א.מבוא

עמוד:10

קדומות וחדשות . הנתיב השני הוא סקירה כוללת המבקשת לראות את מכלול ההתפתחות הספרותית וההיסטורית מחד גיסא , ואת העולמות הרוחניים המשתקפים בטקסטים ובפירושיהם מאידך גיסא . תקוותנו היא שבכך נקרע צוהר להבנת טפח מן ההישגים העשירים של לימוד המקרא על רקע עולמו התרבותי והתפתחותו ההיסטורית . נקודת המוצא של חיבור זה היא שהמקרא בכלל והתורה בפרט אינם ספר אחד ואחיד אלא ספריה מגוונת ועשירה , המשקפת תקופות ומגמות שונות ואף סותרות . בדברים הבאים להלן אין משום ניסיון לשרטט את תולדות המחקר , שהכרה זו היא פריו המובהק , אלא בקווים כלליים ביותר , על מנת שהקורא יוכל למצוא את ידיו ורגליו בסבך השמות והגישות שצמחו במחקר ונזכרו בגוף הספר . כבר במאה השמונה עשרה החל איסופם של נתונים המצביעים על קיומן של תעודות שונות בתוך התורה , ובמחצית השנייה של המאה התשע עשרה התגבשה שיטה מחקרית זו ( המכונה " תורת התעודות ( " לכדי תיאוריה מקיפה בידי החוקר הגרמני יוליוס ולהאוזן . תיאוריה זו הניחה כי התורה , כפי שהיא מונחת בידינו , מהווה למעשה אוסף ערוך המושתת על ארבע תעודות קדומות שהתקיימו במקורן באופן נפרד . ניתן לזהותן לפי סממנים המייחדים כל אחת מהן , כגון סגנון ואוצר מלים , תפיסות רעיוניות ותיאולוגיות נבדלות וכן הלאה . הספר שבו בולטים במיוחד הבדלים אלה הוא ספר בראשית , ומתוך חקירתו נוצרו הכינויים לתעודות השונות : התעודה האלוהיסטית ( E ) המכנה בעקביות את האל בשם "אלוהים ; " התעודה היהוויסטית ( J ) המכנה את האל בשם המפורש ; התעודה הכוהנית ( P ) המשקפת את עולמם החברתי והרעיוני של חוגי הכוהנים ; והתעודה המקיפה את רובו של ספר דברים ( מ . ( ולהאוזן אף קבע בספרו את סדרן הכרונולוגי של . 1 לתיאור ממצה ומדויק יותר ראו מ' ויינפלד " , תורה , מחקר התורה בעת החדשה , " א"מ \ , ז ) , תשמ"ט , ( טר . 507-492 . 2 י' ולהויזן , אקדמות לדברי ימי ישראל ( תרגם י' יברכיהו , ( תל אביב תרצ"ח . יש להשתמש בתרגום זה בזהירות רבה עקב ריבוי השיבושים שנפלו בו . לסיכום ביקורתי של תפיסת ולהאוזן ראו מ' ויינפלד " , משנתו של יוליוס ולהאוזן : הערכה חדשה במלאת מאה שנה להופעת חיבורו אקדמות לדברי ימי ישראל , " שנתון , ד ( תש"ם , ( עמ' . 93-62

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר