א.שאלת המחקר המרכזית: מה קדם,ההלכה או המעשה?

עמוד:13

ולימים עירבה ביניהם . מהות הקיבוץ נידונה ונהגתה באספות הקיבוצים ובמפגשים בין קיבוציים , אבל "תורת הקיבוץ" הוסכמה בקווים כלליים רק שבע עשרה-תשע עשרה שנים לאחר שהקיבוץ נוסד בפועל , עם הקמת שלוש התנועות הקיבוציות : "הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר" ( הקיבה"א , ( התנועה השמאלית יותר , שמאוחר יותר אימצה תפיסה של מרקסיזם מהפכני ומלחמת מעמדות : " הקיבוץ המאוחד" ( הקיבה"מ ) שהייתה ציונית אקטיוויסטית , אך הושפעה גם היא מהקומוניזם , ו"חבר הקבוצות" " ) החבר , ( " תנועת הקבוצות הקטנות , הסוציאל דמוקרטית והפלורליסטית בהרכבה ובנטיותיה הפוליטיות . ב 1951 התפלג הקיבוץ המאוחד וחלק מקיבוציו הצטרפו ל"חבר" והקימו יחד את "איחוד הקבוצות והקיבוצים" " ) האיחוד . ( " ב 1979 חזרו התנועות המתפלגות והתאחדו לתק"ם , שבחילופי המאות והמילניום יצרה עם הקיבה"א את "התנועה הקיבוצית" ( החילונית ) האחת . במהלך השנים ה"קיבוץ" הוגדר בתנועות השונות בצורות שונות , אך את עיקרי " תורת הקיבוץ" בכל גלגוליה ניתן לסכם כצורת חיים ציונית סוציאליסטית , שיתופית ושוויונית , שבה הייצור והצריכה וכל הנכסים משותפים , וחבריה ערבים הדדית זה לזה מבחינת ביטחונם הסוציאלי . הפרקטיקה הקיבוצית קדמה , אפוא , לתיאוריה , אך לשם האיזון יש לציין שחברי הקיבוצים הראשונים היו חדורי תורות ציוניות וסוציאליסטיות שהביאו מאירופה , ולאורן יצרו , על דרך של "ניסוי וטעייה , " את הקיבוץ . התשובה לשאלת המחקר המרכזית בסיפור תולדות החינוך המשותף מורכבת , והיא דומה לזו שהבאתי לגבי הקיבוץ . מחד גיסא , אין ספק שהפרקטיקה הקדימה את התיאוריה , כפי שמעידות העובדות ההיסטוריות הפשוטות : דגניה , הקיבוץ הראשון , נוסדה ב , 1910 ולאחריה קמו שני קיבוצים נוספים ב . 1915 / 16 שותפויות בין אימהות לצורך גידול ילדיהן הפעוטים בקיבוצים אלה - שבהמשך הוליכו להקמת בית ילדים ראשון - היו כבר בעשור הראשון לקיום הקיבוץ , ללא " תורת חינוך" שתגדיר כיצד לעשות זאת . מחלקות החינוך של שלוש התנועות הקיבוציות , שאחד מעיסוקיהן המרכזיים היה כתיבת התיאוריה החינוכית , החלו לפעול כראוי רק במחצית שנות ה " . 30 אבות החינוך המשותף" - יהודה ( רון ) פולני ( לימים מ"החבר" ולימים חבר "האיחוד , ( " שמואל גולן ( מהקיבוץ הארצי ) ומרדכי סגל ( מהקיבוץ המאוחד ) - שכתבו את עיקר התורה החינוכית , הגיעו לעיסוק חינוכי בקיבוצים שונים רק בסוף שנות ה 20 ותחילת שנות ה . 30 התיאוריה המנומקת של כל תנועה בנפרד החלה להיכתב על ידם רק בשנות ה 30 וה , 40 ותוקננה הלכה למעשה יומיומי רק בשנות ה 50 וה . 60 כבר בשנים אלה , ועוד יותר משנות ה 70 ועד שנות ה 90 כירסם המעשה בתורות החינוך המקוריות , ומחלקות החינוך - בכנסי מחנכים ובמועצות תנועתיות , בביטאוני החינוך ובקובצי החלטות - נאלצו לשנות אותן בעקבות השינויים ב"שדה . " מאידך גיסא , התורות החברתיות , החינוכיות והפסיכולוגיות השונות שהשפיעו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר