לפרופ' אהרן אופנהיימר , שעזר לי בעניין המקורות התלמודיים ( וראה להלן הפרקים של ספראי ככרך זה . ( י" בבלי , שבת יב ע"ב ( בברייתא , בהקשר של חכמי אושה . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר