הקדמה

עמוד:9

הקדמה מחקר זה שבוצע במסגרת חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים , ראשיתו בשלהי המאה ה 20 ושורותיו האחרונות נכתבו בשנת , 2001 והוא מהווה ניסיון להגשים אחד מחלומות ילדותי . מאז שעמדתי על דעתי ריתקו אותי מחשבות על מנהיגים * , על בתי מלוכה , וכבן לדור שנולד לאחר מאורעות השואה - גם על שליטים ורודנים משולחי רסן ונטולי ערכי מוסר . כאשר חברי בבית הספר נקלעו למחלוקות ולמאבקי כוח , ניסיתי להבין את מניעיהם באותן תיגרות , ובעיקר תהיתי כיצד בסופן צמח "גיבור" שעמד בראש מחנה אחד , וכיצד רובדה הכיתה והונהגה בידי "מלך הכיתה" או " מלכת הכיתה . " נפילת "המלכים" והחלפתם באחרים , חזקים יותר פיסית או "מקובלים" יותר , סקרנה אותי , לא בלי ניסיונות - ברובם כושלים ומיעוטם מוצלחים - לזכות בעצמי בבכורה . במיוחד התעניינתי באותם ימים בגורמים שבעטיים נאלצו מנהיגים אלה לחלוק את ימי החסד הקצרים שלהם עם "גאון הכיתה" שבלט בציוניו הגבוהים , או עם המרדן הכיתתי שמירר את חיי המורים . שנים אחדות מאוחר יותר , משפגשתי באקראי את חלוץ הכדורגל , מבקיע השערים השכונתי המצטיין , שהיה מנהיג כל החבר'ה , הקדשתי זמן לא מועט למחשבה , כיצד נפל הלה בסולם העוצמה , וכיצד " ההבטחה הגדולה" של נערי השכונה הכזיבה במלחמת הקיום מחוץ לגבולות השכונה . מנהיגי הילדות המקומיים שהשתוו לדמויות כמו ג'ון פ' קנדי , צ'ה גווארה , מרי קירי , אמא תרזה , ג'ון לנון , פלה , מאיר הר ציון , קודשו והוקעו על ידינו באותה עוצמת רגשות ובהתאם לאותם ערכים לפיהם פירמידת החיים בוררת לה מנהיגים , ומשקצה בהם אין היא מהססת להדיחם ממעמדם . התעניינות זאת במנהיגים ובמנהיגות , שנמשכה גם בעת שירותי הצבאי וגם בעת היותי עיתונאי המלווה תהליכי מנהיגות בזמן אמת , הובילה אותי לספסלי המחלקה למדע המדינה . קו אחד קישר בין "מלך הכיתה , " בין המנצח במשחקי הילדות , לבין המנהיגים שאת נאומיהם ומהלכיהם סיקרתי כעיתונאי , ושעל אודותיהם נשאלתי בבחינות במדע * המחקר נכתב בלשון זכר , יחיד ורבים . אך בכל מקרה הכוונה היא לשני המינים , כולל כמובן נשים מנהיגות ונשים מונהגות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר